חברת אלביט חושפת הבוקר (רביעי) קסדה חדשה, ששמה איירון ויז'יון" (ironvision), דרכה לוחמים יוכלו לראות ויזואלית תמונה מלאה של 360 מעלות מסביב לטנק גם ביום וגם בלילה, וזאת מבלי לסכן את עצמם או להוציא את הראש מהטנק. מדובר באחד מהשכלולים הגדולים שיוצגו בתערוכת ביורוסטורי 2016 בשבוע הבא לשוק האירופאי, ובקרוב גם ללוחמי השריון של צה"ל.



"הקסדה הזו צפויה לשנות את עולם הלחימה ביבשה", הסביר למעריב אונליין גורם בכיר בחברת אלביט, "היא נגזרת של הקסדות של חיל האוויר והרעיון של הפיתוח היה לראות איך לאפשר לכוחות הקרקע, בטנקים, בנגמ"שים או בכל כלי שאין לו חלונות ואנחנו רוצים שהלוחם יוכל להסתכל דרכו ולקבל תמונת מצב נכונה בזמן אמת. לאחר הפיתוח, הוספנו יכולת שמסייעת ללוחם גם להפעיל מערכות נשק, שליטה ובקרה".



"המערכת למעשה יושבת על קסדה צה"לית רגילה, בתוספת משקף בחזית עם שתי עיניות שמאפשרות תמונה ויזואלית בצבע ולא בשחור לבן. הרזולוציה היא 4K, שהיא שוות ערך לפלזמה ביתית ברמת איכות התמונה. מי שחובש את הקסדה לא יושב עם מסך אטום, אלא יכול לבחור אופציה לראות דרכה. על הקסדה מאחור ישנה קופסא קטנה לממשקים, שתחברת למחשב ומספקת את כלל הנתונים. בנוסף, יש לקסדה מערכת עוקב אופטי שמונעת הפרעות אלקטרו מגנטיות".



טנק מרכבה על גבול רצועת עזה. צילום ארכיון: אלברט צדיקוב, פלאש 90





זיהוי המטרה על הקסדה תפעיל את הנשק


אחד הפיתוחים הכי מדהימים בקסדה זו היכולת שלה לא רק להראות תמונה, אלא גם להכווין מערכות נשק. כלומר בזכות תזוזת הלוחם בתוך הטנק, זיהוי המטרה על הקסדה תפעיל את כלי הנשק של הטנק והוא יתביית על המטרה בעזרת התמונה הוויזואלית. "ללוחם יש גיבוי אנרציאלי לתמונה", הסביר הגורם באלביט.



"בזכות התמונה, יש בטנק מפקד שיודע בדיוק מה קורה בראשו של הלוחם. מרגע שהחייל מזהה מטרה הוא מתביית עליה, סוגר עליה כמו בכלי טייס ומכוון את הנשק שהוא בוחר אל עבר המטרה. הלוחם בתוך הטנק יוכל לראות בקסדה שלו גם תמונה ממקור חיצוני, כלומר במידה ומזל"ט ירחף במרחק מסוים ויעקוב אחר מטרה - הוא יוכל לשדר אותה לקסדה של הלוחם בטנק או למפקד. כל המערכת הוויזואלית שבסביבה תוכל לשגר את התמונה לקסדה של הלוחם".



המערכת צפויה להפוך ללהיט התערוכה בשבוע הבא, ושם יוכלו באיה לעבור הדמיה בדוכן של אלביט. בצה"ל, משם שאבו בחברה את רעיון הפיתוח, כבר מתעניינים ביכולת שבעתיד הקרוב צפויה להגיע לטנקים ברמת הגולן ובגבול הדרום.