אשרף אל עג'רמי, לשעבר השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, התייחס הבוקר (שני) לחקירה שנפתחה באישור היועץ המשפטי לממשלה נגד חבר הכנסת של הרשימה המשותפת באסל גטאס, בחשד כי במהלך ביקוריו עם אסירים ביטחוניים בכלא קציעות, ניצל את סמכותו וסיפק להם טלפונים סלולריים. לדבריו של אל ע'גרמי, שאמר את הדברים בראיון בגל"צ, מדובר בתופעה הקיימת בכלא שלאסירים ביטחוניים ישנם טלפונים ניידים, וכי אין זה הכרח שחבר הכנסת היה אחראי לסיפוקם.

"אני לא יודע אם אכן הוא ניסה להבריח טלפונים או לא, אבל לאסירים יש טלפונים. יש סוהרים שמכניסים אותם או אנשים אחרים, אבל יש טלפונים בכלא והם משתמשים בהם לצורכי שיחות", תיאר אל עג'רמי את התופעה.

אבל לאסירים ביטחוניים זה דבר אסור
"אבל עובדה שיש להם. האסירים מדברים עם המשפחות שלהם כל הזמן".

באופן חוקי?
"לא. הם מכניסים את הניידים בדרך זו או אחרת. הרבה סוהרים מכניסים או מוכרים להם אותם".

זו פעילות עבריינית, לא?
"כן על פי החוק, אבל האסירים רוצים ליצור קשר עם המשפחות ועושים הכל כדי להשיג זאת. מוכרים להם את הטלפונים בהמון כסף, נגיד סלולרי עולה יותר מ-20 אלף שקלים בתוך הכלא. זו לא פעם ראשונה שזה קורה וזה לא ביג דיל". 

בעבר אמרו שזה מסייע להם לתכנן חטיפות חיילים, היכולות הללו לא רק לעניינים אישיים
"שמע, אם רוצים לעשות זאת. יש הרבה אנשים בחוץ. לא צריכים את האסירים בבתי הכלא שלא מבינים את השטח".  

ח


"העברות טלפונים דרך חיתולים של ילדים"

לאחר השיחה עלה לשידור דובר שירות בתי הסוהר, גונדר משנה אסף ליברטי, וביקש להגיב לדברים שאמר אל עג'רמי. לדבריו של ליברטי, "המציאות בבתי הסוהר צוירה כאילו סוהרים עוסקים בסחר של טלפונים ומנצלים את המקום שלהם - התמונה הזו לא יכולה להיות מוצגת ככה. שב"כ זה גוף ביטחוני, ערכי וחכם שיודע להסתכל לטרור בעיניים מידי יום". 
אבל אתם מתמודדים עם התופעה הזאת גם לפני החקירה ובלי קשר אליה

"אנחנו לא צריכים הכוונה מבחוץ, יש לנו חטיבת מודיעין וקציני ביטחון שמתמודדים עם זה מידי יום. כשדברים כאלה התגלו - והיו מקרים בודדים לאורך השנים - אנשים פוטרו מהשירות". 
הדובר תיאר את המקרים שנשפו בעבר ואמר: "אנחנו מדברים על העברות דרך חיתולים של ילדים ואיברים מוצנעים של נשים. אך בכל זאת, אנו רוצים לקיים את הביקורים בצורה אנושית שהולמת את הערכים שלנו כארגון וכעם. יש פה טרוריסטים שיושבים עשרות מאסרי עולם וצריך להתמודד ביטחונית עם האיום הזה".

כזכור, אמש פורסם כי יחידת לה"ב 433 של המשטרה מנהלת חקירה סמויה הקשורה לח"כ באסל, ומייחסת לו חשד לביצוע עבירות הנוגעות לביטחון המדינה לכאורה, בעת ביקוריו בבתי הכלא בפגישות עם אסירים בטחוניים. על פי החשד, חבר הכנסת השתמש וניצל את הסמכות המוקנית לו בחוק לבקר בבתי הכלא, שם נפגש עם אסירים ביטחוניים.

גטאס הואשם בעבר בחשיפת פרשה ביטחונית, השתתף במשט לעזה -נעצר בסופו של דבר והובל לחופי אשדוד, עלה להר הבית בניגוד להנחיות, והתבטא בצורה מעוררת מחלוקת בנוגע לשמעון פרס, עליו אמר כי הוא היה "האכזרי והקיצוני מכולם".