שר הביטחון החדש, אביגדור ליברמן, נכנס היום (שלישי) לתפקידו החדש, עם שורה של טקסים, קבלות פנים, ישיבות ראשונות ועדכונים עם צמרת צה"ל לאורך כל היום. מינויו של ליברמן אושר אמש על ידי מליאת הכנסת, ומיד לאחר מכן הוא הושבע לתפקיד. בשעה 12:00 בצהריים בדיוק, נכנס ליברמן אל שערי בסיס הקריה בתל אביב, שם המתינו לו מאות חיילים במסדר וגם כאלה המשרתים במקום בסדר מופתי. השטיח האדום נפרש עבורו, וליברמן עצמו התקבל על הרמטכ"ל. הטקס נערך בצורה מהירה, וכעבור 12 דקות בלבד, מצא את עצמו ליברמן כבר בדרכו אל הקומה ה-14, שם נמצאת לשכתו החדשה.   

בטקס עצמו לא היו נאומים, והוא החל כאשר ליברמן נעמד על השטיח האדום, כשלצידו נמצאים מנכ"ל משרד הביטחון הנכנס, אודי אדם, אשר גם לו מדובר בימים הראשונים בתפקיד, והרמטכ"ל, גדי איזנקוט, אשר לו צפויות מספר שעות לא מבוטל במחיצתו של ליברמן. שר הביטחון התקבל על ידי מפקד המסדר, שאמר: "אדוני שר הביטחון, ברוך הבא, המסדר מוכן וערוך לפקודתך". 

ליברמן סוקר את משמר הכבוד. צילום: אבשלום ששוני
ליברמן סוקר את משמר הכבוד. צילום: אבשלום ששוני



במהלך היום נפגש ליברמן גם עם המטה הכללי של צה"ל, לשיחת היכרות ראשונית, ובשעות הצהריים זימן ללשכתו את הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, שליווה אותו לאורך רוב שעות היממה, לשיחה בה. בפתח שיחתם של השניים ביקש הרמטכ"ל משר הביטחון לקיים שיח פתוח ושקיפות הדדית. ליברמן סיפר לאיזנקוט כי הוא זה שהתקשר לשר לשעבר יעלון וביקש ממנו להיפגש לצורך חפיפה והשר יעלון הסכים. הרמטכ"ל העביר לשר הביטחון נתוני טרור מתחילת שנת 2000, תיק חפיפה מסודר וגם דו"ח על מפקדי צה"ל.

ליברמן אמר היום בפורום מטכ"ל:  "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהמושג "צבא העם" הוא לא קלישאה אלא מציאות. גם היום רוב הלוחמים בעת קרב הם אנשי מילואים, קרי אנשים שביום-יום הם אזרחים. לכן, גם תפקידו, משקלו ומקומו של צה"ל בחברה הישראלית הוא הרבה יותר משמעותי מצבאות במדינות אחרות. כמובן שגם המשימות של הצבא הן הרבה יותר מגוונות ורחבות. 
 
מאז הקמתו צה"ל הוא לא רק המגן של מדינת ישראל אלא גם כור ההיתוך של החברה הישראלית ותפקידיו האזרחיים הם לא פחותים ממשימותיו הצבאיות. לכן, אני רואה את תפקידו הראשון של צה"ל בשמירה על החוסן הלאומי.  צה"ל ומפקדיו הם הקונצנזוס הרחב ביותר בחברה הישראלית וזהו הנכס הכי חשוב של הצבא. יש לשמור על הנכס הזה מכל משמר ולכן אין גוף מתאים ממנו להיות אחראי לא רק על כשירות מבצעית של חיילי צה"ל אלא גם על החוסן הלאומי.
 
החוסן הלאומי הוא תלת-מימדי ובדיוק כמו בצה"ל גם כאן זה מתחלק לשלושה:  המימד הראשון הוא ההפנמה שאין לנו את המותרות לנהל מלחמת יש ברירה. כחברה ישראלית אנו רשאים לנהל אך ורק מלחמות אין ברירה וחייבים לנצח בהן. אין לנו גם את המותרות לנהל מלחמות התשה מתמשכות. 
בכלל, בחברה דמוקרטית עניינים של מלחמה ושלום חייבים לבטא את רצונו ותמיכתו של רוב גדול בעם ולא להסתמך על-חודו של קול מקרי בכנסת. 
 
המימד השני, הוא דבר שעליו כבר דיברתי וכתבתי בעבר: כאשר יש התנגשות בין הערכים של שלמות העם או שלמות הארץ, שלמות העם חשובה יותר. 
המימד השלישי הוא שיוויון הזדמנויות. אם אני רוצה לתרגם את הסיסמא הזאת לדבר מוחשי, זה מתבטא בצורך לצמצם באופן דרסטי את הפער באחוז ההצלחה בבגרויות בבתי הספר התיכוניים. 

העובדה שאחוז הזכאים לתעודת בגרות בקרית מלאכי הוא 49.85 לעומת 86.35 ברעננה היא דבר שחברה בריאה לא יכולה להרשות לעצמה. לכן, יש הרבה מה לעשות בנושא הזה, אבל כן מותר גם למדינתנו לטפוח לעצמה על השכם לפחות בהיבט אחד בולט:  העובדה שאני, עולה חדש שעלה ארצה בשנת 1978 מבלי לדעת את השפה, בלי קשרים וללא שום הון עצמי, יושב פה היום בפורום מטכ"ל כשר הביטחון, כמו העובדה שיו"ר הכנסת הוא עולה חדש מחבר העמים ואסיר ציון לשעבר ודוגמאות רבות נוספות, מוכיחות שישראל היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות ושאנחנו יותר אמריקה מאמריקה. אז אולי קצת סטיתי מהנושא אבל אני בהחלט רואה קשר ישיר בין הדברים. 

לסיום אני רוצה להדגיש שאני מתכוון לעבוד כאן 24/7, שאני מאמין בפרגמטיות מדינית ובעוצמה ביטחונית. אני בא לכאן בלי נעליים גבוהות ועם ראש פתוח. אני מודה לקודמי בתפקיד השר בוגי יעלון שפעמים רבות חלקתי על דעתו, אך יש לו זכויות רבות ותרומה לא מבוטלת לביטחון ישראל. אני מתכוון לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם הרמטכ"ל, גדי איזנקוט ועם המטה הכללי, ואני בטוח שיחד נשמור כולנו על ביטחונם של אזרחי ישראל".


ליברמן לא התעכב, דילג על המסדר בקלילות, ולא התעכב ליד החיילים במסדר, שהגיעו מקורס חובלים, משטרה צבאית, וקורס הטיס. לאחר מכן עבר ליברמן על יד שורה של אלופי המטה הכללי ושל צמרת משרד הביטחון, ולחץ את ידם במהירות. הוא סיים את המסדר ועלה אל הקומה ה-14 שם ממוקמת לשכתו. מיד עם הגעתו, רגע לפני תחילת הדיונים והפגישות המרתוניות, מצא ליברמן זמן גם לפגוש את משפחתו ואת נכדיו, שהגיעו אל משרדו. 





מאוחר יותר נודע לכלי התקשורת כי אחד המהלכים הראשונים של ליברמן בתפקיד היה לצלצל לקודמו, משה (בוגי) יעלון, ולהזמינו לפגישת חפיפה, למרות המתח הרב ששורר בין הצדדים, לאחר שזה לקח את תפקידו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים החדשים. יעלון עצמו אישר ואמר כי הוא שוחח עם ליברמן, ואיחל לו בהצלחה.