ההכרעה במשפטו של אלאור אזריה, "החייל היורה מחברון", תינתן מחר בבית הדין המיוחד שבקריה. לא רק משפחתו של החייל ממתינים בדריכות להחלטה, אלא גם מדינה שלמה שעקבה אחר הפרשה ומצפה לפסק הדין - הכרעה או זיכוי. האלוף במילואים דני ביטון, שהעיד לטובת אזריה במשפט, התעמת היום (רביעי) עם אלוף משנה במילואים קובי מרום, לשעבר מפקד עוצבת "חירם" והעריך בשיחה עם ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM כי התוצאות כבר ידועות מראש.

"מה שאני חושב זה לא חשוב", אמר ביטון. "מה שיקרה מחר זה שאזריה יורשע בהריגה ובזה תסתיים הסאגה. הביטחון בעניין הזה מאוד פשוט, צבא הוא מערכת דיקטטורית ובראשו הרמטכ"ל, שפסק בעניין אזריה כבר ביום האירוע".
"בית הדין יכשיר את אמירתו", קבע ביטון והוסיף כי "המ"פ לא תפקד בזירה המבצעית כראוי והתחמק מעונש, המג"ד לא יודע לבצע תחקיר מבצעי, המח"ט אינו בקיא בגזרתו ואמר בבית המשפט שסכנת המטענים לא קיימת בה, ואזריה משלם את המחיר, כי אין אף אחד בעולם, כולל כל מי שהתבטא בעניין, שיכול להיכנס למוחו ברגע האירוע, באותה שנייה ולהבין מה גרם לו לפעול, האם כנקמה או האם מחשש".

 



 
"המשפט יהיה ציון דרך ביחסים בין צה"ל לחברה"

מרום הסכים עם ההערכה שאזריה יורשע ואמר: "צר לי על דני, שהנימוק שלו להרשעה הוא שהצבא דיקטטורי. המשפט הזה שמלווה אותנו הוא באמת מאבק על הערכים שלנו, על צביונה של ישראל ועל דמותו של צה"ל. דעתי מאוד התחזקה כשצפיתי בתחקיר ששודר בטלוויזיה על הפרשה. זה נכון שהיו שם כשלים פיקודיים בלתי נסבלים, שצה"ל יצטרך להידרש אליהם - לא יכול להיות שחבורת מתנחלים מנהלת את האירוע, כמי שפיקד על עשרות אירועים קשה לי לראות את זה - אבל צריך להבדיל בין הכשלים לבין העניין עצמו, שלוחם של צה"ל בשנת 2016 יורה על מחבל במצב אנוש. אלה העובדות. האם אנחנו מוכנים שאלה יהיו הנורמות שלנו כצבא וכחברה או לא? זו הנקודה".

ביטון הגיב ואמר כי "גם מרום לא יכול היה לומר בוודאות אם יש על המחבל חגורת נפץ או לא. יש סבירות שהייתה יכולה להימצא שם חגורה. עובדה שהמ"מ בעדותו מדבר על החשש הזה ועל כך שהפקיד מישהו שיסתכל כל הזמן על המחבל ושאם תהיה תנועה חשודה, לבצע ירי. ואי אפשר לדעת אם אזריה היה מוטרד או לא (מהאפשרות לחגורת נפץ), כי זה רק במוחו. אז אפשר לעטוף את הכל במילים גבוהות ויפות של ערכים ונורמות. אני אוהב להיצמד לעובדות ולכן אני לא יודע אם אזריה אשם או לא".


אלאור אזריה בבית הדין הצבאי. ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90



"החנינה תגיע מהר מאוד"

מה לדעתכם תהיה תגובת דעת הקהל בישראל להרשעה?
מרום: "המשפט הזה יהיה ציון דרך ביחסים שבין צה"ל לחברה ובעיקר על הערכים שלנו. יש בצה"ל 'חריש עמוק', שהוא אתגר גדול, איך מבהירים בדיוק את העובדות וסוגיות לגיטימיות שעולות. בשאלת הגיבוי צריך להבהיר לחיילים שלא מגבים אירוע פסול וחמור, ומצד שני מבהירים את הפקודות. אני מודאג בהחלט מהעובדה שגם מסיימי י"ב שמתגייסים היום מעלים שאלות לא פשוטות לגבי צה"ל, טוהר הנשק והגיבוי. לשמחתנו, יש לנו רמטכ"ל שעומד ניצב ברור מול כל מיני פוליטיקאים ש'עושים סיבוב' על האירוע הזה והוא מעביר מסר מאוד ברור ושומר על צה"ל בשביל כולנו".

צפוי מסע ציבורי להעניק לאזריה חנינה
ביטון: "החנינה תגיע מהר מאוד ולא צריך לעשות כלום, כי אייזנקוט יהיה בלחץ לתת אותה בשביל להרגיע את הציבור. אני לא חושב שתהיה מהומה דרמטית. אנשים ילמדו לחיות עם ההחלטה הזו, כל אחד ימשיך לחשוב על האירוע כפי שהוא מבין אותו ולדבר, אני מניח, יהיו הרבה מאוד נגזרות בחברה ובצבא".

מרום: "אלאור אזריה הוא לא אויב העם, הוא חייל שטעה. צריך לעזור למשפחתו שנמצאת בשעה מאוד קשה. לצד הטעות הקשה מאוד שהוא עשה צריך לחבק את המשפחה שלו ולטפל בה כראוי".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם