"מאז מבצע צוק איתן הגזרה די שקטה, חמאס אמנם מנסה לעשות מהלכים, אבל אנחנו ערים לכל מה שהוא עושה", כך אמר היום (רביעי) ל"מעריב אונליין" קצין בכיר בפיקוד דרום, לאחר התרגיל הפיקודי הרחב שהתקיים אתמול בגזרת פיקוד הדרום, שמטרתו שמירה וחיזוק של כוננות כלל הכוחות בגזרת הפיקוד בכלל ובאוגדת עזה בפרט לקראת יום פקודה. לדבריו, ישנם ארגונים אחרים בעזה ששיגרו כמה טילים בטפטופים לעבר ישראל, "אך מכיוון שאנחנו יודעים שחמאס הוא הריבון בעזה, אנחנו תוקפים את המטרות שלו ברצועה. מבחינתנו, כל דבר שיוצא מעזה הוא באחריותו של חמאס". 



"מדובר בתרגיל שתוכנן מראש והוא חלק מגרף התרגילים השנתי שלנו", אמר הקצין. "הוא מאתגר את המפקדים והחיילים במגוון תרחישים שכוללים פגיעה במערך ההגנה של אוגדת עזה, מתחת לקרקע מעל הקרקע, באוויר ובים. אנו בטוחים כי התרגיל שיפר את מוכנות הפיקוד והאוגדה לכל תרחיש". 



על המצב באזור, אמר: "נכון לעכשיו, קיים שקט יחסי ברצועת עזה. אנו נמצאים בתהליך מתמשך של עיבוי יכולות ההגנה, והעמקת רמת המוכנות שלנו לתרחישים שונים", הוסיף הקצין. "חמאס מרוסן, אך מוסיף בבניית כוחו ובהתכוננות למערכה הבאה, פועל להרחבת אחיזתו באיו''ש ומחפש בעלי ברית". הוא התייחס גם למאמץ היזום, הממוקד והרב תכליתי נגד מנהרות התקפיות ברצועת עזה שנמשך, ונמצא בראש סדר העדיפויות הצה''לי. "בשורה התחתונה, כל עוד קיים איום על תושבי הדרום, מעל הקרקע או מתחתיה, צה''ל יפעל במלוא הנחישות על מנת לסכלו", אמר. 



"כפי שראינו בצוק איתן, מנהרות הטרור הן למעשה רשת רחבה ומקושרת של חללים תת קרקעיים, הממוקמים עשרות מטרים תחת האדמה. חללים אלה משמשים לשינוע מחבלים ואמל'ח לשלל נקודות רחבי רצועת עזה, כאשר חלקן חודרות אל שטח ישראל ונמצאות בקרבת חלק מיישובי הדרום. המשמעות היא שהם יכולים לצוץ מפירים במקומות שונים ולבצע פיגועים נגד אזרחי מדינת ישראל", הוסיף הקצין. "כמות נרחבת ממשאבי חמאס מופנית כלפי בניית מנהרות טרור ברצועת עזה - במקום להשקיע את הכספים בשיקום רצועת עזה".



על טפטופי הטילים מרצועת עזה אמר הקצין כי "חמאס הוא האחראי הבלעדי לפעילות האלימה והעוינת נגד ישראל. כל ירי לעבר שטח ישראל ייענה בתגובה נחרצת. איננו מעוניינים בהסלמה מול חמאס, אך לא נסבול שום הפרה של ריבונות מדינת ישראל ופגיעה באזרחיה", הוא אמר. "לצה''ל יש יכולות שהולכות ומשתפרות, אנחנו נמנעים ומנסים להימנע בפגיעה באוכלוסייה ולכן הפעולה שלנו היא נגד ארגוני הטרור ולא האזרחים". לדבריו, "ארגון הטרור חמאס מייצר נשק, מאמן מחבלים, חופר מנהות טרור ואפילו מפעיל 'קייטנות טרור לילדים'. מדובר בארגון טרור אלים, אשר מנסה להשיג את מטרותיו ע''י פגיעה בחייהם של אזרחי ישראל".



הקצין הבכיר התייחס לאפשרות של פינוי אוכלוסיה: "זו פעולה שנלקחת בחשבון. להגיד לך שזה הדבר הראשון - אני לא יודע אם זה נכון". גורמים בצה"ל הדגישו, כי ישנם מנגנונים אחרים של הגנה במרחב הדרומי, כולל כיפת ברזל, מודיעין וכדומה ואי אפשר להחליט על פינוי מיידי של אוכלוסייה בעת חירום.



על שיקום עזה אמר הקצין: "המצב ברצועת עזה עודנו קשה (אבטלה עוני, מצוקה) והשיקום תקוע עקב העברת המשאבים ליעדי הטרור של חמאס, לעתים דרך ארגוני זכויות אדם שונים. לחמאס חלק מרכזי במצב זה, מכיוון שהארגון מנהל לחימה מתוך לבם הפועם של מרכזי אוכלוסייה צפופים ומשתמש בסיוע הניתן לו למטרות טרור ולא למטרות שיקום".