הבוקר (שני) יתחדש משפטו של סמל אלאור אזריה, כשאת מלוא תשומת הלב ימשכו שני אלופים במיל', סגן הרמטכ”ל בעבר עוזי דיין וראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בעבר דני ביטון. לידי “מעריב־השבוע” הגיעה העדות המלאה שמסר ביטון לבית הדין הצבאי ביפו, שבה הוא קובע בין היתר כי מדובר “בירי מוצדק מאין כמוהו”.

בעדותו מפרט האלוף במיל’ ביטון, קצין שיריון בכיר בעבר, שורה של נקודות שלטענתו מצדיקות את ביטול המשפט. בין היתר מסביר ביטון כי הסרטונים שבהם צפה וההתרעה המודיעינית שהונחה בפניו מוכיחים כי זירת האירוע נוהלה באופן רשלני וכי אזריה פעל מעל המצופה ממנו. “איכות המידע תלויה במספר גורמים” קובע האלוף במיל’ ביטון. “מקור הידיעה, מהימנות הידיעה, מאפיין הפיגוע וכנגד מי, מתי והיכן בוצע הפיגוע. מדובר בתקופה שבה פיגועי הדקירה היו מאוד פופולריים. העובדה שהרבה מפגעים ותשתיות של מטעני חבלה יצאו מהעיר חברון גרמה לכך שהייתה סבירות יותר גבוהה שמדובר אכן בפיגוע משולב”.

אלאור אזריה. צילום: פלאש 90
על פי ההתראה שהונחה בפניו ובהתרשמותו מעדויות המח”ט, המג”ד והמ”פ שנמסרו עד כה בבית הדין, קובע האלוף ביטון כי “הייתה התרעה לפיגוע איכות של ירי, של דקירה או של מטעני נפץ ואי אפשר להתעלם מזה”. האלוף ביטון עבר גם על הדוחות החטיבתיים מהחודשים שקדמו לאירוע וקבע בעדותו “גם ההתרעה שהייתה, של אותה חוליית חמאס, הייתה לא רק של סכינאות אלא גם של ירי, של חדירה, של דקירה, של דריסה ושל מטענים”.

על ניהול הזירה כותב האלוף ביטון בעדות שמסר לבית המשפט: “העובדה שגגות הזירה לא נשלטו על ידי הצבא הנה הפרה של הנהלים ומהווה ניהול שגוי ומסוכן של הזירה. העובדה שחלק מהחיילים בחרו להזיז את המחבל או לגשת אליו בלי זיכוי, מהווה סיכון חיי אדם והפרשה של הנהלים לנטרול מחבל”.

האלוף במיל' עוזי דיין. יעלה גם הוא לדוכן העדים. צילום: מירי צחי
בשורה התחתונה קובע האלוף ביטון בעדותו: “ראיתי את הסרטונים, קראתי את חומר החקירה וקראתי את עדויות המפקדים והחייל, ודעתי היא שמדובר בירי אשר מוצדק מאין כמוהו. קיים כשל לוגי ופיקודי של כלל המפקדים”. 
עו”ד אייל בסרגליק, המייצג את החייל יחד עם עורכי הדין אילן כ”ץ, בנימין מלכה וכרמית שחיבר, מסר בתגובה “עדויותיהם של האלופים במיל’ דן ביטון ועוזי דיין הם המשך ישיר לעדותו של הפתלוג פרופ’ יהודה היס, שלפיה מותו של המחבל נגרם עוד לפני הירי של אלאור ולכן אין עבירה פלילית, וכי הנתיחה של המכון לרפואה משפטית הייתה חובבנית. חשוב גם הדוח שכתב קצין המבצעים של מד”א, רונן בשארי, שקובע שהייתה לנוכחים רבים באירוע תחושת סכנה, שלא בוצע ‘זיכוי’ של גופת המחבל ושהייתה בעיה של ניהול הזירה”.