איום מבפנים: ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו, התייחס להקצנה בחברה הישראלית והזהיר מפני המשכה, בהתבטאות פומבית ראשונה מאז פרש מתפקידו. "האיום הפנימי צריך להדאיג אותנו יותר מהאיום החיצוני", אמר. "אם חברה מפולגת חוצה סף מסוים, אתה יכול להגיע לתופעות כמו מלחמת אזרחים במקרה הקיצוני. המרחקים מכאן למקרה הקיצוני מצטמצמים, לצערי. אני חושש שאנחנו בכיוון הזה".



פרדו אמר את הדברים באירוע שקיים עם תא”ל במיל' אמל אסעד ותא”ל במיל' רם שמואלי לקראת צעדת שביל הבנים לזכר חללי צה"ל בני העדה הדרוזית. פרדו הדגיש כי נוצר הרושם שרב המאחד על המפריד. "בתוך החברה הישראלית יש כאלה שנוח להם להדגיש את המפריד ולא את המחבר", אמר. "אני לא יכול לשים את האצבע על קבוצה או מנהיג. זה קיים בכל אחת מהעדות במדינה".



למרות הדאגה - שומר על אופטימיות


ראש המוסד לשעבר הדגיש עם זאת כי הוא שומר על אופטימיות, בעיקר בשביל הילדים והנכדים. "מדינה זה איחוד וייחוד", אמר. "לכל אחד יש את הדברים הייחודיים שלו, אבל יש דברים שמאחדים. יש כאלה שרוצים שאת הייחוד שלהם יחילו על כל החברה ואז זה נכשל. היה ניסיון כזה".



פרדו התייחס בדבריו גם לסוגיה הפלסטינית וטען כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שבין הירדן לים יהיו שתי מדינות, הוא צודק. בהתייחסות לדברי שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהשווה את הסכם הגרעין עם המעצמות להסכם מינכן עם היטלר, אמר פרדו כי אסור לעשות השוואות כאלה וכי מה שהיה בשנות השלושים שונה מהמצב היום. "ההיסטוריה לא חוזרת על עצמה והניסיון להשוות בין אירועים שקרו אז לפי הפרמטרים של אותה תקופה, זה לא נכון", ציין.



פרדו אמר עוד כי "אנחנו חיים בעולם שבו יש חוסר אמון בין האזרחים לממשל שלהם. מה שקרה בבריטניה שאזרחיה בחרו לפרוש מהאיחוד האירופי ומה שקרה בבחירות המוקדמות בארה”ב, אלו תופעות שמעידות על כך שאחוז האוכלוסייה שמבין עד הסוף את המשמעויות של קבלת החלטות כאלה ואחרות הוא נמוך".



צעדת שביל הבנים לזכר חללי צה”ל בני העדה הדרוזית תתקיים ב-23 בספטמבר במוחרקה בדלית אל-כרמל.