לאחרונה אירעו בארץ כמה מקרים שבהם מטוסים כמעט התנגשו זה בזה, מה שיכול היה לגרום אסון כבד ונפגעים רבים. בהיסטוריה של מדינת ישראל צרוב בעיקר אסון המסוקים, שבו התנגשו שני מסוקי יסעור באסון ונהרגו 73 לוחמים ואנשי צוות אוויר. התעשייה האווירית הציגה השבוע מערכת חדשנית ומצילת חיים, ראשונה מסוגה בעולם, למניעת התנגשויות בין כלי טייס צבאיים לאזרחיים: מערכת Collision Warning System) CWS).



המערכת מציעה פתרון ייחודי לתעופה הצבאית, המספק התראת התנגשות בין מטוסי קרב של חילות האוויר לכלי טיס אזרחיים, כמענה לצורך הולך וגובר בעולם התעופה כיום. המערכת פותחה על ידי מפעל מלמ בתעשייה האווירית, והיא מבוססת על שילוב בין מערכות ההתראה האזרחיות הקיימות כיום למערכת שבונה תמונה אווירית עבור הטייס הצבאי.



“המערכת מותאמת למטוסי קרב, כולל מטוסים מדור 4 ו־5, מטוסי אימון, מסוקי קרב ומלטי”ם”, מסר גורם בתעשייה האווירית. “המערכת ניתנת להתקנה באינטגרציה קלה ומהירה ומבוססת על ניסיונה של מלמ במערכות תקשורת נתונים בזמן אמת. המערכת נבחנה בהצלחה על ידי חיל אוויר מוביל בעולם”.



יעקב גליפת, מנהל מפעל מל"מ של התעשייה האווירית, הוסיף כי “הצפיפות הגוברת במרחב האווירי וחוסר ההתאמה של מערכות התעופה האזרחיות למערכות הצבאיות מחייבות פתרון למניעת התנגשויות בין מטוסים צבאיים לכלי טיס אזרחיים, המביא בחשבון את אופי הפעילות הצבאי והדרישות המבצעיות. המערכת החדשה היא ייעודית, בעלת תועלת גבוהה ויכולת אינטגרציה מהירה, ומאפשרת לטייס הצבאי לטוס בבטחה ולא לסכן את עצמו או את המטוסים הצבאיים והאזרחיים האחרים שבקרבתו”.