משפטו של סמל אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, חשף את חילוקי הדעות הקשים בין ארגון מד”א לבין צה”ל בנוגע לטיפול במחבלים פצועים בגזרת יו”ש. הסוגיה הרגישה צפה ועלתה השבוע במהלך עדותו של מפקד החטיבה המרחבית יהודה היוצא, אל”מ יריב בן עזרא, שבה חשף כי נהגי האמבולנס של הארגון, שהם גם חובשים מצילי חיים, סירבו בכמה מקרים לטפל ולפנות מחבלים פצועים בנימוק שהם חוששים כי הללו נושאים עליהם חגורות נפץ. זאת בניגוד להוראה הצה”לית שלפיה יש לפנות קודם כל את הפצועים או ההרוגים מזירת האירוע למוצב קרוב ו”שם לבצע זיכוי מלא”, כלומר לערוך חיפוש על גופם של המחבלים. לטענת המח”ט, התנהגות זו מצד אנשי מד”א, אשר תועדה על ידי הפלסטינים, גרמה להסלמת גל הטרור.
 
יש לציין כי עדותו של אל”מ בן עזרא סותרת דברים שאמר מנכ”ל מד”א אלי בין בשנה שעברה, בימים הראשונים של גל טרור הסכינאים: “אם יש פצוע קל ויש פצוע קשה והוא מחבל, אנחנו לא שואלים שאלות”, אמר אז בין, “קודם כל אנחנו ניגשים לפצוע הראשון שזקוק לטיפול. אנו מטפלים בכולם בצורה שווה. מד”א פועל ללא הבדלי גזע, דת ומין. כל אנשינו חונכו כך, הם בעלי ערכים ועובדים רק על פי שיקולים מקצועיים. אנחנו בני אדם בראש ובראשונה. אי אפשר להשאיר בן אדם פצוע לדמם למוות”.
 
מאידך כתב אל”מ בן עזרא בסיכום הערכת מצב בנושא טיפול במחבלים פצועים ב־7 בפברואר השנה כי “כל כוח רפואה יטפל בכל פצוע אשר יהיה בזירת האירוע” (כלומר כל אנשי הרפואה – צבאיים ואזרחיים - מחויבים לטפל בכל פצוע - מתיישב, חייל או מחבל). 
 
סותרים את דבריו, אלי בין. צילום: פלאש 90
סותרים את דבריו, אלי בין. צילום: פלאש 90

 

בעדותו במשפט השבוע התייחס בן עזרא לדברים אלה והסביר: “באותה תקופה היו לנו פיגועים שבהם נפצעו פלסטינים. היה לנו אירוע במחסום 160 (מחסום בחברון המהווה חלק ממערך ההגנה של היישוב היהודי) - מחבלת הגיעה לבצע פיגוע דקירה ונפצעה באירוע באורח בינוני כתוצאה מירי ברגליה. באירוע זה לקח זמן להגשת הטיפול הרפואי. לנקודה הגיע אמבולנס של מד”א שסירב להעלות את הפצועה. האירוע הזה צולם ותועד ויצר סרטי הסתה חמורים שפורסמו יום למחרת האירוע. בפועל, הכוח הראשון שטיפל במחבלת היה בסוף תאג”ד של הגדוד הגזרתי שהגיע לאחר מכן”.
 
אל”מ בן עזרא הפיץ כעבור כשבועיים הערכת מצב חטיבתית, שנמסרה גם למד”א, תחת הכותרת “אירועים ערכיים חמורים”, שבה הוא כתב כי “בשבועיים האחרונים אירעו שני מקרים שבהם מד”א לא היה מוכן לטפל בפלסטינים פצועים בזמן האירוע - ניסיון דקירה בתנובה 20 (מחסום נוסף בכניסה לחברון) ומחסום 160”.
 
בהמשך אותה הערכת מצב ציין המח”ט כי בגלל האירועים ניתנה הנחיה ברורה לכל הכוחות: “יש לטפל קודם כל במתיישב, בחייל - ולאחר מכן בפלסטיני, והמחויבות היא לתת מענה רפואי לכולם”, הוסיף וכתב המח”ט בהנחיה שלו, “באחריות ההתיישבות, מד”א וקצין הרפואה החטיבתי להעביר את ההנחיה לגורמים”.
 
“זה נושא שעסקנו בו רבות”, אמר השבוע אל”מ בן עזרא בעדותו לשופטי בית הדין הצבאי ביפו, “והחיבור בין גורמי החטיבה ליישוב היהודי ומד”א הוא חיבור טוב”. אולם על פניו נראה שהקשר בין שני הגופים מאז האירוע בתל רומיידה עלה על שרטון. במד”א הזדרזו להוציא לתקשורת את תחקיר הירי של אזריה, שבו נקבע כי “אין לטפל במחבל לפני שזוכה על ידי חבלן”. זאת בעוד שההוראות של מפקד החטיבה, שקיבלו חותמת גם מהאוגדה המרחבית, הן “לא לזמן חבלן לזירה, לא לזכות את המחבלים בזירה ולפנות כמה שיותר מהר את הגופות/פצועים למוצב חרסינה, ושם לבצע זיכוי מלא”. 
 
אל"מ יריב בן עזרא. צילום: אבשלום ששוני
אל"מ יריב בן עזרא. צילום: אבשלום ששוני

 
במד”א דוחים את הטענות העולות מעדותו של בן עזרא וטוענים כי איש הרפואה שאליו התכוון המח”ט אינו איש מד”א אלא שייך לארגון הצלה אחר. יצוין כי אותו איש רפואה ונהג אמבולנס, עופר אוחנה, העיד אף הוא השבוע בבית הדין הצבאי והציג את עצמו כאיש מד”א ואיחוד הצלה. לדבריו, את האמבולנס שבו הוא נוהג תרמו נדבנים למד”א והוא סופח ליישוב היהודי בחברון. 
 
אוחנה עצמו השתתף בשבוע שעבר בשתי פעולות החייאה של שני הנרצחים האחרונים של גל הטרור. בעדותו במשפט הוא סיפר לשופטים כי במהלך חקירתו לאחר האירוע הוה קיים שיחות עם מנכ”ל מד”א אלי בין, שלדבריו דרש ממנו לדעת מדוע הוא אינו משתף פעולה עם חקירת המשטרה.
במד”א מתנערים כאמור מאוחנה, אולם יש להזכיר כי הם היו אלה שקיימו תחקיר מקצועי על אירוע הירי בחברון והפיצו אותו לתקשורת. בנוסף, על דופנות האמבולנס שאוחנה נוהג בו, שנתרם על ידי קרן צ’רנה מוסקוביץ עבור מגן דוד אדום, מופיעים בבירור סמלי ולוגו ארגון ההצלה הלאומי. 
 
במד”א גם הכחישו את הדברים שאמר אל”מ בן עזרא בעדותו במשפט החייל היורה ואמרו בתגובה: “אנו דוחים בתוקף את הטענות העולות כדי דיבה. מד”א, ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, מונע אך ורק על פי אמות מידה מקצועיות. טובת החולה והצלת חייו הן אלה אשר עומדות לנגד עינינו, ללא שום שיקול אחר. נוהלי הארגון ברורים לכל, וכך אנו פועלים בתיאום מלא עם כלל כוחות הביטחון. איש הרפואה אליו מתייחס המח"ט בפנייתכם אינו בעל תפקיד במד״א ולפיכך דבריו אינם מייצגים את הארגון והם נאמרים על אחריותו בלבד”.