יחידת החילוץ 669 מבצעת בשנה עשרות פעולות מבצעיות, שחלקן פורסמו באמצעי התקשורת וחלקן נותרו מאופלות. במהלך יום עיון מיוחד, נחשפו היום (חמישי) שתי שיטות חילוץ חדשות של היחידה: חילוץ בים באמצעות קפיצה ממסוק, ללא מצנח, וניוד רכוב. השיטה הראשונה, של חילוץ בים, שביצוע שלה אפשר לראות בסרטון המצורף לכתבה זו, נכנסה בשנה האחרונה לפעילות מבצעית, והיא מתקיימת באמצעות קפיצה ולא השתלשלות בחבל. הטיסה בצורה זו מתבצעת בגובה נמוך יותר מהרגיל, במטרה לקצר תהליכים. "הדבר נועד לחסוך זמן משמעותי עד להגעה ליעד החילוץ", הסבירו ביחידה.



לוחמי יחידת החילוץ 669 בפעולה

החידוש השני, שנכנס לפעילות מבצעית שוטפת החל כפיילוט במבצע "עופרת יצוקה", נועד לתת מענה כאשר אנשי יחידת החילוץ לא מגיעים ליעד בשדה הקרב באמצעות מסוק, אלא בהנעה של כלי רכב צבאיים. במהלך "צוק איתן" כבר פעלו עשרה צוותים של 669 על בסיס ניוד דומה מהקרקע.



רס"ן עמרי, סגן מפקד יחידת החילוץ הקרבי של חיל האוויר 669, סיפר במהלך יום העיון על היחידה, שלא מרבה להיחשף בתקשורת: "משימותינו העיקריות הן חילוץ טייסים שנטשו מטוסים וחילוץ חיילים ואזרחים בתנאי שטח שונים". פעילות היחידה מגוונות, והן משתלבות בקשת הרחבה של משימות צה"ל, תוך שימוש ביכולת הייחודית של הלוחמים, סיפר רס"ן עמרי.

צילום: דובר צה"ל


חילוץ מטיילים. צילום: דובר צה"ל


צילום: דובר צה"ל


יחידת 669 הוקמה רשמית בשנת 1974, ובשנים שקדמו עלה צורך בחיל האוויר בנתינת מענה לחילוץ טייסים שנטשו. הצורך הובן לראשונה על ידי מפקד חיל האוויר לשעבר, בני פלד, שנטש את מטוסו במבצע קדש. זו הייתה הנטישה הראשונה בהיסטוריה של חיל האוויר.

הצורך התחזק במלחמת יום הכיפורים וכחלק מלקחי בה, ננטשו מטוסים רבים הוחלט להקים את יחידת 669. מאוחר יותר, בשנת 1978 אוחדה היחידה עם ירפ״א 386 ומאז היא הפכה ליחידת הדגל של החילוצים בים וביבשה.