רגשות טעונים וכעסים הורגשו היום (שלישי) בטקס זיכרון לחללי "צוק איתן" שנערך בהר הרצל בירושלים, במלאת שנתיים למבצע. זאת לאחר שאתמול דחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את דרישת המשפחות השכולות להקים ועדת חקירה ממלכתית. עם תחילת הטקס כשראש הממשלה תפס את מקומו, אב שכול, יורם טל, אביו של סגן עמרי טל ז"ל, התפרץ וצעק: "צלמו את האיש שעושה צחוק מהדמוקרטיה". בסערת רגשות הוסיף אב שכול נוסף, מוטי מט, אביו של ליליק מט ז"ל, לוחם מחיל הצנחנים שנפל בקרב: "בתור אב שכול אני לא מוכן שתדבר, אני לא מוכן כאב שכול שתפגע בדמוקרטיה, לא הקרבתי את הדבר הכי חשוב לי לחינם, לא תיגע בתקשורת. הגיע הזמן שמישהו יגיד לך את זה". נתניהו השיב: "בתור אח שכול אני מבין את הכאב. עשינו הכל למען ביטחונה של מדינת ישראל".



לאחר ההתפרצות, עלה נתניהו לשאת דברים. "אחיי ואחיותיי בני משפחת השכול. כאבכם, כאבי. בשנתיים שחלפו כתבתי לכם, שוחחתי איתכם, פגשתי בכם. דלתי תמיד תישאר פתוחה עבורכם. העם כולו מכיר את המחיר ששילמתם", אמר נתניהו למשפחות השכולות. לדברי נתניהו בזכות "צוק איתן" הושב השקט לעוטף עזה. "לוחמינו התייצבו בקו האש, כדי להרחיק מעלינו את הטילים, מנהרות הטרור ואיומים אחרים. הם ידעו שהם מגנים על הבית, והיום, יישובי עוטף עזה משגשגים, ילדים משחקים בחצרות בזכות הבנים. חקלאים חורשים בזכות הבנים הגיבורים שנקראו לדגל ואלה שצועדים בראש".



לטענת נתניהו הושגו הישגים משמעותיים: "1,000 פעילי טרור נהרגו במהלך המבצע, תכנית התקיפה של החמאס - המערכה הזאת סוכלה. גורמים באזור מזהים את החמאס כאויב משותף. החמאס השקיע מאמצים כבירים, הוא נכשל בירי לפגוע באזרחי ישראל".



הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. צילום: מרק ישראל סלם
הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. צילום: מרק ישראל סלם



על לקחי המבצע אמר נתניהו: "יש לקחים רבים שהפקנו עוד בימי המערכה, וכמובן מאז סיומה. אלו לקחים שאנחנו מיישמים גם היום. אינני יכול להבטיח שצוק איתן יהיה העימות האחרון, אבל אם חמאס מתכנן עימות, הוא שוב יוכה מכה אחת אפיים, ובעוצמה שהוא לא מתאר לעצמו. גם אנחנו מתעצמים ומתכוננים. ישראל מטפחת את יכולותיה באוויר, בים וביבשה, ומתחת ליבשה. שקט בישראל שווה שקט בעזה, כל מי שיעשה זאת, יביא על עצמו הרס וחורבן".



בפנייה ישרה למשפחות הוסיף רה"מ: "משפחות יקרות, הפצעים טרם ידעו מזור, אני יכול להגיד לכם, שאינני יודע אם הם יגלידו לגמרי, ייתכן שאף פעם. אירועי צוק איתן צרובים בכם, בי, בכולנו. צוק איתן הוא שם נרדף לתעוזת לוחמים, ללכידות לאומית, לעמידה איתנה. גבורה שבה שכלנו גם חמישה מיקירנו האזרחים. צוק איתן הוא מחויבות עמוקה להחזיר הביתה את אורון שאול והדר גולדין, והמשימה הזאת עומדת לנגד עיניי, ונשלים אותה גם אם זה ייקח זמן. צוק איתן הוא צוואת הנופלים, להמשיך ולבצר את ישראל בעוצמה, באמונה, בתבונה".



סמדר מט, אמו של ליליק מט ז"ל. צילום: משה כהן
סמדר מט, אמו של ליליק מט ז"ל. צילום: משה כהן



הטקס התקיים במעמד רה"מ, נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, הרמטכ"ל לשעבר בעת המבצע, בני גנץ, וכן שרים וחברי כנסת. הזעם של המשפחות השכולות הדהד על רקע הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית שנדחתה על הסף על ידי ראש הממשלה. מוטי מט ואשתו סמדר החזיקו את תמונת בנם שנהרג, האם פרצה בבכי בסיום הטקס. "הבן שלנו נהרג בגיל 19 ושמונה חודשים, נהרג בקרב בצוק איתן, אנחנו דורשים ועדת חקירה. הדרישה שלנו היא שיקימו ועדת חקירה חיצונית לבדוק את כל מה שאירע. ממה נתניהו פוחד? אם הכל ורוד כמו שהוא אומר, שתקום ועדה שתחקור, שתבדוק ממה הוא פוחד. אני כועסת מאוד, הבן שלי נתן את החיים שלו ולא ייתכן שלא נקבל תשובות, מרגישה שרומסים אותנו".



משפחה נוספת שהניפה את תמונת בנה שנפל הייתה משפחת שגיא. אילן שגיא, אביו של סמל ארז שגיא ז"ל, לוחם בקורס מ"כים, שנפל בתקרית שבה חדרו מחבלים דרך מנהרה לאזור היישוב נחל עוז שבעוטף עזה אמר לאחר הטקס: "כל עם ישראל ראה מה היה, הבן שלי נהרג ביציאה של מחבלים ממנהרה. נתניהו מדבר על דיונים, אבל זה לא מספיק, היו צריכים לעשות מעשים. אחרת במלחמה הבאה אנחנו חוששים שתישאר אותה מנהיגות ואותו ניהול כושל. הציווי של הבנים שלנו שנמשיך את המלחמה שלהם למען עם טוב יותר, דמוקרטי ושקיפות. לא נרפה ונחליט מה לעשות הלאה". שגיא הוסיף כי "ועדת חקירה כולם ירצו לראות התוצאות שלה, גם אלה שישבו בשקט".



יש לציין כי פרט לשלוש משפחות, מרבית המשפחות שנכחו בטקס לא התפרצו ולא קראו קריאות ביניים. בתוך כך העצב והכאב ניכרו היטב על פניהם של כל הנוכחים.



אן, אמו של ארז שגיא, צילום: משה כהן
אן, אמו של ארז שגיא, צילום: משה כהן




"הדם של הבן שלי על הידיים שלך"



רה"מ הבהיר אתמול כי הוא משוכנע שישנו גורם בעל אינטרסים שעומד מאחורי הדרישה של המשפחות ומפעיל אותן לקדם את הקמתה של ועדת חקירה. לטענת נתניהו, הוא מאמין שדרג מדיני לא צריך לעבוד תחת עננה של ועדות חקירה וכל הטענות על שיח המוכנות של צה"ל בהקשר המנהרות התת קרקעיות הוא מופרך לחלוטין. לשאלת "מעריב אונליין" בנושא הדרישה של המשפחות, ענה נתניהו: "מי שטוען שאנחנו הופתענו מהמנהרות ולא ידענו על המנהרות, הוא משתמש במשפחות והטענה הזו היא הפוכה מן האמת".



שלשום פנו משפחות שכולות לנתניהו, לריבלין, לאדלשטיין, ולשר הביטחון, אביגדור ליברמן, בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט, שתחקור את אירועי המבצע. במכתבן ציינו המשפחות: "מלחמת צוק איתן נמשכה 50 ימים וגבתה את חייהם של 67 חיילים וחמישה אזרחים. מאות חיילים נפצעו בקרב, אזרחים רבים נפגעו או לקו בחרדה, הארץ כולה הייתה נתונה לירי רקטי. "מיד בתום המלחמה החלו לעלות בקשות להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבחינת האירועים שקדמו למלחמה, מוכנות העורף, היערכות הצבא, אירועי המלחמה עצמה והתנהלות הדרג המדיני והצבאי".



בעקבות דחיית ראש הממשלה את בקשת המשפחות השכולות להקים ועדת חקירה ממלכתית למבצע "צוק איתן", הורים שכולים אמרו ל"מעריב אונליין": "נמשיך לפנות אליו עד שיגיב". אביו של סמל ארז שגיא ז"ל, אמר אתמול כי "לדון במנהרות זה לא לפעול בנושא: זה שהוא דוחה את זה על הסף ואומר שדנו בנושא המנהרות, זה לא לעשות משהו, הוא גם יכול היה לקיים ישיבות על גבי ישיבות אבל אנחנו יודעים בדיוק מה קרה - לא טיפלו במנהרות, הם רק דנו בזה".



"אני פונה לנתניהו", אמר שגיא, "אם אתה כל כך מאמין בצדקת הדרך שלך ואתה חושב שפעלת נכון, קום וצא ותקים ועדת חקירה, אתה פחדן, אתה מוג לב. הדם של הבן שלי על הידיים שלך". על דחיית הבקשה להקמת ועדה אמר שגיא: "ראש הממשלה ראה שעל המכתב חתומות 32 משפחות וישר עשה את החשבון, אחד ועוד אחד, 32 זה פחות מחמישים אחוז, יש 68 משפחות וישר הוא התנגד", אמר בכעס שגיא והדגיש כי מאז שהמכתב בדבר הקמת ועדת חקירה נשלח, הצטרפו לבקשה עוד משפחות רבות.



נתניהו מחזק את המשפחות בטקס. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו מחזק את המשפחות בטקס. צילום: מרק ישראל סלם