עסקת רכישת שלוש הצוללות מגרמניה, שנחשפה ב"מעריב סופהשבוע", סוכמה בניגוד לדעתו של שר הביטחון הקודם משה בוגי יעלון, כך דווח הערב (ראשון) בערוץ 10. על פי  הדיווח, יעלון למד על העסקה המתרקמת מהדלפה ולא מראש הממשלה בנימין נתניהו. עוד מתברר, כי הכוונה הראשונית היתה לרכוש בנוסף לצוללות, גם שתי ספינות נגד צוללות. העלות הכוללת של העסקה עמדה על 1.5 מיליארד דולר. 


 


עוד דווח, כי שר הביטחון מהחלטתו של ראש הממשלה, משום שצה"ל מתנגד לעסקה וזאת מאחר שאין צורך בצי צוללות כה גדול. בנוסף, בשיחה בין נתניהו ליעלון, שלדברי מקורבים, "היתה קשה", אמר ראש הממשלה כי חייבים להשלים את העסקה כל עוד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נמצאת בתפקיד, משום שמי שיחליף אותה אולי לא ירצה לחתום עליה. 



כזכור, גם בצה"ל לא היו מאושרים מן העסקה, שאליה דחף בעיקר חיל הים, ונשמעו הרהורי כפירה רבים בצורך לחתום כבר עכשיו על שלוש צוללות נוספות. כזכור, כשהוחלט לרכוש את הצוללת השישית, לפני כחמש שנים, הייתה התנגדות של צה"ל ואף של חיל הים. העסקה ההיא הושלמה בגלל התעקשותו של שר הביטחון דאז, אהוד ברק.



עם זאת, בצה"ל החליטו שנושא הצוללות יהיה נחלתה של הממשלה, משום שעל פי פרסומים זרים הן מסוגלות לשגר נשק גרעיני ומהוות אפשרות "מכה שנייה", והכוונה היא שתהיה נוכחות של צוללות בים בכל עת, מה שמצריך צי גדול.



צוללת אח"י רהב. צילום: דובר צה"ל
צוללת אח"י רהב. צילום: דובר צה"ל



מנגד, תומכי העסקה טוענים כי ההנחה שמעניקה ממשלת גרמניה גם על הצוללות החדשות הללו (30%) הופכת את העסקה לכדאית ביותר עבור חיל הים הישראלי. לדבריהם, "הגרמנים ייתנו לנו מה שאף אחד אחר לא ייתן בתחום הצוללות, וזה כבר הוכח". טיעון נוסף הוא שעדיף שכל הצוללות שמחזיק חיל הים הישראלי יהיו מאותו יצרן, מה שיקל על האחזקה והלוגיסטיקה.



הטענות הללו לא משכנעות את המבקרים: ישראל מבצעת את העסקאות הללו בדרך חובבנית, ובמקרה הזה אכן יש לא מעט אופציות כדאיות יותר שישראל כלל לא טרחה לבדוק, אמרו הגורמים ל"מעריב־סופהשבוע", מדובר במחיר מופקע ובהנחה פיקטיבית, שניתנה על מחיר גבוה מלכתחילה. 



מסביבתו של ראש הממשלה נמסר כי העסקה היתה על דעת שר הביטחון לשעבר וכי שתי הספינות לא יירכשו בסופו של דבר.