שנתיים אחרי: הותר היום (רביעי) לפרסום מידע נוסף בעניין החלטות הפרקליטות הצבאית שהתקבלו לאחרונה, בעקבות דיווחים ותלונות אודות התרחשות אירועים חריגים במהלך מבצע "צוק איתן", בין היתר נחשף כי 13 תיקי חקירה נסגרו ללא נקיטת צעדים פליליים או משמעתיים. דובר צה"ל מסר כי בצה"ל התקבלו כ-500 תלונות ודיווחים הנוגעים ל-כ-360 אירועים שאירעו לכאורה במהלך המבצע וכי כל טענה על התנהגות פסולה נבחנה. ב-24 אירועים נפתחה חקירה פלילית ובעקבות חקירה אחת, הוחלט על הגשת כתבי אישום נגד שלושה חיילי צה"ל, בגין ביזה וסיוע לביזה. ההליכים במשפטם עודם מתנהלים.



דיווחים ותלונות ביחס לכ-220 אירועים אחרים הועברו לבחינת מנגנון הבירור המטכ"לי ולאחר בחינת ממצאי המנגנון, הוחלט לפתוח בחקירות פליליות ביחס לשבעה אירועים, מביניהן חקירה אחת הושלמה והוחלט על סגירת תיק החקירה. ביחס ל-80 אירועים נוספים, הוחלט על סיום הטיפול ללא פתיחה בחקירה פלילית. ביחס לחלק מאירועים אלו, מצאה הפרקליטות הצבאית לנכון להמליץ על הפקת לקחים מבצעיים שונים. ביחס לאירועים מסוימים שהוחלט על סיום הטיפול בעניינם, נמצא כי לא זוהתה מעורבות כלשהי של כוחות צה"ל באירוע.



בתוך כך, הפרקליטות הצבאית ממשיכה בתהליך הבדיקה והחקירה של טענות להתרחשות לכאורה של אירועים חריגים. רבות מן הטענות עלו בתלונות שהועברו לפרקליטות הצבאית בשם פלסטינים תושבי רצועת עזה, או על ידי ארגונים לא-ממשלתיים ישראלים, פלסטינים, או אחרים. טענות אחרות עלו במסגרת דיווחים תקשורתיים או בדוחות של ארגונים בין-לאומיים או של ארגונים לא-ממשלתיים, וכמו כן בדיווחים מבצעיים פנימיים.