תפקיד סמלת מבצעית - סמב"צית - נחשב לאחד המרכזיים בחמ"ל צבאי. החיילת המשרתת בתפקיד אחראית לתאם את פעילות הכוחות בשטח, להזניק את הכוחות הרלוונטיים ואת כוחות ההצלה ולאסוף מידע מאזרחים שמדווחים על כל מה שקורה בשטחי יהודה ושומרון. הן העיניים של הכוחות בשטח. כל אירוע בגזרה עובר תחת עיניהן הפקוחות, החל מזריקת אבנים על ציר וכלה בפיגוע הקשה ביותר, והמפקדים סומכים עליהן בכל הקשור לתיאום הפעולות בזמן אמת. 

השבוע, כשנה לאחר פרוץ גל הטרור, ישבנו עם ארבע סמב"ציות של החטיבות המרחביות אפרים, מנשה, יהודה ובנימין, ושמענו מהן על החודשים הקשים שעברו עליהן, על התפקיד המאתגר ולמה בנות נרתעות מהתפקיד הכי חשוב בחמ"ל. "מיד כשהתחיל גל הטרור, הפעילות בחמ"ל עלתה בהרבה", מספרת רב"ט לוטם כהן, סמב"צית חטמ"ר מנשה. "אנחנו חווים הרבה אקשן, הרבה אירועים של הפרות סדר, השלכת אבנים. הקצב מאוד מהיר. יחסית לחמ"ל שנחשב לרגוע בשגרה, הפכנו לחמ"ל פעיל, לא שגרתי". 
"בגזרת בנימין תמיד היו אירועים, בעיקר של הפרות סדר, אבל גם אנחנו חווינו את השינוי מיד עם תחילת גל הטרור", מספרת סמל עדי לוי, סמב"צית חטמ"ר בנימין. "אירועי דקירה, דריסה וירי לצד אירועים מדי יום שישי. העצימות והתדירות עלו וכך גם האחריות שלנו לטפל באירועים. הדריכות הייתה מאוד גבוהה". 

"פתאום כמות זריקות בקבוקי התבערה עלתה בהרבה והפרות הסדר כבר הפכו משהו שצריך להקדיש לו תשומת לב", מספרת סמל ירדן יקר, סמב"צית חטמ"ר אפרים. "היו להפתעתנו הרבה מאוד פיגועי דקירה, ומצאנו את עצמנו במשמרות של 15־16 שעות בחמ"ל. האירועים פשוט לא הפסיקו. מרגע שאני מתחילה לטפל בפיגוע אני לא יכולה לנטוש באמצע ולסיים משמרת". 
"הגזרה שלי הייתה הכי סוערת בגלל הסביבה: היישוב היהודי חברון ומערת המכפלה. אצלנו היו כמה פיגועים ביום, כחלק מהשגרה", משחזרת סמל נופר שאטו, סמב"צית חטמ"ר יהודה. "לאחר שמתקבל דיווח על פיגוע אנחנו מפעילות את כל הכוחות בשטח ומקשרות בין כל הגורמים שמטפלים באירוע, גם הגורמים הצבאיים וגם האזרחים. זה כמו משחק מחשב, שבו אני שולטת על כל המרחב. אנחנו מקפיצות את הכוחות לשטח, מקשרות ביניהם, יוצרות את התיאום וכל זה בלחץ מטורף ובפרק זמן מאוד קצר. פיגוע זה אירוע של דקות, עם השלכות לאירוע מתמשך". 
בצה"ל מעודדים חיילות צעירות לבחור בשירות כסמב"צית, מאחר שהתפקיד נחשב ככזה שנמצא מתחת לרדאר וקשה ל"שיווק". ארבע הסמבצ"יות קוראות לצעירות לא להירתע ולשרת באחד התפקידים הכי מאתגרים וחשובים בשטח. "לא ידעתי מה המשמעות של התפקיד וכיום אני מבינה את גודל האחריות", מספרת לוי. "זה אחד התפקידים הכי חשובים שבנות יכולות לעשות בשירות הצבאי. אנחנו נחשפות לעולם הצבאי כמו שלא נחשפים אליו בתפקידים אחרים. זו אחריות גדולה וסיפוק אדיר, למרות הלחץ והשחיקה". 

השבוע לפני: חיסול בכיר חמאס אחמד ג'עברי, 14.11.2012

החיסול הממוקד של בכיר ארגון חמאס, אחמד ג'עברי בנובמבר 2012 היה האירוע שפתח את מבצע עמוד ענן. ג'עברי היה סגנו של היעד המרכזי של צה"ל ברצועה, מוחמד דף. הוא נחשב מפקדה בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א־דין אל־קסאם, והמוציא לפועל של דף, בעיקר לאחר שזה נפצע בהתקפת חיל האוויר הישראלי. ג'עברי היה ההוגה, היוזם והמתכנן של חטיפת החייל גלעד שליט, ומי שחתם על שחרורו. 
בכיר חמאס, דור שלישי בסג'עיה, נמנה עם חמולת ג'עברי שנמלטה מחברון לעזה בשנות ה־30 מחשש לנקמת דם. משנת 1982 ובמשך 13 שנה היה עצור בישראל בשל פעילותו בפת"ח. שותפו לתא היה סלאח שחאדה, והוא שכנע אותו לעבור לחמאס. 
לאחר שחרורו מהכלא באמצע שנות ה־90, שימש ג'עברי כפעיל בדרג הביניים בתנועה והיה החוליה המקשרת בין פעילויות איסוף הכספים במסגרת ארגוני הצדקה לבין הפעילות הצבאית. עם הזמן הפך לציר מרכזי ויצר קשר עם בכירי חמאס בחו"ל. הוא בנה את התשתית הצבאית של חמאס והיה מעורב בפיגועים נגד ישראלים. 
על המבצע לחיסולו פיקדו ראש שב"כ, יורם כהן וסגנו נדב ארגמן. החיסול בוצע באמצעות ירי מדויק מכלי טיס של חיל האוויר, בעת שנהג ברכבו ברצועת עזה.

ירי מדויק מכלי טיס של חיל האוויר. רכבו של ג'עברי. צילום: רויטרס