פרויקט חדש של חיל הרפואה מייצר מפגש בין רופאים צבאיים לשחקנים, המדמים חיילים מטופלים, כדי לשדרג את הטיפול האישי בחיילי צה"ל. מאחורי הפרויקט המהפכני הזה עומד אל"מ ד"ר חגי פרנקל, מפקד הרפואה של פיקוד המרכז, שמוביל בחיל מהפכה בתחום היחס האישי למטופלים. אל"מ ד"ר פרנקל דוגל בטיפול הוליסטי וחומל, תוך התייחסות כוללת לצורכי ולרצונות החיילים המטופלים.



הסימולציות כוללות הן התייחסות לבעיה הרפואית של החייל או החיילת והן התייחסות למעטפת החברתית והמשפחתית, לבעיות האישיות וכדומה. "הסימולציות באות לשלב בין הפן המקצועי־רפואי, האנושי והאישי", מסביר אל"מ פרנקל ל"מעריב השבוע", בחשיפה הראשונה של הפרויקט החדש.



לדבריו, "הבנו שכדי שיהיה מפגש טוב ונכון בין הרופא למטופל, חשוב ללמוד לא רק להיות מקצועי ברמה הרפואית, אלא גם לדעת איך מסבירים למטופל ואיך רותמים אותו לקבל את הטיפול הנכון והמתאים לו. גיליתי שרופאים לא מייחסים חשיבות מספקת לאופן שבו הם מטפלים. שהם לא אמפתיים דיים ולא מייחסים חשיבות הולמת לסבל של החייל או החיילת, וגם לא נותנים דעתם לדרך שבה הם מדברים עם המטופלים ולמערכות הסובבות אותם כמו משפחה ומפקדים", הוא מסביר.



אל"מ פרנקל יזם, לטובת הפרויקט, שיתוף פעולה יוצא דופן בין צה"ל לרפואה האזרחית במרכז לסימולציות "מסר", שבבית חולים שיבא תל השומר, שם כבר התבצעו סימולציות של הסבב הראשון של הפרויקט.



לצורך כך הוקמה מערכת שלמה, המשלבת אנשי חיל רפואה צה"ליים, העובדים בשיתוף פעולה הדוק עם המומחים של מרכז הסימולציות "מסר". הצוותים המשולבים כותבים תרחישים של רופא־חולה. לאחר מכן הם מכינים את השחקנים שמבצעים את הסימולציות, שאורכות כמה דקות ומצולמות בווידיאו.


בזמן הסימולציה יושבים מעבר לזכוכית חד־כיוונית רופאים אחרים וצופים בתרחישים. בהמשך מתקיים תחקיר מדוקדק וניתן משוב לרופאים המתורגלים, שגם יכולים לצפות בסרטונים ולהסיק מסקנות בעצמם. כל רופא מבין 30 הרופאים של פיקוד מרכז, צפוי לעבור פעמיים בשנה את ההכשרה הזאת.



לאחר הסימולציות הרופאים ממלאים משוב, שהציונים בו נעים בין 1 ל־6 (1 הוא הציון הנמוך ביותר). הציונים שנתנו הרופאים על התהליך עד כה מתקרבים לממוצע 6, ורובם מציינים שתפקודם השתפר. בהמשך צפוי סקר משווה של שביעות רצון החיילים לפני הפרויקט ובעקבותיו, וכן בדיקה אם חלה ירידה בפניות לקצין קבילות חיילים בתחום הטיפולי־רפואי.



סרן ד"ר הדר גז־רדר, קצינת רפואה של פיקוד מרכז, שעובדת עם מסר על הפרויקט: "בנינו תרחישים אופייניים במרפאות הצה"ליות, על סמך הניסיון שיש לנו כרופאים. בחרנו את התרחישים השכיחים שחווים הרופאים בצבא".



גז־רדר מובילה אותנו לשורה של חדרים שנראים כחדר הרופא במרפאה. בכל חדר יושב רופא צבאי, ומולו שחקנים במדי צה"ל. באחד החדרים חייל מתלונן על כאבי גב, ובחדר אחר חיילת מתלוננת על כאבי בטן, שמתברר שהם למעשה הריון שהיא מנסה להסתיר ממשפחתה השמרנית. רופאה שהגיעה לתרגול מספרת: "אני נזכרת בסימולציות שעברתי כאן וניגשת שונה בגישה למטופלים. זה נותן לי עוד כלים לעבודה. ראיתי שהגישה הזאת עובדת בשטח".