אחת המטרות לנסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר לאזרבייג'ן נחשפת. השר לתעשיות ביטחוניות של אזרבייג'ן, יאבר ג'מולוב, הודיע בשבת כי ארצו החליטה לקנות מישראל את מערכת כיפת ברזל להגנה מפני רקטות וטילים לטווח קצר. ג'מולוב לא מסר כמה מערכות תרכוש ארצו, אך פרסום במקורות זרים מסוף נובמבר העריך כי מדובר בעסקה של בין ארבע לחמש סוללות, מכ"מים וטילים מיירטים, ששווייה כ-400 מיליון דולרים. "מעריב אונליין" דיווח על האפשרות שאחת ממטרות נסיעתו של נתניהו היא לקדם את העסקה.



כיפת ברזל היא מערכת שמסוגלת ליירט טילים ורקטות עד טווח של 70 ק"מ והיא מיוצרת בידי רפאל. החברה, שהיא בבעלות ממשלת ישראל, ניסתה לייצא את כיפת ברזל להודו, דרום קוריאה ופולין אך לפי שעה בלי הצלחה. בעבר פורסם בחוץ לארץ כי סינגפור משתתפת במימון חלקי של המערכת. לאחרונה הודיע משרד ההגנה של סינגפור כי ארצו תרכוש את המכ"ם של כיפת ברזל שהוא מתוצרת אלתא חברת הבת של התעשייה האווירית.



אזרבייג'ן, השוכנת לחוף הים הכספי וגובלת באיראן, מצויה בסכסוך עם ארמניה על חבל המריבה נגורנו קרבך. גורמי ביטחון אזרים ציינו במהלך ביקורו של נתניהו כי הם שוקלים לרכוש את כיפת ברזל כדי להגן על גבולותיהם מול ארמניה ואיראן.



ביקורו של נתניהו במדינה, שארך כשבע שעות, נועד גם לציין את יובל 25 השנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. במהלך הביקור הפתיע נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, כשהצהיר שארצו חתומה עלך חוזים בסך של חמישה מיליארד דולרים לרכישת נשק וציוד בטחוני אחר מישראל. אך הוא לא פרט וגם לא הזכיר את כיפת ברזל.