החלטת הקבינט המדיני־ביטחוני על רכישתם של עוד 17 מטוסי חמקן מדגם F-35 מארצות הברית - מה שצפוי להגדיל את מספר המטוסים מסוג זה שנמצאים בידי ישראל ל־50 - היא בשורה לא רק עבור צה”ל וחיל האוויר, אלא גם עבור כלל התעשיות הביטחוניות בישראל. עלותו של כל מטוס נוסף תהיה 100 מיליון דולר. רגע לפני נחיתתם של המטוסים הראשונים בעוד כשבועיים בבסיס נבטים שבנגב, להלן המערכות הביטחוניות הישראליות שהשתתפו בבנייתו ובייצורו של המטוס:



התעשייה האווירית לישראל: בנובמבר 2014 חנכה התעשייה האווירית את קו ייצור הכנפיים של מטוס הקרב F-35 במפעל להב של חטיבת כלי טיס צבאיים. קו ייצור אוטומטי מתקדם מסוגו צפוי לייצר ארבעה זוגות כנפיים בחודש, שיחוברו בהמשך לגוף מטוסי ה-F-35 במפעלי לוקהיד מרטין שבפורט וורת’, טקסס. זוג הכנפיים הראשון נמסר למפעלי לוקהיד מרטין ביוני 2015. ייצור הכנפיים מצריך שימוש במערכות ובטכנולוגיות מתקדמות, כדי לעמוד בדרישות התכנון המתקדם של ה-F-35.



מערכת תצוגה בקסדה (HMDS) של אלביט: הקסדה של המטוס נחשבת לאחת היצירות הטכנולוגיות המפוארות של המאה הנוכחית. הקסדה פותחה בידי חברת Elbit Systems of America בשיתוף פעולה עם רוקוול קולינס. מערכת הקסדה מספקת תצוגה דו־עינית, ברזולוציה גבוהה ובשדה ראייה רחב, המאפשרת לטייס לפעול ביום ובלילה ובכל תנאי מזג אוויר. המערכת תוכננה במיוחד ל־F-35, והיא תקרין את כל המידע החיוני אל מול עיני הטייס בזמן שהוא ממשיך להתמקד בכל המתרחש סביבו. הטייס יוכל להביט ישר למטרות שמולו, במקום להשגיח על מסכים שונים שנמצאים בתא הטייס.



אלביט (סאיקלון): חומרים מרוכבים לגוף המטוס ודלתות של תאי חימוש הם פרי ייצור של אלביט מערכות־סאיקלון. החברה כבר מסרה את הרכיב המרוכב המתקדם הראשון עבור הגוף המרכזי של מטוס התקיפה המשותף באחת מאבני הדרך החשובות בתוכנית ה־F-35. הרכיב המרוכב שסופק הוא אחד מתוך 16 חלקים ייחודיים שתייצר אלביט מערכות־סאיקלון במסגרת הסכם אספקת חלקי אף־35 לשבע שנים, ובו מעטה חיצוני מרוכב, חיפויים, רצועות, כיסויים ומכלולי דלתות.



אלביט (תדיראן): תספק את מערכת התקשורת, הניווט והזיהוי. מדובר במערכת שמספקת מעל 40 פונקציות למטוס הקרב ועושה שימוש במכשירי רדיו מבוססי תוכנה ובארכיטקטורת תוכנה משולבת כדי לתמוך ביכולות קריטיות ובפעולות צבאיות של שדה הקרב העתידי, המבוססות על רשת מחשבים. המערכת תשפר במידה רבה את ביצועי מטוס ה־F-35.



גלבוע תעשיות מכשור בע”מ: מספקת שירותי עיבוד שבבי מדויק בייצור שסתומי בקרה כיווניים במערכות ההידראוליות המשמשות את מטוס ה־F-35. 



השבוע לפני


מערכת ההגנה מפני טילים בליסטיים, “חץ 2”, נמסרת לידי צה”ל, 29.11.1998


השבוע, לפני 18 שנה, נרשמה היסטוריה כשהתעשייה האווירית מסרה לצה”ל את אחת ממערכות ההגנה האווירית הטובות בעולם – מערכת ההגנה מפני טילים בליסטיים “חץ 2”.



העבודה על מערכת “החץ”, שפותחה בישראל בסיוע מימון אמריקאי ובשיתוף עם חברת בואינג האמריקאית, החלה כאשר הנשיא לשעבר רונלד רייגן החליט לשתף את ישראל בפרויקט “מלחמת הכוכבים”. במסגרתו החליטו שתי המדינות לפתח מערכת הגנה נגד טילים בליסטיים, המורכבת מסוללת טילים ובה כמה משגרים. מערכת “החץ” מקבלת מידע מהמכ”ם, המאתר את שיגור טיל האויב ואת מיקומו בשמיים בכל רגע ורגע. על המערכת שולטת מערכת שליטה, בקרה וניהול ירי שנחשבת אחת ממערכות השליטה והבקרה המתקדמות בעולם. בין היתר, היא יכולה לחשב היכן ינחת טיל האויב, להפיק התראה מדויקת לפיקוד העורף על נחיתתו, וכן להחליט לא ליירט את הטיל אם הוא צפוי ליפול בשטח פתוח.



ממערכות ההגנה האווירית הטובות בעולם. טיל "חץ 2" בעת שיגור, 2009
ממערכות ההגנה האווירית הטובות בעולם. טיל "חץ 2" בעת שיגור, 2009



"חץ 2”, גרסה של מערכת “החץ” הראשונה שבה בוצעו שיפורים שונים, היא אחת ממערכות ההגנה שבהן משתמשים כיום והנה בעלת יכולת ליירט טילים ורקטות מטווח בינוני. טיל מיירט אחד יזכה להצלחה ב־90% מהמקרים, אולם כדי לשפר את סיכויי היירוט משוגרים שני טילי חץ כנגד טיל בליסטי יחיד, ואם שניהם אינם מצליחים ביירוט - משוגר טיל שלישי. בניסויים האחרונים של המערכת שולבה בתור גיבוי גם מערכת הפטריוט כשכבת הגנה נמוכה יותר.