בצה"ל מסכמים שנה עמוסה בהתרחשויות. מעבר לפרשות שהסעירו את המדינה (אזריה, בוכריס, יאיר גולן), מובא כאן סיכום, צבאי נטו, לשנה שעברה על הצבא. ב־27 בדצמבר 2015 הוקמה באופן רשמי חטיבת הקומנדו, או בשמה הפחות מוכר - חטיבת עוז, שעליה מפקד אל"ם דוד זיני. החטיבה החדשה מאגדת תחתיה את יחידות העילית של צה"ל: מגלן, דובדבן, אגוז ורימון.



חטיבת עוז הוקמה כדי לשמש יחידת חוד אל מול האיומים השונים בגזרות. החטיבה החדשה מקיימת אימונים רבים, ובהם תרגילי יחידות, תרגילים חטיבתיים ובוחני פלגות, כדי להכשיר את לוחמי הקומנדו. בנוסף, החטיבה משתתפת בתרגילים מטכ"ליים בגזרות השונות ואחראית למבצעים חשאיים.


בנובמבר קיימה עוז תרגיל חטיבתי שלישי, שנערך בצפון תל אביב, בגליל ובגולן - ובסיומו היא הוכרזה חטיבה מבצעית ללחימה בעומק שטח האויב ובחזית הלחימה. 



עוד חידוש בולט השנה הוא קליטת מטוס קרב חדש בחיל האוויר - F-35. המטוסים הראשונים, אשר נחתו בארץ ב־12 בדצמבר, מסמלים את תחילתו של העידן החדש בעולם התעופה הישראלי - עידן הדור החמישי.



על F-35, ובשמו הישראלי "אדיר", מותקנות מערכות מתקדמות, אשר מאפשרות עבודה יעילה ומיטבית בין צוותי האוויר על המטוס ובין הגורמים הקרקעיים השונים.



יכולות החמקנות של המטוס הן מהגבוהות בעולם, אך מלבד יכולות אלו, כלל נתוניו של הדור החמישי אשר מותקנים על האדיר יסייעו לחיל האוויר בתחומים שונים ורבים והוא יהיה בחזקת קפיצת מדרגה ביכולות ההתקפה ובאיסוף המודיעין של החיל.



הטייסת שנבחרה להוביל את קליטת האדיר היא טייסת "נשר הזהב" שבבסיס נבטים בנגב. הפיקוד על הקמת הטייסת הוענק לסא"ל יותם וכיום מונה הטייסת גף טיסה וצוות טכני מהמקצועיים בחיל. אנשי הגפים אף יצאו להשתלמויות בארה"ב, כדי לרכוש את הכלים הדרושים לטיפול ולקליטה של המטוס החדש.



יש לציין כי ישראל היא המדינה הראשונה שתפעיל את מטוסי F-35 מחוץ לשטח ארצות הברית.



סיכול אמל"ח יומיומי



ב־2016 חלה עלייה בשימוש בנשק ברחבי יהודה ושומרון. בשנה זו בוצעו על ידי צה"ל פעילויות מדי יום לסיכול תשתיות האמל"ח, באמצעים גלויים וסמויים.


בליל 22 באוגוסט נערך מבצע משותף של אוגדת איו"ש, השב"כ ומשטרת מחוז ש"י לסיכול תשתית לייצור אמצעי לחימה ומעצר סוחרי ויצרני אמל"ח בבית לחם ובחברון, בחטיבות המרחביות עציון ויהודה. מדובר במבצע הגדול ביותר נגד תשתיות ייצור וסחר באמצעי לחימה באיו"ש.



במבצע אותרו שבעה מפעלים שייצרו מאות נשקים שכבר יצאו לשטח. בסך הכל נתפסו שבעה רובים, 39 אקדחים ובעיקר רכיבים לייצור נשק.


במבצע משמעותי נוסף, ב־18 בדצמבר, פשטו כוחות מגדוד 890 בהובלת החטיבה המרחבית יהודה על אתר במתחם תת־קרקעי מתחת לבית מגורים פלסטיני באזור ג'בל ג'והר, סמוך לאזור התעשייה של חברון.



תפיסת אמל"ח בכפר עזון. צילום: דובר צה"ל
תפיסת אמל"ח בכפר עזון. צילום: דובר צה"ל



במבצע נתפסו 15 מחרטות ומאות חלקי נשק בהרכבה עצמית - קנים, בתי הדק, חלקי מכלול, סלילים וקפיצים. כמו כן, נמצאו גם כלי נשק מוכנים בייצור עצמי, וגם הם הוחרמו.



שנת 2016 הייתה גם השנה שבה נערך, לראשונה בתולדות צה"ל, גיבוש מותאם לחרדים. ב־19 בדצמבר התגייסו בפעם הראשונה נערים חרדים לחטיבת הצנחנים, ובעוד כמה חודשים של הכשרה מפרכת, שבהם יערכו מסעות ויתרגלו אימונים, הם ייעשו ללוחמים מן המניין.



ההכנות לגיבוש ולגיוס החלו כמה חודשים לפני כן. המטבח הוכשר מחדש בכשרות הדרושה, נבנה מתחם ייחודי לפלוגה שכולל בית כנסת והוקצו מש"קים שיהיו חיילי המפקדה היחידים שיקיימו קשר עם חיילי הפלוגה. ‪ בנוסף, כל מפקדי הפלוגה הם בעלי השכלה תורנית ולמדו במוסדות דתיים, וכמה מהם חרדים בעצמם אשר גדלו בחטיבת הצנחנים.



שמה של הפלוגה - פלוגת ח"ץ (חרדים צנחנים) ובסיום ההכשרה היא תיקלט לגדוד.



 צוללים קדימה



בתחילת 2016 הצטרפה לזרוע הים הצוללת אח"י רהב. הצוללת מתאפיינת במגוון יכולות המאפשרות משימות בטווחים רחוקים יותר מבעבר ושהות ארוכה יותר מתחת למים.



הצוללת יצאה בדצמבר 2015 לעבר ישראל, ולאחר כחודש עגנה בנמל חיפה. היא הפכה למבצעית במהלך השנה, לאחר שהצטיידה במערכות מתקדמות ומשוכללות תוצרת ישראל, אשר הותקנו על ידי מספנת זרוע חיל הים. 



אח"י רהב. צילום: דובר צה"ל
אח"י רהב. צילום: דובר צה"ל