תמונות ראשונות מלוויין התצפית "אופק 11" התקבלו היום (חמישי) לאחר שצוותי ההנדסה והתפעול של התעשייה האווירית ומנהלת החלל במנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) שבמשרד הביטחון, הפעילו לראשונה, את המטען שנועד להגשמת מטרת שיגורו (מטע"ד).



מאז השיגור, לפני תשעה ימים עסקו עשרות מהנדסים בפעולות לייצוב הלוויין ומערכותיו. צוותי משרד הביטחון והתעשייה האווירית הפעילו ובדקו בהדרגה ובאופן מבוקר את כל המערכות ותתי המערכות המרכיבות את הלוויין, כאשר לאורך כל הימים, מרגע השיגור, נשמרו קשר רציף ושליטה על הלוויין. גורם במשרד הביטחון אומר הערב כי "הלוויין 'אופק 11' ייתן תפוקות מבצעיות".

שיגור הלווין אופק 11


"במהלך השבוע האחרון נוהל מאמץ משותף בהובלת צוותי ההנדסה והתפעול של אנשי תעשייה האווירית ומנהלת החלל במפא"ת של משרד הביטחון", נמסר הערב בהודעה משותפת של משרד הביטחון והתעשייה האווירית. "מיטב המוחות הטכנולוגיים של מדינת ישראל, מכל זרועות הביטחון, החל מצעירים בני 20 ועד למהנדסים ותיקים בני 70, היו שותפים למאמץ".



כזכור, לפני כשבוע וחצי, בשעות הראשונות, ניתן היה לדווח כי הלוויין צלח את השיגור ובמרכז הבקרה כססו ציפורניים עד שיצא מן האטמוספרה. אולם, לאחר כמה שעות החל הלוויין לשגר נתונים שחלקם לא נראו שגרתיים. בתעשייה האווירית ובמשרד הביטחון הביעו דאגה נוכח הנתונים שהתקבלו.



העיניים הביטחוניות של ישראל


את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר הוביל משרד הביטחון וכמו כן שותפות בפרויקט אלביט מערכות ובפיתוח מעורבים באופן עמוק גם גורמי צה"ל שונים, בעיקר מחיל המודיעין וחיל האוויר והחלל.



משפחת לווייני אופק נועדה לשימוש צבאי ועיקרה תצפית וריגול. לפני שנתיים שוגר לוויין הריגול "אופק 10" גם הוא מבסיס פלמחים. סך הכל בחלל כיום ישנם חמישה לוויינים כולל "אופק 11".



"אופק 10" הוא לוויין ריגול בעל מכ"ם המסוגל לאסוף מודיעין ביום ובלילה, בתנאי מזג אוויר מורכבים. "אופק 11" נחשב לשדרוג שלו וללוויין התצפית והריגול הטוב ביותר והמתקדם ביותר בעולם והוא צפוי לסייע למערכת הביטחון בכל הקשור לתמונת המצב במזרח התיכון עם דגש על איראן ועל סוריה.



לווין 'אופק 11' שוגר לפני זמן קצר לחלל. צילום: מסך
לווין 'אופק 11' שוגר לפני זמן קצר לחלל. צילום: מסך



על פי מידע שפרסמה התעשייה האווירית משפחת לווייני אופק ייחודיים בין היתר בגלל שהם משוגרים לכיוון מערב, נגד כיוון הסיבוב של כדור הארץ. הדבר מקטין את יכולת הנשיאה של המשגר באחוזים ניכרים והיא מיושמת בארץ בגלל בעיות דמוגרפיות שכן בגלל שמדובר בנכס בטחוני, החשש עם נפילתו היא שהוא ייפול לידיים הלא נכונות.



משפחת לווייני האופק נחשבות לעיניים הביטחוניות של מדינת ישראל. המצלמות בלווייני אופק הן מתוצרת אל-אופ וניתן למצוא אותן בעיקר ריגול בעולם במטוסי קרב.