משפטו של החייל היורה מחברון, סמל אלאור אזריה, המואשם בהריגת מחבל מנוטרל בתל רומידה, נכנס לישורת האחרונה. היום (ראשון) עלה לדוכן העדים מנכ"ל מד"א, אלי בין, שהתייחס לחילוקי הדעות בין הארגון לבין הצבא לגבי זיכוי של מחבל. "ההנחיות שלנו עד האירוע הזה הן שלא ניגשים למחבל כל עוד הוא לא זוכה או הוסר כל חשש למטען", אמר בין.



קודם לכן העיד סמל א', אותו לוחם שנפצע בפיגוע שקדם לירי וטופל על ידי בזירה. סמל א', שהתגייס לחטיבת כפיר בחודש אוגוסט 2014, סיפר על ההיכרות שלו עם אזריה: "הרגשתי ביטחון כשידעתי שאלאור הגיע אלי ולא אזרח שאני לא מכיר. הרגשתי יחסית מוגן, הוא חבש אותי ולחץ על הפצע". 



סמל א': "התגייסנו יחד ועברנו את כל ההכשרה ביחד. דווקא אחרי ההכשרה נהיינו קרובים יותר. ישנו באותו חדר והיינו עושים הכל ביחד. היינו עושים מעצרים ביחד ואלאור היה תמיד נדיב ואהב לתת תמיד הוא היה אומר: 'כסף בא כסף הולך'". 



סנגור: "איזה חייל הוא היה?"



סמל א': "היה עושה כל מה שאומרים לו והוא תמיד היה שם. מבחינת אישיות הוא אדם מאוד סובלני ומנסה תמיד להבין מה קורה ולפתור את הבעיה". 



סמל א' סיפר על ההתנהלות לאחר האירוע, כאשר המפקדים שוחחו עם הפלוגה. לדברי א' הוא לא נכח בשיחה ולא קיבל מכתב על הנאמר שם. "לא דיברתי עם מפקדים והייתה אווירה כללית שהאירוע לא היה טוב".



סמל א': "הייתה אווירה שהאירוע לא היה תקין וכל הזמן דיברו על זה מהדרג הפיקודי".



סנגור: "היית בתחקיר מבצעי לגבי האירוע?"



סמל א': "לא". 



סנגור: "המג"ד והמח"ט שאלו אותך מה היה באירוע? איך התחושות שלך?"



סמל א': "המח"ט התקשר לשאול לשלומי ומה אני חושב על מה שאלאור עשה ואמרתי שאני לא יודע להגיד". 



אלאור אזריה ומשפחתו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אלאור אזריה ומשפחתו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"הבנתי שהוא יכול להתפוצץ כל רגע"


על ההיערכות של הלוחמים לפיגוע אמר סמל א׳: "כל הזמן דיברו אתנו על מצבים כאלו אבל תרגול מצבים פיזי לא ממש היה, רק תרגול על שק ומתרגלים איתו על יבש. לא עברנו תדריכים על דימוי מצבים של חשש למטען נפץ על גופת מחבל, רק דיברו אתנו על זה והייתה הרגשה שזה יכול לקרות". 



הסנגור, עורך הדין בסרגליק, הזכיר את העדות הקודמת של סמל א' בנושא הוראות פתיחה באש. "בשאלתך ענית שהמ"מ אמר לך שאם יש סכנת חיים מידית אז יש לבצע ירי על מנת להרוג. אם יש סתם זריקת אבנים אז להימנע מידי או ירי ברכיים ומטה. תאשר לי שמה שנאמר במצ"ח זה נכון".



סמל א': "מאשר". 



סנגור: "מה הסכנה בחסם ג'ילבר?"



סמל א': "המפגש, אין מחסום בינינו לבין הפלסטינים". 



לאחר מכן סיפר הלוחם כי חשב שישנם מטענים באירוע, חשש שהמחבלים מצוידים בחגורת נפץ ושחש בסכנת חיים. על רגעי האירוע אמר סמל א': "פתאום הרגשתי דקירה בכתף ודקירה נוספת בגב הסתובבתי וראיתי שהמחבל דוחף אותי. יריתי בו שלושה כדורים והוא התחיל לברוח. הייתי במחשבה שיש עליו מטען והוא עוד לא הפעיל אותו. התחלתי לרוץ אחריו וראיתי שהוא נעצר ומסתכל עליי ורואה שאני לא מצליח לתפעל את הנשק כפי שצריך ואז לפני שהוא הגיע אליי שמעתי יריות וראיתי את המחבל נופל. לא ידעתי אם יש עליו מטען ורציתי לוודא שהוא מנוטרל. רציתי לירות בו עוד פעם ולא הצלחתי. בשלב מסוים שיערתי שהוא מת לכן לא עשיתי עם זה כלום".



סמל א' המשיך: "אמרו לי שיורד לי דם, הורדתי את הווסט ואת החולצה ושם נתנו לי את הטיפול הראשוני מחובש אחר ואז הגיע אמבולנס ואני זוכר שאלאור היה לידי ואלאור לחץ לי על הפצע כדי שלא אדמם ואז העלו אותי על אלונקה וכשלקחו אותי לאמבולנס שמעתי צעקות שהמחבל עדיין בחיים ושיש עליו מטען. הבנתי שהאירוע לא נגמר וכשהתחילו לצעוק שהוא כנראה עומד להתפוצץ התחלתי גם להיכנס ללחץ כי הבנתי שאני נמצא על אלונקה שני מטרים מהמחבל בלי חולצה והחשש ממטען היה ממשי. הבנתי שהוא יכול להתפוצץ כל רגע ולא הייתי מוגן. 



