בודק את השטח: לראשונה מאז נכנס לתפקידו כשר בממשלה, שר הביטחון אביגדור ליברמן ביצע היום (שלישי) סיור בפיקוד הצפון. לאחר ששמע סקירות מהרמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי, הבהיר ליברמן כי "אין לנו תכניות אחרות מעבר לשמירה על השקט. אני מקווה שכולם מבינים זאת היטב, גם השכנים שלנו, ובכל מקרה אני לא מציע שמישהו ינסה לבחון אותנו". ליברמן הבהיר כי התרשם מההערכות, מהתכניות ומהמוכנות של צה"ל בגזרה: "שמעתי היום סקירות על האזור הזה, שהוא תמיד אזור רגיש, ואני יכול להגיד שהגבול הצפוני שלנו נמצא בידיים טובות ובטוחות".



גם אתמול התייחס שר הביטחון הנכנס לרצונו להתמקד בתפקיד החדש, כשאמר בפתח ישיבת סיעתו כי הוא מציע לחברי הקואליציה "להירגע" ולהתרכז בעבודה: "הוצפתי בשבוע האחרון בהרבה שאלות ובקשות, גזרתי על עצמי שתיקה עד ראש השנה, אני לא מתכוון להתראיין, לא מתכוון להעניק ראיונות, פשוט צריך להתמקד כרגע בעבודת המשרד יותר לעומק. אני הייתי מנצל את ההזדמנות לקרוא לכל חבריי, ולשר נפתלי בנט, להרגיע, אנחנו כרגע פחות זקוקים להצהרות, אלא לעבודה משותפת ושקטה, מי שלא יכול להתאפק, אני ממליץ לעבור את אותו ניתוח שאני עברתי להארכת הפתיל הקצר". 



שר הביטחון אביגדור ליברמן בגזרת הצפון, היום. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון



"שלמות העם חשובה משלמות הארץ"


לפני כשבוע נכנס ליברמן לתפקידו ובתום דיון ארוך אושרה בכנסת הצעת הממשלה למנות את ח"כ ליברמן לשר הביטחון החדש של מדינת ישראל. ההחלטה עברה ברוב של 43:55 ח"כים. כמו כן, אושרה כהונתה של ח"כ סופה לנדבר לשרת הקליטה. ח"כ צחי הנגבי אושר כשר ללא תיק במשרד ראש הממשלה. לאחר שהושבע, ליברמן התפטר מחברותו בכנסת במסגרת החוק הנורבגי. עם אישור מינויו והשבעתו הצהיר ליברמן כי "כאשר יש התנגשות בין הערכים של שלמות העם או שלמות הארץ, שלמות העם חשובה יותר". ליברמן הכריז על מחויבותו לשלום עם הפלסטינים ועם כלל מדינות ערב. הוא הודיע כי הוא מוכן גם לבחון את יוזמת השלום הערבית.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצהרה המשותפת עם יו"ר ישראל ביתנו: "אנו מוכנים לנהל משא ומתן עם מדינות ערב, באופן שישקף את השינויים הדרמטיים באזור". ליברמן הזכיר כי מפלגת ישראל ביתנו תמכה בפתרון שתי המדינות לאורך שנים, אמר כי הוא גם תומך בנאום בר אילן והוסיף כי נאום נשיא מצרים א-סיסי היה חשוב מאוד: "הנאום נתן הזדמנות אמיתית וחובה עלינו לנסות ולהרים את הכפפה". ליברמן סיכם כי הוא מסכים עם נתניהו בכך שביוזמת השלום הערבית יש אלמנטים חשובים, וכי יש לבחון אותה.



מספר ימים לאחר מכן, החלטתו הראשונה של ליברמן בתפקיד הייתה לאשר, כמידי שנה ובהמלצת הרמטכ"ל, שורת צעדים מקלים בתקופה הנפיצה של צום הרמדאן (שהחלה אמש) ובהם אישור ביקורי משפחות של תושבי רצועת עזה ביהודה ושומרון וכניסתם לתפילות בהר הבית.



ליברמן ואיזנקוט, היום. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון