תקרית ירי חמורה אירעה הבוקר (ראשון) בין לוחמי "שוהדה אל ירמוך", הסניף המרכזי של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בדרום רמת הגולן, לבין כוחות צה"ל סמוך לגבול סוריה. בתקרית חוסלו ארבעה מחבלים שפתחו באש לעבר צה"ל, והאירוע הסתיים ללא נפגעים לכוחותינו. האירוע החל כשכוח של גולני היה במארב בשטח ישראל, אז נפתחה אש לעבר הכוח ונורתה לעברם גם פצצת מרגמה. 



במהלך חילופי האש בין הצדדים העלה כוח צה"ל כלי טייס שהגיב באש לעבר החוליה וחיסל את ארבעת המחבלים. כמו כן הושמד גם הרכב והנשק שהיה עליו. גורם צבאי מסר כי "הייתה תגובה מהירה ונחושה שכללה העברת מסר ברור של הגנה על שטח ריבוני של מדינת ישראל. הכח הגיב מהר".



זו הפעם הראשונה, ככל הידוע וככל שהתפרסם, שכוח של דאעש מארגון "שוהדה אל ירמוך" תקף באש מנשק קל וירי פגזי מרגמה מהצד הסורי נגד כוח של צה"ל שהיה במארב במקום. מקור צבאי הדגיש כי הכוח הצבאי היה בצד הישראלי של הגבול וכי מדובר בגדוד סיור של גולני.



מדובר צה"ל נמסר כי "במהלך פעילות מבצעית של כוח צה"ל בדרום רמת הגולן, הכוח זיהה ירי נק"ל ופצצות מרגמה שנורו לכיוונו על ידי מחבלים. במקום התפתחו חילופי אש ובתגובה צה"ל תקף ופגע בחוליית מחבלים. לא היו נפגעים לכוחותינו". עוד נמסר כי "צה"ל לא יסבול פגיעה בריבונות מדינת ישראל ויגיב בחומרה לכל ניסיון להפר אותה".



גבול רמת הגולן. צילום ארכיון: באסל עווידאת, פלאש 90



צה"ל מגיב על זליגות מהלחימה בסוריה

התקרית מגיעה לאחר שבועות שקטים יחסית על הגבול, כשהאירוע האחרון התרחש בתחילת חודש נובמבר, אז נרשמה זליגה ממלחמת האזרחים בסוריה לכיוון שטח ישראל. בעקבות האירוע צה"ל תקף אז בסוריה סוללת תותחים השייכת למשטר הסורי ומדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל לא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה. צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו".



בתחילת חודש ספטמבר זוהתה נפילה נוספת של פצמ"ר בשטח פתוח ברמת הגולן כתוצאה מזליגה פנימית של הלחימה בסוריה. באירוע זה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אירוע זה התרחש שלושה ימים בלבד לאחר שצה"ל תקף משגרי תותחים של המשטר הסורי בצפון רמת הגולן הסורית, בתגובה לנפילת פגז במרכז רמת הגולן. גם באירוע זה לא היו נפגעים.