נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר הביטחון אביגדור ליברמן העניקו הערב (שלישי), בטקס חגיגי בבית הנשיא בירושלים, את פרס ביטחון ישראל - הפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון, יחד עם מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי אדם, הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט ובכירי מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות. בטקס, שהתקיים בפעם ה-59, הוענקו פרסים עבור פרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי.



מדובר בשני פרויקטים ששינו את התפיסה הביטחונית במערכת הביטחון באופן דרמטי והם נחשבים למסווגים ביותר ברמה של סוד מדינה. אל הוועדה הוגשו תשע המלצות שבסופם של דיונים, הוחלט להעניק את פרס ביטחון ישראל, לצוות של משרד ראש הממשלה וחיל המודיעין, עבור פרויקט המהווה הישג מבצעי וטכנולוגי יוצא דופן, המתבסס על רעיון מקורי וזיהוי הזדמנות מבצעית חריגה. פיתוח טכנולוגיות חדשניות מתאימות ויישומן במתאר מבצעי, מעניקים תרומה ייחודית ורבת ערך במיוחד, ליכולות המודיעיניות של מדינת ישראל.



הפרויקט השני שקיבל את הפרס שייך לצוות של אגף המודיעין, חיל האוויר ורפאל על פיתוח מערכת המהווה מענה מבצעי ייחודי לאתגר מבצעי מרכזי של צה"ל. המערכת מיישמת פתרונות טכנולוגיים חדשניים ויצירתיים ביותר ומקנה לצה"ל מערכת מבצעית ראשונה מסוגה, המהווה פריצת דרך חשובה אולי אף בעולם כולו.



"ביטחון המדינה ואזרחיה כרוך בשימוש מלא ושלם בארגז הכלים שלנו, ביטחוננו תלוי ביכולות של כל אחד ואחת, בכל התחומים - אם בהנדסה או במחשבים ואם בכל תחום אחר", אמר נשיא המדינה ריבלין. "שדה המערכה היום הוא טכנולוגי לא פחות משהוא פיזי. הקרב מוכרע גם במעבדה ולא רק בשמש הקופחת או בקור המקפיא של מרחב הלחימה".



שר הביטחון ליברמן אמר במהלך הטקס: "כולנו, גם אני וגם כל עם ישראל יודעים שאנו יכולים לישון בשקט, בזכות אותם גיבורים אלמונים שתורמים לביטחון ישראל, שמקבלים פרס ביטחון ישראל. תודה גדולה לכל אחד ואחד מכם".



מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אדם אמר: "המחקר והפיתוח הם אבן הראשה של היתרון הטכנולוגי של מדינת ישראל, המאפשר לה לשמור על מעמדה בחזית הטכנולוגיה העולמית. שיתוף הפעולה האסטרטגי בין צה"ל, התעשיות הביטחוניות ושאר זרועות הביטחון, הוא הערובה לכך שמדינת ישראל תמשיך להיות בעלת עליונות צבאית ותייצר את אמצעי הלחימה הטובים בעולם עבור הלוחמים בשטח".



עד היום זכו בפרס 176 פרויקטים. וכ-1,000 חתנים וכלות זכו בפרס, מהם 14 על מפעל חיים. 52 איש זכו בפרס פעמיים. שבעה אנשים זכו יותר מפעמיים. בין הפרויקטים שזכו בפרס ביטחון ישראל בעבר ניתן לציין את העוזי, הגליל, מטוס הכפיר, טיל הגבריאל, טיל הפופאי, טנק מרכבה סימן 3, משפחת טילי אוויר-אוויר של רפאל החל משפריר (בשנות ה-60) וכלה בפיתון 4 (בשנות ה-90), מערכות ההגנה מפני טילים - ה'חץ' ו'כיפת ברזל', מערכת 'מעיל רוח' להגנה אקטיבית על טנקים ונגמ"שים מפני ירי טילי נ"ט, מערכת צי"ד ועוד.