כתב אישום הוגש היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה גד בני זוג מסכנין לאחר שהצטרפו לארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בסוריה עם שלושת ילדיהם. השניים מואשמים שיצאו למדינת אויב והצטרפו לארון הטרור המדינה האסלאמית. שירות הביטחון הכללי עצר בנמל התעופה בן גוריון את בני הזוג ויסאם וסברין זבידאת, לאחר שחזרו מעיראק בסוף חודש ספטמבר.



בחקירת בני הזוג עלה כי טרם יציאתם נחשפו לתכנים ולסרטונים של דאעש, שהשפיעו עליהם עמוקות. "בעקבות החשיפה בתאריך 16 ביוני 2015 יצאו בני הזוג לרומניה יחד עם שלושת ילדיהם, בני שלוש, שש ושמונה, לשם השתתפות באירוע משפחתי, ומשם נסעו ללא ידיעת קרובי משפחתם לטורקיה" נמסר מהשב"כ. "בטורקיה יצרו בני הזוג קשר בפייסבוק עם תושב אום אל פחם, אשר הצטרף בשנת 2013 למדינה האסלאמית, ובסיועו חצו בני הזוג וילדיהם את הגבול לסוריה בעזרת מבריחי גבול".



הכשרה ואימונים צבאיים


בני הזוג וילדיהם נקלטו על ידי ארגון המדינה האסלאמית סמוך לגבול סוריה - טורקיה, שם נלקחו מהם דרכוניהם הישראליים, והם הועברו לא-ראקה. ויסאם זבידאת הופרד מבני משפחתו ונשלח למחנה בעיראק, שם עבר הכשרה ולמד לימודי דת ואידאולוגיה של המדינה האסלאמית. לאחר השתתפותו בהכשרה הדתית, עבר למחנה צבאי לשם הכשרה צבאית, אשר כללה ירי ברובה קלצ'ניקוב ובמטול אר. פי. ג'י. אחרי הכשרתו נשלח האב לפעילות מבצעית, במסגרתה נטל חלק בשמירה על מתקני המדינה האסלאמית בסמוך לאזור הלחימה, ובהמשך השתתף בפשיטות על עמדות הצבא העיראקי. במהלך אחת הפשיטות נפצע ברגלו ופונה לבית חולים בעיר מוסול שם מתנהלים קרבות קשים במטרה להדוף את דאעש.



לוחמי דאעש בסוריה. צילום: רויטרס
לוחמי דאעש בסוריה. צילום: רויטרס




החיים תחת שלטון דאעש - קטיעת איברים ועריפת ראשים


בחקירה בשב"כ למדו החוקרים על תנאי מחייתם של בני המשפחה, שהצטרפו לאב בעיראק. "בני המשפחה התגוררו בצפיפות, בבתים ללא מים וחשמל ובתנאי תברואה ירודים, וזאת ללא קבלת טיפול רפואי הולם וללא נגישות למוסדות רפואיים ולתרופות מתאימות", מסר גורם בשב"כ. "ילדיהם של בני הזוג לא למדו תקופה ארוכה במוסדות לימוד ואף שהו עם נוספים, חלקם חולים במחלות מדבקות. כמו כן, בתחילת השנה הנוכחית חוו בני המשפחה הפצצה כבדה שהביאה להרס רב ונפגעים רבים באזור בו התגוררו. בעקבות חוויה זו פיתחו הילדים חרדות".



בחקירה התקבלו פרטים רבים אודות שגרת החיים הקשה תחת שלטון המדינה האסלאמית. כך, למשל, מנהיג הארגון חוקים מפלים בעיקר נגד נשים, וכן משתמש בצורות ענישה אכזריות כגון קטיעת איברים, הלקאה ועריפת ראשים. כמו כן, מופעלת "משטרת מוסר" העוסקת, בין היתר, באכיפת לבושן של הנשים ובצורת זקנם של הגברים. עוד עלה כי המדינה האסלאמית מאשרת סחר בשפחות יזידיות לצורך עבודות בית ולמטרות מין וכן כי ילדים מגיל שמונה מתחילים אימונים צבאיים.



הוצאות להורג על ידי המדינה האסלאמית. צילום: ללא קרדיט
הוצאות להורג על ידי המדינה האסלאמית. צילום: ללא קרדיט



ביוני האחרון, על רקע המצב הקשה בעיר מוסול, החליטו ההורים לשוב לישראל. "בני הזוג פנו לקרובי משפחה, שנדרשו נדרשו לשלם אלפי דולרים למבריחי גבול ולאחרים, במטרה לאפשר את חזרתם של בני המשפחה לישראל", סיפר גורם בשב"כ. "בני הזוג ניסו לחצות את הגבול בין סוריה לטורקיה, יחד עם ילדיהם, מספר רב של פעמים. ניסיונות אלו כללו הליכה רגלית בשטח הררי, בתנאי מזג אויר קשים ולעיתים ללא מים ומזון. במהלך הניסיונות סוממה אחת מבנותיהן כדי שלא תסגיר את מיקומם. בחלק מהמאמצים לצלוח את הגבול אף נפתחה לעברם אש מחיילי הצבא הטורקי ומלוחמי ארגון המדינה האסלאמית".



לאחר חציית הגבול לטורקיה נעצרו בני הזוג על ידי המשטרה הטורקית, והושמו במחנה מעצר. כעבור מספר ימים שוחררו בני הזוג ונעצרו עם הגעתם לישראל. הבוקר, כאמור, הוגש על ידי פרקליטות מחוז צפון לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום חמור נגד בני הזוג.