על רקע הסערה הציבורית שעורר מכתב המשפחות השכולות שדורשות ועדת חקירה ממלכתית על מבצע צוק איתן, חשפה אמש לשכת ראש הממשלה את הפרוטוקלים של דיוני הקבינט. מהפרוטוקלים עולה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן התריע בפני סכנת המנהרות, ודרש מהדרג הצבאי לקדם פתרונות לאיום. עוד עולה כי נתניהו ערך סיורים רבים באוגדת עזה, למד על המנהרות ודרש הבהרות על הנעשה למציאת פתרון לאיום.



בדיון שנערך ב־9 בינואר 2014 אמר ראש הממשלה: "אני יודע שיש עכשיו 20 פלוס מנהרות". בדיון הזה הציג נציג צה"ל את הפתרון הטכנולוגי. בישיבת קבינט נוספת ב־12 בינואר 2014, במהלך הצגת הערכת מצב מודיעינית, אמר ראש השב"כ יורם כהן לשרי הקבינט: "את עיקר המיקוד אנחנו רואים בהתעצמות והכנות ליום פקודה בנושא המנהור".



ראש הממשלה אמר באותה ישיבה: "יש מנהרות שהם חופרים לנו בדרום וגם בצפון, וזה אחד האיומים המרכזיים". בצה"ל כל אותה העת מכחישים בתוקף הימצאות של מנהרות בצפון. בישיבת קבינט ב־16 בפברואר אמר נציג צה"ל לנוכחים: "יש דגש על פעולות קרקע ברצועת עזה... צריך לזכור את המנהרות שישמשו לתקיפה בשטחנו... כך תיראה המערכה הבאה בעזה". נציג השב"כ אמר באותה ישיבה: "אנחנו מוטרדים מהמנהרות שמתחת ליישובים בשטח ישראל. זה דרמטי".



 בנימין נתניהו. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90




"העולם התת-קרקעי ממשיך להשתכלל"


בישיבת הקבינט שהתקיימה ב־13 במרץ 2014 אמר נציג המל"ל: "בטווח הקרקעי יש מנהרות, וגדוד יכול לצאת מתחת ליישוב. זו הבעיה הגדולה שלנו". 11 ימים לאחר מכן אמר ראש הממשלה בדיון נוסף: "אנחנו צריכים לפתור את בעיית המנהרות התת־קרקעיות".



התמונה הקודרת ביותר מוצגת ב־16 ביוני, אחרי חטיפת שלושת הנערים ועם יציאה למבצע שובו אחים, כשברקע ברור כי חמאס מחמם את הגזרה, ועימות עמו אפשרי בכל רגע. "כל העולם התת־קרקעי ממשיך להשתכלל. אנחנו מזהים בין 100 ל־200 ק"מ של מנהרות".



זו תמונת המצב שהוצגה בדיון המיוחד של הקבינט בנושא. בשלב הזה של הדיון נתניהו זעם ושאל מדוע הגיעו לנקודה זו ללא פתרון סופי ומוחלט לבעיית המנהרות.



"הזובור שראינו מצד שרים בקבינט הוא לא ענייני. זה ניצול רע של יום השנה ושימוש בזוי במשפחות השכולות. נתניהו התריע על הסכנה ממנהרות", אומר שר בקבינט, "עושים לראש הממשלה רצח אופי".



מלשכת ראש הממשלה נמסר: "הטענה שישראל לא נערכה מבעוד מועד לאיום המנהרות מופרכת מיסודה. נטען שלפני מבצע צוק איתן לא הוצג איום המנהרות לקבינט. זהו שקר. מ־26.11.13 עד 3.7.14 הוצג איום המנהרות במלא חומרתו בתשע ישיבות קבינט שונות והפרוטוקולים מוכיחים זאת מעל לכל ספק. מצער שיש מי שמטה את הציבור בנושאים ביטחוניים מהותיים".