שר הביטחון, אביגדור ליברמן הבהיר היום (רביעי) כי לא שינה את דעתו וכי הוא נגד החזרת גופות של מחבלים. לדבריו הוא ביקש לקיים דיון בקבינט בנושא כדי לגבש מדיניות אחידה. הוא הוסיף כי מכיוון שהיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, אמר לו שלא יוכל לייצג מדיניות זו בבג"ץ, "אני מוכן לייצג בעצמי ולהופיע בפני בג"ץ". את הדברים אמר ליברמן כשהציג מדיניות חדשה שגיבשה ישראל כלפי הפלסטינים, מדיניות שבמרכזה גישה של "מקלות וגזרים", ענישה חמורה יותר כלפי משפחות, חמולות ויישובים שלמים שמהם יוצאים מפגעים לפעולות טרור והקלות כלכליות לאזורים שמהם לא יצאו מחבלים. במסגרת המדיניות החדשה תקים מערכת הביטחון גם אתר חדשות בערבית בהשקעה של כעשרה מיליון שקל, שינוהל על ידי מנהלת התאום (מתפ"ש), כשלא נקבע עדיין מי יהיה העורך. על המדיניות החדשה הודיע ליברמן, במסיבת עיתונאים בלשכתו בתל אביב. 



"אנו ננקוט מדיניות דיפרנציאלית ביהודה ושומרון", אמר ליברמן והוסיף: "תכליתה להמשיך ולהיטיב עם מי שחפץ בדו קיום אתנו ולהכביד עם מי שרוצה לפגוע ביהודים". השר הדגיש כי "כל מי שמוכן לדו קיום ירוויח וכל מי שהולך בדרך הטרור יפסיד". לדבריו ישנם שלושה עקרונות לתכנית החדשה: "מקלות וגזרים", דיאלוג עם הציבור הפלסטיני והרכבת רשימה שתסמן את מי שנחשבים למוקרבים לרשות הפלסטינית ולחמאס.



ליברמו הדגיש שהמדיניות החדשה נעשית בתאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מעדכן את ראש הממשלה בכל דבר", הוא ציין כשברקע הודעתו של שר ליברמן לפני פחות משבועיים שבה השווה את הסכם הגרעין של נשיא ארצות ברק אובמה, להסכם מינכן של נוויל צ'מברליין. נתניהו טען אז כי הודעת שר הביטחון בעניין זה לא תואמה עמו.



ליברמן טוען לתיאום עם נתניהו. צילום: רויטרס
ליברמן טוען לתיאום עם נתניהו. צילום: רויטרס




בנייה לצד הריסה


לפי המדיניות החדשה חילקה מערכת הביטחון את מפת הגדה המערבית לשני חלקים. החלק המרכזי שסומן במפה בירוק הוא של כפרים וערים שמהם לא יצאו לפיגועי טרור וחלק קטן יותר, בעיקר בדרום הגדה, באזור חברון ודרומה ממנה שבהם סומנו כפרים בצבעים אדומים וצהובים.



האזורים שיזכו להטבות בשלב המידי הם בית סחור שבו יוקם בית חולים. במערב שכם יוקם אזור תעשייה בסמוך למתקן לטיהור שפכים, בכפר בידיא יוקם מגרש כדורגל ויורחבו תוכניות מתאר בקלקיליה וכן יוקם מסדרון כלכלי בין יריחו לירדן, על פי תכנית שמקדמת ממשלת יפן שגם מוכנה לממן אותה. השר ליברמן הדגיש עם זאת שאין כוונה לאפשר לפלסטינים להקים עיר שנייה בגדה.



עוד הדגיש ליברמן כי אמצעי הענישה יכללו הגברת פעילות צה"ל בשטחי A הריסה, אטימה ומיפוי בתי מחבלים, הגברת מעצרים, פשיטות על בתים של מעורבים בטרור, החרמת כספי טרור ורכוש, ביטול אישורי VIPלבכירים ברשות השותפים להסתה, הגברה נרחבת של בידוק כלי הרכב במחנה הפליטים קלנדיה וגם אכיפת נוקשה על בניה בלתי חוקית ועוד.




"שיח עם אישים פלסטינים ללא תיווך של הרשות"


השר ליברמן ציטט מדברי זאב ז'בוטינסקי את המשפט שצריך להיות "גאון נדיב ואכזר". הוא אמר כי התכנית גובשה לאחר דיונים מעמיקים. "לא קמתי לילה אחד והחלטתי עליה", הדגיש.



אחד מעיקרי התכנית עוסק ברצון של מערכת הביטחון להידבר עם אישים פלסטינים בלי התיווך וללא אישור של הרשות. לדברי ליברמן "אבו מאזן מדבר עם כל אחד בישראל ולכן המטרה היא ליצור סימטריה בין ישראל לרשות. לדבריו אנשי הרשות מדברים עם כל הזרמים בחברה הישראלים: שרים, חברי כנסת, ראשי עיריות, אנשי רוח ועוד ואילו ישראל מנהלת שיחות רק עם אנשי הרשות או עם פלסטינים שמקבלים אשור מהרשות".



"המטרה שלנו היא ליצור דו שיח עם כל מי שרוצה להידבר אתנו" הוסיף השר. עם זאת הוא הדגיש כי "אין לנו כוונה להמליך מלכים ברשות או להתערב בענייניה הפנימיים. בתשובה לשאלה אם תכניתו היא לא חזרה על "אגודת הכפרים" שהקים שר הביטחון אריאל שרון בשנות השמונים אמר ליברמן: "אנו לא מקימים אגודת כפרים מספר שתיים יש הבדל ברור בין תכניתו למה שהיה".



ליברמן הדגיש כי בחודש יוני 2017 תיבדק מידת הצלחת התוכנית או כישלונה ובהתאם לכך תתבצע הערכת מצב מחודשת ויתקבלו החלטות להמשך. 



אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס