שר הביטחון הנכנס לא צפוי לערוך זעזועים במשרדו החדש. אחרי שיסיים את תקופת החפיפה יצטרך אביגדור ליברמן ללמוד לשמור על ממלכתיות בעיקר בהתבטאויות, להניח בצד את המעורבות האישית שלו בפרשת החייל היורה מחברון ואז להתפנות ולעסוק בתפקיד באופן מקצועי, ובעיקר לנווט באופן מושכל ומאופק את אתגרי הצבא לקראת עימות רב־זירתי.



ליברמן צפוי לעבור סדרת חינוך צבאית בחצי השנה הקרובה. בלשכתו כבר ממתין לו מנכ”ל משרד הביטחון החדש, אלוף במיל’ אודי אדם, עם קלסרים רבים שאותם יצטרך ליברמן לשנן. אחר כך ייצא ליברמן לסיור לאורכה ולרוחבה של המדינה, יכיר את זרועות צה”ל באוויר, בים וביבשה ויקשיב לדרג הצבאי. הוא גם יצטרך ללמוד את אתגרי הביטחון לאורך הגבולות, שנכון להיום (למעט הגבול עם ירדן) מהווים כולם אתגר מהגדולים ביותר שעמדו בפני שר ביטחון ישראלי אי פעם. בפעם הראשונה בהיסטוריה, מערכת הביטחון ניצבת מול גבולות בוערים שמאחוריהם אין מדינות אלא ארגוני טרור.

אביגדור ליברמן לאחר השבעתו לממשלה. צילום: פלאש 90

 
ליברמן גם יגלה איך צה”ל נערך למלחמת לבנון השלישית, שבפעם הראשונה תיפתח מכל שטח לבנון ולא רק מחלקה הדרומי. הוא יגלה שהגבול הסורי הפך לאתגר לא פשוט, לראשונה זה 41 שנה. הוא ילמד היטב את הגזרה הדרומית, כולל האיומים של חמאס ברצועת עזה ושל דאע”ש בסיני. הוא יכיר מקרוב את האיום על עיר התיירות אילת וגם את השוהדא אל־ירמוכ, הארגון הג’יהאדיסטי־סוני שמתבסס על הגדר במשולש הגבולות ישראל, סוריה וירדן.
 

לאחר מכן יעבור השר החדש סדרת חינוך ביטחונית על האתגר הבוער של מדינת ישראל ביהודה ושומרון. הוא ילמד איך מוגר גל הטרור האחרון על ידי צה”ל והשב”כ, ויצטרך לקבל החלטות שחלקן הגדול רחוקות שנות אור מן האידאולוגיה שהוא מייצג. למשל, לגבי שורה של המלצות שהניח על שולחנו הדרג הצבאי, שכוללות המלצות על הקלות לפלסטינים כדי לשמור על שקט ויציבות בגזרה. גם הטרור היהודי יעסיק את ליברמן, ואם יעמיק בנושא הוא עוד יגלה עד כמה תא קטן של טרור יכול לאתגר את השב”כ ואת צה”ל ולאיים על ביטחונה של מדינת ישראל.