סנגור: "אמרת בבית הדין שהייתה לך פגישה עם הסמ"פ בבית חולים. תאשר לי שאמרת לו כי רצית לירות במחבל על מנת להשלים את הנטרול ולא הצלחת בגלל שהיה לך מעצור".



סמל א': "מאשר".



סנגור: "ראית שהמחבל עם פציעה ובכל זאת רצית לירות לו כדור בראש ולנטרל אותו. למה?"



סמל א': "אחרי שירו בו הבנתי שלקום הוא כבר לא יקום אבל רציתי לוודא שאם יש עליו מטען הוא לא יוכל להפעיל אותו".



אזריה בזירת האירוע. צילום מסך מתוך סרטון בצלם
אזריה בזירת האירוע. צילום מסך מתוך סרטון בצלם


תובע: "בעדות מצ"ח טענת שחשבת שלמישהו משני המחבלים בזמן האירוע יש מטען עליו?"

סמל א": "לא שאלו אותי".

תובע: "לא התייחסת לטענה. אפשרו לך לומר כל מה שאתה חושב על האירוע. בניגוד למה שאמרת כאן שלא שואלים אותך בחקירה שאלות ביניים. לא אמרת בשום שלב שיש לך חשש ממטען".

סמל א': חשוב להבין שבאותו היום כשבאו לחקור אותי בבית לא הייתי במיטבי. דקרו אותי באותו יום, הייתי עם משככי כאבים, יריתי בשני אנשים. זה שלא הספקתי לספק בהתחלה לא אומר שלא סיפרתי את זה בהמשך".

תובע: "חשבת שאחרי הירי שלך המחבל מת?"

סמל א': "נכון, אחרי שהמחבל נפל, ניסיתי לירות בו שוב כדי לוודא את הנטרול אם והיה מטען - שלא יפעיל. רק שלא הצלחתי לירות, אז הסתכלתי עליו והבנתי שהוא גמור. לכן לא הרגשתי צורך להגיד".
 

"עמדת הצבא הייתה שונה מעמדת מד"א"


בשעות הצהריים עלה להעיד מנכ"ל מד"א שסיפר כי במסגרת תפקידו נערכה ועדה שנועדה לבחון את ההתנהלות של הארגון באירוע.

בין: "שמעתי מהתקשורת חלק מהדברים, שלא תמיד עלו בקנה אחד עם מה שהציגו לי והוחלט להקים ועדת בדיקה. כמו שלא ניגשו למחבל שהיה פצוע. מהבדיקה הפקנו לקחים ובהחלט היו דברים שדרשו הסתכלות שונה".

סנגור: "מה הייתה המעורבות שלך בדוח של ועדת הבדיקה?"

בין: "על הגעת הצוותים, זמני הגעה וכל דבר שהתרחש בתוך הזירה, קיימנו דיון בלשכתי כדי לבחון את הדברים, את המסקנות שהביאה הועדה והעברנו אותם לגורמים הצבאיים. ההנחיות שלנו עד האירוע הזה הן שלא ניגשים למפגע כל עוד הוא לא זוכה או הוסר כל חשש למטען. גם הכבודה שנמצאת בשטח לא עולים לאמבולנס ללא זיכוי מוחלט".

סנגור: "מה קרה אחר כך?"

בין: "התקיימו דיונים והחלפת דעות בין גורמי צבא שבסופם התקיימה פגישה ביני לבין אלוף פיקוד והוסכם על שינוי מדיניות. יחד עם זאת, עדיין עמדנו על כך שצריך להביא למגע פיזי בין גורם מזכה למפגע. אין מצב שמישהו יסתכל בעין ויגיד 'הוא מזוכה' צריך להיות מגע תוך הפשטה של הביגוד, בוודאי אם יש מעיל, תוך שמירת כבודו של המפגע".

סנגור: "מה קורה היום בהקשר של זיכוי אגמי?"

בין: "זיכוי אגמי למעשה בא ומדבר על מישוש פלג גוף עליון הפשטה של מעיל במידה ויש. עמדת הצבא הייתה שונה מעמדת מד"א ושונתה רק לאחר האירוע". פיקדתי באירועים והזהרתי את הצוותים שלא ייגעו עד שאין זיכוי. אנחנו למודי ניסיון מאירועים קודמים בדגש על האירוע ליד בית ליד שם הפעיל מחבל מטען נוסף ופגע באנשים".


בדרך לעסקת טיעון?


בתחילת חודש הבא יגישו שני הצדדים את הסיכומים ולאחר מכן יקבע מועד למסירת פסק הדין שכנראה יתרחש במהלך חודש נובמבר. אם אזריה יורשע, גזר הדין יינתן חודש לאחר מכן. 



בינתיים המגעים בין שני הצדדים לעסקת טיעון, כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב און ליין", עדיין נמצאים על הפרק. בין שני הצדדים קיים שיח מכבד מחוץ לכותלי בית המשפט אולם התביעה הצבאית עדיין מתבצרת בעמדתה לא להתייחס להליך בעוד בית הדין, ובראשו השופטת, ראש ההרכב, אל"ם מיה הלר, קראה לצדדים לחזור לשיח בנושא. 



ההגנה בראשות עורכי הדין אייל בסרגליק, אילן כץ, כרמית שחיבר ובן מלכא הודיעו כי הם מוכנים לדבר על עסקת טיעון שתסיים את המשפט בטרם יתקיימו הסיכומים. ברשת החברתית גוברת הקריאה מצד הגולשים, בעיקר תומכי אזריה לעשות הכל ולהגיע לעסקת טיעון שתסיים את המשפט במהרה.