נתוני צה"ל מראים כי רק כ-50% מכלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 נושאים בנטל שירות החובה בצה"ל וכי בשנים האחרונות חלה עליה במספר המשתמטים בקרב הגברים והנשים. רק בשנה החולפת, שיעור המשתמטים בקרב הגברים עמד על 27.3%, אחד מהשיאים השליליים שנרשמו בשנים האחרונות. נתון נוסף מדאיג הוא ש-42.3% מהנשים לא התגייסו לצה"ל בשנה החולפת, וגם כאן מדובר בשיא שלילי.



לתופעת ההשתמטות מצטרפת גם תופעת העריקות. מדובר על חיילים שבמהלך שירותם לא חוזרים להתייצב ביחידה ולאחר 21 יום מדווחים למשטרה הצבאית כעריקים. בשנת 2015 למשל, דווח למשטרה הצבאית על 3,997 עריקים בקרב חיילי החובה. במשטרה הצבאית מקיימים אחת לכמה חודשים מבצע למעצר של עריקים ומשתמטים. "המעצר נועד להביא את העריקים והמשתמטים לעמוד לדין וגם ליצור הרתעה" מסביר גורם בכיר במשטרה הצבאית. לדבריו, "המבצע מתבצע כחלק מפעילות המשטרה הצבאית וקודם לו מבצע איתור מורכב וחשוב להצלחת המשימה. החוליות יוצאות ובעבודה מודיעינית, הן באמצעות התחקות אחריהם ברשתות החברתיות והן באמצעות אפילו התחזות לשליחי פיצה, מזהים את העריק או המשתמט ולאחר שיש זיהוי ודאי מגיעים באישון לילה לבצע מעצר".



התגייסות המשטרה ומעצרים ליליים מול המשפחה


מכלל העריקים שהוכרזו בשנת 2015, עד אמצע דצמבר, 72% הסדירו את מעמדם. בצה"ל הגדירו את שנת 2016 כשנה בה תצומצם היקף התופעה באופן ניכר ולשם כך נעשה בין היתר שימוש בפעילות המשטרה הצבאית הסמויה והגלויה. בנוסף, כל חייל שמדווח עליו כעל עריק או משתמט, מועבר עליו דיווח גם למשטרת ישראל והוא נרשם באופן אוטומטי במסופי המשטרה. במידה והוא נעצר לביקורת רישיונות או אם ניידת משטרה מזהה אותו, הוא ייעצר ויועבר למשטרה הצבאית.



"האכיפה היא מכלול שלם", מסביר הגורם הבכיר במשטרה הצבאית. "בשבוע שעבר, ערב חג, בצענו מבצע מעצרים כזה שכלל הכנה מוקדמת ולילה של פיזור חוליות בכל רחבי פיקוד המרכז והבאנו 63 עצורים. זה נחשב מבצע מאוד טוב. בסוף לחייל לא משתלם להשתמט או להפוך עריק, כי בטווח של 30 יום מרגע שהוא לא חוזר ליחידה הוא 'יזכה' לביקור שלנו. זה אירוע לא נעים לעצור בחור צעיר בלילה אל מול המשפחה, אחים קטנים ואולי גם שכנים, ולמרות זאת אנחנו לא זוכים לרוב בהתנגדויות מיוחדות. החייל מבין שאנחנו באנו לעצור אותו ובדרך כלל הוא מכין תיק ומתלווה אלינו בצורה ראויה".