בדיוק לפני 34 שנים, בשישה ובשבעה ביוני 1982התרחש הקרב על מוצב הבופור במהלך מלחמת לבנון הראשונה, מלחמת שלום הגליל-של"ג. ביומיים הללו כבשו לוחמי צה"ל מפלוגת ההנדסה ומסיירת גולני את מתחם הבופור. לרגל יום השנה משחרר ארכיון צה"ל במשרד הביטחון צילום נדיר של הקרב ופיצוץ המוצב שתועד מכלי טיס, כולל ירי הטילים שנורו לעבר השיירה בפיקוד מג"ד הרכס. 




מבצר הבופור הוא מבצר צלבני מהמאה ה-12 שנבנה על הר סמוך לנהר הליטני, בגובה של 717 מטרים מעל פני הים. בשל מיקומו, ניתן לחלוש מהמבצר על דרום לבנון והגליל, זאת ניצל ארגון אש"ף שהפך את המוצב לנקודה אסטרטגית לשיגור רקטות אל שטח ישראל. כשבועיים לפני פרוץ מלחמת לבנון הראשונה, מנהיג אש"ף, יאסר ערפאת, ביקר במבצר והבטיח לאנשיו ששהו בו שאש"ף יוכל להשיג הסכם להפסקת אש תוך 36 שעות לחימה.

במקביל, סיירת גולני התאמנה רבות למבצע כיבוש הבופור בעת מלחמה, בין היתר במבצר נמרוד שברמת הגולן. פעמים רבות כמעט יצאו לוחמי הסיירת למבצע, אך המשימות בוטלו, דבר שגרם ללוחמים להגדיל את הציפייה לקרב כזה. על פי התפיסה שרווחה לאחר המלחמה, המבצר היווה מטרה ראשונה במעלה, עקב חשיבותו לאש"ף בהכוונת הרקטות על הגליל.

עם פתיחת מלחמת שלום הגליל חולקה חטיבת גולני לשני כוחות. האחד בפיקוד המח"ט, אל"ם ארוין לביא, והשני, שכלל את גדוד 51 סיירת גולני ופלוגת ההנדסה החטיבתית, היה בפיקוד הסמח"ט סא"ל גבי אשכנזי. על כוח זה הוטל לכבוש את המבצר ואת אזור א-נבטיה. הכוח נע במספר נגמ"שים אל המבצר, ובדרך נתקל באש מכיוון הכפר ארנון, כפר למרגלות הבופור שהיווה בסיס נוסף לאויב.

כח פלחה"ן גולני, בפיקודו של צביקה ברקאי, והצוות הצעיר של סיירת גולני, עליו פיקד ארז גרשטיין, הגיעו אל המבצר, תוך שהם חוצים בריצה שדה מוקשים בדרך אל עמדות חיילי האויב המבוצרות בצד הדרומי. הצוות נתקל בחוליית מחבלים, הרג אותם והמשיך בתנועה לעבר המבצר. תחת אש כבדה ממכונות ירייה וטילי נ"ט שנורתה מהבונקר הממוקם במרכז המבצר ומהגבעות סביבו, הצליח הכוח להקים מחסומים ולתקוף את היעדים המתוכננים, תוך השבת אש נ"ט אל מקורות הירי.

במקביל, סיירת גולני שעשתה את דרכה אל חלקו הצפוני של המבצר על דרך אספלט, נתקלה בהתנגדות אש כבדה של מכונות ירייה. מהאש נהרגו שני חיילים. הקרב נמשך עד לכיבוש הבופור וביום שלאחר סיום הקרב, הגיע הרמטכ"ל, רפאל איתן, לבקר את החיילים ולשמוע על מחיר הדמים של הקרב. לאחר מכן, הגיעו גם שר הביטחון, אריאל שרון, וראש הממשלה, מנחם בגין שהביע התעניינות במחבלים שהתבצרו במבצר. לימים יתברר כי בפיקוד הצפון אף הוציאו פקודה לבטל את כיבוש הבופור, אולם זו הגיעה לידי הכח רק באמצע הקרב. השאלה שנחקרה, מדוע הפקודה לא הגיעה אל יעדה בזמן, נותרה ללא הכרעה.