זהבה והרצל שאול, הוריו של לוחם צה"ל אורון שאול אשר מוחזק בעזה מאז מבצע "צוק איתן" ומוגדר נעדר ושבוי מלחמה קיימו ביום חמישי שיחה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ובמהלכה דרשו לכלול את השבתם של הבנים אורון שאול והדר גולדין כתנאי ראשון לקיום העסקה עם הטורקים. אתמול קיימה המשחה מסיבת עיתונאים בביתם בישוב פוריה עילית ובמהלכה אמר האב הרצל: ״אני קורא לארדן כחלון ליברמן אנשי הקבינט אל תצביעו על ההסכם בלי אורון והדר״. האם זהבה הוסיפה: "המשפחה המורחבת והאנשים שלנו יישבו בירושלים באוהל עד ישיבת הקבינט ביום רביעי". שאול הזמינה את משפחת גולדין להצטרף אליהם למאהל המחאה שיוקם מחר מול בית ראש הממשלה. 



האם זהבה, התייחסה לדרישות הטורקים לנרמול היחסים ובכללם גם הקלות על עזה ואמרה: "לא יתכן שתיתן לטורקים הישגים ותענה לדרישותיהם בעוד שהבנים שלנו עדין מוחזקים בעזה. זה ערך בעל חשיבות רבה לנו כעם, כחברה כמשפחות וכהורים השולחים את ילדיהם להגן על המולדת בשליחות המדינה והצבא. חלפו כבר שנתיים ובכל מפגש איתנו חזרת והבטחת שאורון והדר יהיו תנאי ראשון בכל משא ומתן לכל עסקה. אביו, הרצל שאול אמר: "לא תהיה כל עסקה מבלי שאורון והדר יהיו כלולים בה חזרת ואמרת והתחייבת על כך כמצופה ממנהיג. זאת שעת המבחן אדוני ראש הממשלה, עליך האחריות והחובה לדאוג לכך שללא קיום התנאי הזה, אין לקדם הסכם מול הטורקים".



זהבה והרצל שאול, הוריו של אורון שאול במסיבת העיתונאים
זהבה והרצל שאול, הוריו של אורון שאול במסיבת העיתונאים



"משפחתנו אפשרה במשך שנתיים ללא כל התערבות לכל הגורמים לרבות המדיני והצבאי לפעול ולעשות כל מה שמצאו לנכון להשבת הבנים הביתה, ולצערנו אם נעשו דברים, הרי שעדין ללא תוצאות. יתכן וצריך לשנות כיוון חשיבה ודרך התנהלות, כנראה שהדרך בה פעלתם היא ללא מוצא, יש צורך לפעול באופן שונה כדי שהצד השני יבין שאתנו לא כדאי להתעסק", אמרה האם זהבה.



ההורים הוסיפו: "אם חלילה ייחתם הסכם עם הטורקים ללא הכללת אורון והדר בעסקה, נמצא עצמנו בשבר ובמשבר אמון מוחלט של בני המשפחה ושל רבים מאזרחי ישראל בכל הקשור להפקרה והפקרות, ובכל הקשור למפקדי הצבא והמנהיגים ובראשם ראש הממשלה. מדינת ישראל לא יכולה לאפשר הפקרתם של לוחמי צה"ל בשדה הקרב, היום זה אורון והדר, ומחר זה יכול להיות חייל מכל משפחה אחרת".



משפחתו של סגן הדר גולדין מסרה בהצהרה: "אנחנו רואים בחומרה את ההסכם בין ישראל לטורקיה, שהיא מנהיגת האחרים המוסלמים ומשמשת כפטרון של חמאס".לדבריהם, ההסכם לא כולל את החזרת בנינו, הדר ואורון, לישראל, בניגוד להבטחות שנתן ראש הממשלה בשנתיים האחרונות. "להבנתנו, על ידי חתימה על ההסכם, ראש הממשלה ייכשל במבחן המשמעותי הראשון לאחר מבצע צוק איתן, ויתן פרס לחמאס על חטיפת בנינו", תקפה המשפחה את נתניהו. 


ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90
ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90


משפחת גולדין הוסיפה: "הגיע הזמן שישראל תהיה זאת שמציבה מחיר לחמאס על חטיפת והחזקת חיילים, ולא, כמו שהתרגלנו ב-30 השנים האחרונות, שנשלם מחיר כבד לאויבינו". מחר ב-8:00 תקיים משפחתו של אברה מנגיסטו הפגנה  מול משרד ראש הממשלה בדרישה מראש הממשלה והשרים שלא לאשר את הסכם הפיוס בטרם קבלת אות חיים מאברה מנגיסטו ופתיחת משא ומתן לשחרורו.

אברה מנגיסטו
אברה מנגיסטו
"אני קורא לראש הממשלה - אל תעשה את אותה הטעות פעמיים. אל תחתום על הסכם חידוש היחסים עם טורקיה הכולל שיפור מצב החמאס ללא התניית הנושא בהחזרת גופות חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין. כמי שנמצא בקשר צמוד עם המשפחות אני מזהה תחילתו של תהליך הידרדרות שעלול להביא אותנו למחיר בנוסח עסקת שליט. ראש הממשלה - תכבד את אצילותן של המשפחות ותמנע מהם ומאיתנו את הצורך ביצירת דעת קהל לשחרורם בסוג עסקה שיפגע בחוסנה של מדינת ישראל ובכבודם של המשפחות".

כזכור, לפני כשבועיים הוגדר מעמדם של אורון שאול והדר גולדין כנעדרים ושבויי מלחמה שהתקבלה בעקבות עבודת מטה שהתבצעה בצה''ל שבחנה את המצב במטרה לספק מעמד חוקי ומוסדר לחטון או לשבוי, שכן, על פי הגדרות בינלאומיות, רק חייל שנלקח על ידי האויב וראה נציג של הצלב האדום נחשב לשבוי מלחמה ואילו נעדר הוא חייל שיצא למשימה ולא שב ממנה.