תקדים היסטורי: חייל דתי יוכל לבקש פטור מהשתתפויות בפעילויות משותפות לגברים ולנשים, בהן אירועים בהם קיימת שירת נשים, כל עוד לא מדובר בעצרות ממלכתיות ובעצרות זיכרון יחידתיות, כך עולה מפקודות חדשות שאושרו לאחרונה על ידיד הרמטכ"ל ופורסמו היום (ראשון) על ידי אגף כוח אדם לאחר עבודת מטה ארוכה ומעמיקה.



בין היתר נקבע כי חיילים ינכחו באירועים צבאיים, אולם באירועי הווי ונופש, בניגוד לאירועים רשמיים, יוכלו חיילים לבקש אישור מהמפקד להשתחרר מפעילות אם יסבירו שהפעילות באמת פוגעת באמונתו, ערכיו או אורח חייו. גורם בכיר באכ"א הבהיר כי "חיילים לא יהיו רשאים בכלל לבקש שחרור מהאירועים הרשמיים בצבא - טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, טקס יום הזיכרון לשואה, טקס יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל, טקסי ההתייחדות החיליים או החטיבתיים, כל אירוע במעמד אישיות ממלכתית לרבות אירועים ברשות הרמטכ"ל או אירוע שיקבע ע"י ראש אכ"א".



"לעומת זאת", הסביר הגורם, "כשמדובר באירועי הווי ונופש, למפקד היחידה יש אישור להתיר לחייל להשתחרר מהפעילות או מחלק ממנה, אם הוא חושב שיש חשש שזה יפגע בערכיו או באורח חייו. מדובר כמובן בהיבטים של נופש או בהופעה ואז נרצה להציע גם לחיילים פעילות חלופית".



בפועל, הפקודה החדשה אורת שחייל יוכל לבקש שחרור מהרצאות יחידתיות, סדנאות, סיורים לידיעת הארץ וטיולים, שיש בהם פעילות משותפת כמו מסיבות או בריכות.



בנוסף, הפקודה מאפשרת לחייל להגיש בקשה לשינוי שיבוץ במידה והוא רואה כי השירות יכול לפגוע באורח חייו הדתי. "קצין או נגד בעל אורח חיים דתי, רשאי לבקש שירות ביחידה נפרדת ובקשתו תיבחן בראש ובראשונה בהתאם לצרכי המערכת", מסר הגורם באכ"א, ואנחנו ננהג במידה של התחשבות. ההחלטה בנושא תובא לבחינת ראש אכ"א תוך התחשבות ברגשות הקצין או הנגד שפנו".



סעיף נוסף בפקודה מתייחס לשעת חירום. על פי הפקודה המחודדת, צה"ל יוכל להלין בנים ובנות יחד "רק כאשר קיימת סכנת חיים ברורה בהלנת חיילים וחיילות במגורים נפרדים". למשל, אם נמצאים באזור מסוים ויש רק מתחם ממוגן אחד, אפשר יהיה להגיש בקשה חריגה ללינה משותפת באותו מבנה.