בגדוד המעורב קרקל נערך בסוף השבוע האחרון תרגיל גדודי ייחודי ובו תרגלו הלוחמים והלוחמות מתארים שונים, ובהם פיגוע חבלני עוין על ידי ארגון דאעש (ארגון המדינה האסלאמית) בחצי האי סיני. בניגוד לתרגולי עבר, הפעם נערך התרגיל בשטח הגבול בין ישראל למצרים, כלומר באזור החיכוך שבו הלוחמים והלוחמות עשויים להיתקל בדאעש - ולא בשטח אימונים.



"התרגיל נעשה כחלק מהאחריות הכוללת שלנו לגזרה הדרומית", מסביר סא"ל אלעד כהן, מפקד גדוד קרקל. "תורגלנו בתרחישים רבים, ובהם פיגוע על הגדר, חדירה, ירי והנחת מטענים ועוד תרחישים שונים. ניתחנו אפשרויות של אירועים אפשריים גם בשגרה וגם בחירום. תרגיל גדודי בדרך כלל מתרחש בשטחי האש המיועדים לכך, אך הפעם ביקשנו - וקיבלנו אישור - לקיים את האימון בשטח שנצטרך לפעול בו. רצינו לבחון לא רק את המוכנות שלנו, אלא גם את היכולת המבצעית להגיע מנקודה לנקודה ולפעול בה מקצועית, מרמת הלוחמת ועד רמת כלל המפקדים. התרחישים אתגרו אותנו וגרמו לנו לחשוב אחרת. זו, מבחינתי, ההצלחה הגדולה".



גדוד קרקל, השייך לחיל הרגלים, הוקם כדי לשלב נשים במערך הלחימה של צה"ל והיה לראשון בגדודים המעורבים. כיום הרכב הגדוד הוא שליש גברים ושני שלישים נשים. הגדוד, שכפוף לחטמ"ר שגיא הנמצאת תחת פיקוד עוצבת אדום של פיקוד הדרום, תופס את אחת הגזרות הכי מאתגרות שיש כיום לצה"ל - הגזרה הדרומית - ובמסגרתה הוא נתקל בלא מעט אירועים מבצעיים, ובהם חילופי אש עם מחבלים ואף פיגועים פליליים שעיקרם הברחות דרך הגדר. "מהצד המערבי יש אויב, מחוז סיני של ארגון המדינה האסלאמית", מסביר סא"ל כהן. "בתרחיש שתרגלנו אותו אויב מאתגר אותנו, ואנחנו נערכים ליום שבו ירצה לפעול במרחב הגבול שלו אנחנו אחראים. זה יכול להיות אפילו ירי תלול-מסלול או נגד טנקים. אם נצטרך להתמודד עם תרחיש כזה במציאות, נהיה מתורגלים בו". 



פרוץ המהומות בהר הבית, 29.9.2000


השבוע לפני 16 שנה, בערב ראש השנה, פרצו מהומות בהר הבית בעקבות החלטתו של יו"ר האופוזיציה דאז אריאל שרון לעלות להר יום קודם לכן. הביקור, שנערך ב-28 בספטמבר 2000, לווה באבטחה כבדה, ובמהלכו החלו ערבים להתפרע במחאה על הביקור ויידו אבנים וחפצים שונים על השוטרים שאבטחו את הביקור.



האינתיפדה השנייה. צילום: רויטרס
האינתיפדה השנייה. צילום: רויטרס



למחרת, לאחר תפילות יום השישי, קרא המואזין למתפללים שיגנו על הר הבית מפני הישראלים, והם בתגובה החלו להשליך אבנים על השוטרים. האירועים הסלימו עד שאחר הצהריים פרצו כוחות משטרה ומשמר הגבול אל הר הבית והגיבו על מטחי האבנים והחפצים בירי רימוני הלם, כדורי גומי ואש חיה.



בד-בבד עם פריצת הכוחות להר הבית, המשטרה פנתה לג'יבריל רג'וב, אז ראש מנגנון הביטחון המסכל בגדה המערבית, בדרישה שיפסיק את זריקות האבנים, משום שהמהומות לא שככו, המשיכו השוטרים בירי. הפלסטינים הסתגרו במסגד אל-אקצא ונעלו את דלתו. במהלך האירוע נפצעו עשרות שוטרים, נהרגו ארבעה פלסטינים ונפצעו כ-200 פלסטינים.



עד מהרה התפשטו ההתפרעויות גם למקומות אחרים במזרח ירושלים ולערים פלסטיניות ביהודה ושומרון, והן נחשבות למהומות הראשונות באינתיפאדה השנייה, ולתחילת גל מהומות נרחב ששטף אזורים פלסטיניים ויישובים של ערביי ישראל בראשית האינתיפאדה השנייה. 



נערכים לחג


בערב ראש השנה יסבו חיילי צה"ל לשולחן החג בבסיסים ובמוצבים. מרכז המזון של צה"ל סיפק השבוע לבסיסים ולמוצבים כ-10 טונות דגים, כ-10 טונות בשר צלי וגולש, כ-42 טונות בשר הודו ועוף, כ-13 טונות שניצלים וכ-12 טונות של בשרים על האש.



גם לאוכלוסיית הטבעונים והצמחוניים בצה"ל יסופקו כשלוש טונות של מזון, כולל שניצל ירקות, שניצל תירס, קציצות צמחיות ומגוון ירקות. בנוסף, יסופקו כ-2,000 מנות מוכנות לחיילי צה"ל, שבמהלך ערב החג ישתתפו במשימות ההגנה במוצבים, בגזרות השונות ובלב הים. את השנה החדשה יפתחו חיילי צה"ל עם שתי טונות דבש טהור שבו יוכלו לטבול כ-14 טונות של תפוחי עץ. החיילים ירימו כוסית לשנה החדשה עם 7,500 בקבוקי מיץ ענבים ו-9,200 בקבוקי שתייה קלה.