משרד הביטחון והתעשייה האווירית מסרו השבוע לחיל האוויר האיטלקי את מטוס המשימה הראשון במסגרת ההסכם הצבאי שנחתם בין ישראל ואיטליה. במטוס, גאלפסטרים 550־G, מותקנת מערכת CAEW – מערכת התראה מוקדמת ובקרה אווירית שפיתחה אלתא מערכות בע"מ, החברה־הבת של התעשייה האווירית. המערכת מספקת גם חליפת מערכות משימה מתקדמות, בהן מכ"מ, מודיעין אלקטרוני, הגנה עצמית ומגוון מערכות תקשורת מתקדמות בתקן נאט"ו.



מערכת CAEW מספקת פתרון ייחודי, שבנוי על מכ"מ שמותקן על צדי המטוס, באף ובזנב, ומערכות מודיעין אלקטרוני מתקדמות. המערכת מספקת תמונה אווירית וימית בגזרה של 360 מעלות, ובה מטרות מוטסות בכל גובה, מעל כל סוג קרקע ובכל מזג אוויר. המטוס מותאם לתנאי טיסה מגוונים בטווח גדול מאוד ובמשך זמן טיסה ארוך ביותר. חליפת מערכות המשימה מסופקת כולה בידי אלתא ובה מכ"מ בעל כיסוי בארבעה ממדים שפועל לגילוי וזיהוי מטרות מוטסות בגזרה של 360 מעלות ולמעקב אחריהן ומערכת מודיעין אלקטרוני (ESM) שמכסה 360 מעלות. "המערכת משקפת את שיתוף הפעולה העמוק והפורה בין משרדי הביטחון של איטליה וישראל", אמר דני גולד, ראש מפא"ת במשרד הביטחון. "מדובר בעסקאות רכש בהיקף של למעלה מארבעה מיליארד שקל. זאת בהמשך לרכש 30 מטוסי אימון לחיל האוויר מתוצרת איטליה".



"כחלק מהידוק היחסים עם איטליה והתעשייה האירופית, שמחנו למסור למשרד הביטחון האיטלקי את אחד ממוצרי הדגל הטכנולוגיים המתקדמים ביותר של התעשייה האווירית - מערכת CAEW, המייצגת את הדור הבא של מטוסי המשימה", אמר יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית. "אנו גאים כי הפיתוח המשותף יחד עם התעשייה האיטלקית ומשרד הביטחון האיטלקי היה מוצלח מאוד ועמד בלוחות הזמנים המאתגרים ומקווים לשיתופי פעולה בין־מדינתיים נוספים".



השבוע לפני


ממשלת ישראל נופלת בגלל חילול שבת עקב נחיתת מטוסי קרב, 20.12.1976


לפני 40 שנה, ב־20 בדצמבר 1976, כינס ראש הממשלה ושר הביטחון דאז יצחק רבין ישיבת ממשלה מיוחדת, ובה הודיע על כוונתו להתפטר, ונסע לבית הנשיא להגיש את התפטרותו. הרקע למעשה היה הגעתם ארצה של מטוסי הקרב ה-F15 הראשונים של חיל האוויר ב־10 בדצמבר. ישראל, צה"ל וחיל האוויר חגגו את קבלתם של מטוסי הקרב. הדגלים הוצאו והועלו לראש תורן, רחבת הטקסים לבשה חג ולהקת חיל האוויר התכוננה ברפרטואר מכובד לקראת בואם של המטוסים. אולם המטוסים התעכבו, ונאלצו לדחות את נחיתתם, שנקבעה ליום שישי בצהריים. בסופו של דבר נאלץ המטוס לנחות בישראל לאחר כניסת השבת ועורר סערה גדולה. חלק משרי הממשלה לא הספיקו לחזור לביתם לפני כניסת השבת.



בעקבות זאת נערכה ב־14 בדצמבר הצבעה בכנסת על הצעת אי־אמון, שהגישה החזית הדתית התורתית בשל חילול השבת שנגרם בקיום הטקס. שניים משלושת שרי סיעת המפד"ל נמנעו בהצבעה. רבין, בהתייעצות עם שר המשפטים חיים צדוק, החליט לראות את הצבעתם זו כהתפטרות, מכיוון שהחוק לא אפשר אז לראש הממשלה לפטר שר אלא אם נמנעה סיעתו מלתמוך בממשלה בהצבעת אי־אמון. בעקבות הודעתו של רבין על התפטרותו התקבל במהרה חוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות ל־17 במאי 1977. מאז דוגלים בצה"ל בהנחתת מטוסים ביום חול מתוך הנחה שאם המטוס יאחר, הנזק ייגרם לבאי הטקס ולא לממשלה שלמה.



יצחק רבין בטקס קבלת מטוס ה-F15. צילום: משה מילנר, לע"מ



גאוות יחידה


שלשום נערך טקס הענקת פרסי הרמטכ"ל ליחידות מצטיינות. בטקס הוענקו תעודות הצטיינות ליחידות הזוכות בקטגוריות השונות. במקום הראשון זכתה שייטת הצוללות של זרוע הים. במקום השני זכו חטיבת הצנחנים ופיקוד המרכז. המצטיינים מבין הגדודים: גדוד "בזלת" בחטיבת הנח"ל, גדוד "עיטם" בעוצבת "גולן" וגדוד "שועלי שמשון" של חטיבת גבעתי.



נקודת זינוק


אירוע הזנקאתון (הזנקת רעיון) השני התקיים שלשום ביחידת לוט"ם בחיל התקשוב. מטרת האירוע היא לקדם רעיונות יצירתיים בתחום, והוא מאפשר לכל חייל להציע את הצעותיו באופן בלתי אמצעי לפורום המפקדים של החטיבה. "הרעיונות שעלו משפיעים בכל התחומים: התייעלות כלכלית, חיסכון במים, חשמל ואנרגיה, התייעלות בתהליכי עבודה ובירוקרטיות שאפשר לחסוך בהן ובעיקר שיפור תהליכים מבצעיים וחוויית המשתמש המבצעי", מספרת רע"ן סיגמא, סא"ל נורית כהן־אינגר.