מומחה תעופה: "המשקל בצד אחד היה גבוה יותר כי נותרה פצצה על כנף המטוס"

אהרון לפידות הגיב לאסון ה-F16 והסביר: הנחיתה הייתה מורכבת כי כלי הטיס לא היה מאוזן. מיומנות וקבלת החלטות בשברירי שניה זה מה שמפריד גברים מנערים"

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
אוהד כהן נוב, זירת התרסקות מטוס הסופה
אוהד כהן נוב, זירת התרסקות מטוס הסופה | צילום: באדיבות המשפחה

"המשקל בצד אחד היה יותר גבוה מבצד השני כי נותרה על הכנף פצצה. חוסר האיזון מקשה מאוד על הנחיתה, שחייבת להיות מאוזנת. אתה צריך לבוא לנחיתה כשהכנפיים שלך מקבילות לקרקע. אתה נוסע על הגלגלים וצריך לנחות עליהם בצורה מאוזנת. המטוס באופן טבעי נוטה לכיוון הכנף הכבדה יותר. חוסר איזון כזה הוא מצב קיים. עושים כל מאמץ להימנע ממנו כי כולם מכירים בעובדה שזו נחיתה מורכבת שלא תמיד מצליחה".

"אוהד כהן נוב הרגיש בזה. זאת עובדה", הוסיף לפידות, "כי הוא הפסיק את הנחיתה הראשונה ועשה ניסיון שני. הוא הבין שבנחיתה הראשונה הוא מסכן את המטוס ואת עצמו ואז ניסה לחזור לנחיתה שנייה כדי להציל את המטוס. ואז הוא כנראה החליט שאי אפשר בשום פנים ואופן להציל את המטוס והוחלט לנטוש. זה היה סדר הפעולות הנכון. בנטישה, הנווט פולט קודם ואחריו הטייס.

"תמיד כשיש מטוס עם שני מושבים הנווט יוצא ראשון, כי אם הטייס ייצא ראשון, המנוע הרקטי של כיסא המפלט ישרוף את הנווט. ההפרש בין שתי הפליטות הוא שנייה. כנראה שהשנייה הזו הייתה השנייה הגורלית ולצערנו אוהד כהן נוב נהרג בזמן הנטישה. מוקדם מדי להבין מה קרה באותה שנייה גורלית שבה המטוס התרסק. אנחנו עוד לא יודעים את כל הפרטים".

"המאפיין של תעופה באשר היא, שההחלטות צריכות ליפול בשברירי רגעים, ממש תוך שניות", הוסיף לפידות. "ההבדל יכול להיות ההבדל בין חיים למוות. המיומנות וקבלת החלטות ברגע זה הסיפור, וזה מה שמפריד את הגברים מהנערים, כמו שאומרים. הנקודה היא האם אתה מסוגל לעמוד בלחץ הזה של החלטות מידיות ולבצע אותן, וכמובן המיומנות המקצועית של הטסת המטוס זה מה שהופך אותך לטייס טוב".

"חוקי הפיזיקה והאווירודינאמיקה לא משתנים, הם קבועים. כשאתה טס במטוס קרב משוכלל שקרוב למגבלות, אתה משחק על גבולות המעטפת ואתה מתקרב מאוד למצבים שהם מסובכים אווירודינאמית. אתה ממש צד על הקצה כמו שאומרים. אז בהחלט החוקים לא משדתנים ואם אתה מפר אותם ועובר את גבולות המעטפת, בסופו של דבר לא תוכל לצאת מזה ומתרסקים, אין מה לעשות".

כהן נוב הורה לנווט לנטוש את המטוס, וניסה לבצע את הנוהל בשנית, וכאשר שוב המטוס לא התרומם, החליט לנטוש את המטוס גם הוא. בשלב זה המטוס החל לבעור, וכהן נוב נהרג במקום. הודעה נמסרה למשפחתו - כהן נוב הותיר אחריו בת ואשה הרה - מפקד חיל האוויר הורה על הקמת צוות חקירה לבדיקת האירוע הקשה.

תגיות:
טייס נהרג
/
אוהד כהן נוב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף