מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014 מודים בצה”ל כי לא זכור להם כזה שקט בגזרת הגבול עם רצועת עזה, אף שהתרחישים על פיגוע בגדר או על חדירת מחבלים ליישובים דרך מנהרות טרור התקפיות היו ונשארו רלוונטיים. כדי לשמור על הכוננות הגבוהה לאורך זמן החליטו בפיקוד דרום לגייס למשימה שחקני תיאטרון, שיציגו עם הלוחמים התמודדות עם תרחישים שונים באמצעות משחק.



לצורך כך שכרו יוזמי “תיאטרון תרחישי הטרור” ככותבי התסריטים את המג”דים שפעלו ופועלים בגזרה. “המציאות הקשה בעזה, השקט היחסי שמתעתע מאוד והיכולת לעבור משגרה לנוהל פיגוע הם כאלה עוצמתיים, שזה מחייב התכוננות מיוחדת של החיילים והמפקדים כאחד”, מסביר סא”ל בני ארהון, מפקד גדוד 75 בשריון. “כשצריך להכין יחידה צבאית לתעסוקה בגזרת עזה צריך להיערך הרבה זמן לפני, עם דגש מיוחד על הכנה מנטלית. בדיוק לצורך כך העלינו את הפרויקט הזה, שבו לוקחים את כל המפקדים והלוחמים בגזרה ועוסקים איתם בכל הדילמות והאתגרים שאנו עלולים להיתקל בהם”.



“הכנה מנטלית זו בעצם סדנה שהמטרה שלה היא לחשוף את המפקדים לסיטואציות שהם יכולים להתמודד איתם בקו שהם באים לתפוס”, מסבירה סגן נועה סימן־טוב, קצינת החינוך של הגזרה הצפונית ברצועת עזה. “אנחנו מציגים את המאפיינים, כולל אופי הגזרה והאירועים שהם עשויים להיתקל בהם, מי האויב שמחכה מעבר לגבול ואיך מתמודדים עם מתיחות מבצעית בתקופת שגרה שוחקת”.



“הבאנו שחקנים שהם לוחמים בעברם ומכירים את המציאות בשטח”, מספר סא”ל אהרון. “גורמי החטיבה המרחבית בצפון הרצועה ואני מרכיבים ביחד את הסימולציות, כלומר את התסריטים שאנחנו מחליטים שחשוב לנו לחדד. למשל, איך מפקד מתמודד עם פיקוד על כוחות נוספים שמצטרפים למשימה. כלומר, השחקנים שהבאנו מדמים סימולציות שנכתבו על ידי המפקדים עצמם”.



לדברי סגן סימן־טוב, אחד הקטעים שהוצג הוא של מפקד מחלקה שעורך תדריך לחיילים שלו, כשמתברר שהם בכלל לא בכוננות. בתסריט כזה השחקנים מציגים מצב שבו החיילים ישנים בעמדות בלי כדורים במחסנים, ועוד מצבים שהמ”מ יכול להיתקל בהם. מי שמשחק את המפקדים אלה החיילים עצמם, וככה המפקדים שצופים בסדנה מקבלים כלים איך להתמודד עם מצבים כאלה בשטח”.