ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק הגיב הערב (שבת) לראשונה לפרשת הצוללות והקשר שנחשף בחדשות 10 בין עו"ד דן שמרון, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו, לבין החברה הגרמנית שמכרה את הצוללות למדינת ישראל. בציוץ בטוויטר כתב: "צוללות הן חיוניות, אמון הציבור חיוני אף יותר. יש הרבה סימני שאלה. לכן, כמו שאומר בוגי, חובה לחקור. גם בגרמניה, גם אחורנית". 



יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, התראיין הערב לחדשות 2 וקרא גם לפתוח בחקירה פלילית. "כנראה לא ידענו לא מעט דברים. הגרמנים שכרו את שמרון כי הוא האיש הקרוב ביותר לראש ממשלת ישראל, הם ידעו שפרקליטו האישי של רה"מ עובד אצלם, מה שאנחנו לא ידענו. היועמ"ש צריך להורות על חקירה פלילית מיד. שמרון גזר קופון. זה לא עניין פוליטי, זה לא עוסק באנשים פרטיים אלא בשאלה איך מתנהלת המערכת. אם סביבת רה"מ גוזרת קופונים - מן הראוי שאזרחי המדינה צריכים לדעת את זה", אמר.



קורא לפתוח מיד בחקירה פלילית, יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
קורא לפתוח מיד בחקירה פלילית, יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



ח"כ מיכל רוזין (מרצ), חברה בוועדת חוץ וביטחון, פנתה הערב לוועדה על מנת לקיים דיון דחוף בפרשה. בפנייתה כתבה: "אבקש מוועדת החוץ והביטחון לקיים דיון דחוף בכדי לבחון את עמדת הגורמים המקצועיים על עבודת המטה שנעשתה לפני ההחלטה על עסקה זו ולהכריע האם היא הכרחית לביטחון המדינה בהתאם לתקציב הביטחון, האם צה"ל ומערכת הביטחון תומכים ברכישת הצוללות ואם כן, מדוע תחזוקת הצוללות תעבור לגורמים אזרחיים במקום למספנת חיל הים".



מוקדם יותר השבוע פנתה רוזין ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לבדוק חשש לניגוד עניינים בין ראש הממשלה לבין פרקליטו בעסקת רכישת הצוללות מגרמניה. "מעורבותו הישירה של עו"ד שמרון, פרקליטו של נתניהו, בפרשה זו ולכאורה חתימה של ראש הממשלה על עסקה בניגוד מוחלט לעמדות המקצועיות של מערך הביטחון יוצרים מראית עין של ניגוד אינטרסים, דבר העלול לקיים את יסודות עבירת הפרת אמונים או עבירת שוחד", כתבה בפנייתה ליועץ המשפטי לממשלה.



"אבקש לבדוק האם ראש הממשלה בנימין נתניהו ידע על הפרטת תחזוקת הצוללות מידי חיל הים לידי גורם אזרחי ומדוע נתניהו בחר לקדם את עסקה זו בניגוד לעמדות צה"ל ושר הביטחון לשעבר. כמו כן, אבקש לבדוק האם קיים חשש לניגוד עניינים בין החלטותיו המקצועיות של ראש הממשלה לבין קרבתו לכאורה לאינטרסים העסקיים הפרטיים בעסקה זו ובעסקאות פרטיות אחרות", הוסיפה.




גלאון: "מעולם לא היה ראש ממשלה מאותרג כמו נתניהו", בנט: "הוא לא מושחת"



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, כתבה בסוף השבוע פוסט חריף נגד נתניהו בפייסבוק: "כל יום שבו מתעכבת פתיחת חקירתו הפלילית של נתניהו, מעמיקה תחושת הפגיעה בשוויון בפני החוק. כל חשוד אחר כבר מזמן היה עומד בפני חקירה פלילית. אתם חושבים שבאיזשהו מקום אחר בעולם היועמ"ש יסרב במשך חודשים לפרסם את מהות החשדות נגד ראש הממשלה? חשדות בפלילים נגד ראש ממשלה מכהן הן לא עניינו של הציבור? לא היה בישראל מעולם ראש ממשלה מאותרג כמו נתניהו. במקרה הטוב נתניהו הוא לוליין על גבול הפלילי, מתמרן באזורים שחוקיותם מפוקפקת ובחברת פושעים. במקרה הרע, והסביר, הוא פשוט עוד לא נתפס", כתבה.



