ממשיכים במאבק להחזרת הבן: משפחתו של חלל צה"ל המוחזק בידי חמאס, אורון שאול ז"ל, הגישה היום (ראשון) עתירה לבג"ץ כנגד ממשלת ישראל והעומד בראשה בנימין נתניהו על-מנת לקדם את החזרת הבן שנחטף במבצע 'צוק איתן'. בעתירה, פנתה המשפחה בבקשה להוציא צו על תנאי שיורה לממשלת ישראל לבצע כנדרש בחוק את החלטת הקבינט המדיני-בטחוני להקמת צוות שרים שיטפל באופן רציף בנושא השבויים והנעדרים. "משהחליטה ועדת השרים על הקמת הצוות, חובתו של המשיב מס' 1 (ראש הממשלה) היא לכנסו ללא דיחוי, ועל המשיבים כולם מוטלת החובה למלא את תפקידם כחברי הצוות באופן דחוף ורצוף. לא ניתן להשלים עם מצב בו מוזנחת אחריות גורלית זו והחלטת ועדת השרים נותרת ריקה מתוכן", נכתב.



על פי העתירה, החליט הקבינט המדיני-בטחוני, "להקים צוות שרים מתוך חברי הקבינט שידון ויטפל באופן רציף בנושא השבויים והנעדרים ויעסוק בייצור מנופים על החמאס לקידום שחרורם". כמו כן, הוחלט שחברי צוות זה יהיו ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר הפנים אריה דרעי . אלא שככל הידוע, הצוות מעולם לא התכנס וטרם החל למלא את התפקיד החשוב שהוסמך למלא בהחלטה האמורה, זאת למרות שחלפו כבר למעלה מארבעה חודשים מאז הוחלט על הקמתו.



אורון שאול ז"ל
אורון שאול ז"ל



בעתירתה הבוקר מציינת משפחת שאול כי בנה אורון נעדר מאז ליל ה-20 ביולי 2014, עת נתקע הנגמ"ש בו נסע במהלך מבצע 'צוק איתן', והותקף על ידי מארב של חמאס בפאתי שכונת סג'עיה ברצועת עזה. לאחר שבתחילה הוגדר כנעדר, ביום 25 ביולי 2014, לאחר הליך חפוז ביותר, הודיע צה"ל כי שאול נפל בקרב והוכרז כחלל שמקום קבורתו לא נודע. כשנתיים לאחר מכן, ביום 14 ביוני 2016, מצוין בעתירה, הודיע ראש אכ"א למשפחה כי שאול הוגדר כחלל שמקום קבורתו לא נודע במעמד שבויים ונעדרים. בעתירה מצוין כי עד עצם היום הזה וכחלוף למעלה משנתיים לא נמצא שאול, חי או מת. בנוסף נכתב, כי הבטחות מפורשות שניתנו למשפחה על ידי הדרגים הממלכתיים הבכירים בדבר פעולות שיתבצעו להשבתו – הופרו בזו אחר זו.



"שתדע כל אם עברייה שבנה יהפוך למטרד במידה וייתפס בשבי האויב"


לעותרים, כך לדברי עורכי הדין ישי שריד ונריה הרואה, יש אף תהיות והשגות נוקבות ביחס לקביעת צה"ל כי שאול נפל בקרב, שאינן מעניינה של עתירה זו. השיהוי הממושך, על פי הנאמר בעתירה, וככל הנראה המכוון, בכינוס הצוות ובתחילת פעולתו פוגע במאמצים להשבת השבויים והנעדרים, ואורון שאול ביניהם. "מדובר בדיני נפשות, הן ביחס לנעדרים והן בנוגע לבני משפחותיהם", נכתב בעתירה.



עו"ד ישי שריד, שהגיש את העתירה בשם משפחת שאול יחד עם עו"ד נריה הרואה, מסר: "אנחנו מבקשים את הדבר הבסיסי ביותר - שהממשלה תבצע החלטה שהיא עצמה קיבלה. לא יתכן ששיקולים מפלגתיים ואישיים ישבשו את הטיפול בהשבתם של אורון שאול ויתר השבויים והנעדרים. אנחנו מקווים שבעקבות הגשת העתירה ההחלטה תקוים ללא סחבת נוספת".



אבירם שאול, אחיו של אורון, אמר: "שתדע כל אם עברייה ששלחה את בנה לגולני - כל עוד נתניהו יהיה אחראי לגורלו של בנה, לא תהיה לו כל בעיה לשלוח אותו לקרב על נגמ"ש מקולקל אבל במידה ואותו קרב קשה משתבש ובנה נתפס בשבי האויב, בנה מעתה ייהפך למטרד. נקווה שבית המשפט העליון ישכנע את נתניהו שחיילי גולני אינם הפקר ויש להחזירם מהשבי לאחר שנלחמו במלחמה שנמשכה למעלה מ- 50 ימים".