על אף המחלוקות ביניהם, יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, יצא להגנת ראש הממשלה בנושא הצוללות. "ראש הממשלה נתניהו לא מושחת. לעולם הוא לא ימכור את ביטחון ישראל עבור כסף", צייץ בנט בעמוד הטוויטר שלו. לאחר מכן הגיב בנט לגולשים שהביעו ספקות: "מכיר אותו מעל עשר שנים. יש לנו השקפות שונות, חילוקי דעות (למשל בצוק איתן), יריבות פוליטית וזה בסדר. אבל מושחת - הוא לא".



מגבה את נתניהו, בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מגבה את נתניהו, בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



חיזוק הגיע גם מכיוונה של שרת התרבות והספורט, מירי רגב. "כמה נמוך עוד אפשר לצלול? הגעתם לקרקעית ולא מצאתם דבר. הגיע הזמן לשחרר לחץ", צייצה רגב בטוויטר.




אלוף במיל' גיורא איילנד: "עולים סימני שאלה רבים"



אלוף במיל' גיורא איילנד, מי שהיה ראש אגף התכנון בצה"ל ועמד בתפקיד מתכנן הרכש הצבאי העתידי, אמר בסוף השבוע לערוץ 2 כי מהתנהלות הפרשה "עולים סימני שאלה רבים". איילנד הביע פליאה על כך שרכש מהסוג הזה לא נכלל בתכנית הרב שנתית של צה"ל, שרק בשנה שעברה עברה לראשונה מזה 10 שנים להתייחס לתקופה עתידית של חמש שנים. איילנד תהה גם לקצב קיום העסקה, שלדבריו נעשתה במהירות רבה. "השאלה היא לא רק האם זה היה מהיר, אלא גם למה זה היה כך", אמר. "האם כתוצאה מאיזשהו צורך מבצעי או שזו תוצאה של משהו אחר?", תהה. כאמור, על שאלת הצורך המבצעי אמר גורם בכיר בצה"ל בחודש דצמבר 2015 על רכש הצוללות כי "אין צורך בצוללות נוספות".



איילנד גם הבהיר כי הצורך לרכישה כזו עולה תמיד מהצבא ולכן לא הגיוני שהוא מקודם מראש הממשלה. "בכל מצב אחר, ראש הממשלה הוא לא יותר מאשר שחקן. ולכן יש סימני שאלה רבים, העניין הוא מהות העסקה. ככל שאני מבין יש פה עסקה בין ממשלה לממשלה. כשזה המצב, לא ברור מה תפקידם של מתווכים בעניין", אמר.



מי שיצא להגנת ראש הממשלה הוא אלוף אחר, יואב גלנט, שאמר בערוץ 10: "אני הייתי שותף בכל דיוני הקבינט בממשלה האחרונה בנושא הזה". אני לא שמעתי מעולם את ההתנגדות לרכישה הזו. יתרה מכך, יש עמדות במערכת הביטחון של גורמים שונים עד המנכ"ל". לדברי גלנט, הטענות לפיהן מערכת הביטחון לא רוצה את הצוללות "אלו אמירות מופרכות". "צוללת מחליפים אחרי 30 שנה והצוללות שלנו בנות 20 והסיבה לעניין הזה זה בטיחות הצוות ויכולת הכלי. זה לוקח בין 10-12 שנים לתכנן ולבצע הרכבה של צוללת מגרמניה. כל העניין הזה הוא טכני", אמר גלנט. "יש ראש ממשלה בירושלים", סיכם את דבריו.