הורשע בהריגה: כמעט שנה מאז אירוע הירי במחבל מנוטרל בתל רומידה שבחברון, ובתום עשרה חודשים של משפט שסחף אחריו מדינה שלמה והיה בין המשפטים המתוקשרים ביותר בצה"ל, התייצב הבוקר (רביעי) החייל אלאור אזריה בפני בית הדין הצבאי שבקריה לשמוע את הכרעת דינו. דבריה של ראש הרכב השופטים אל"מ מיה הלר הועברו כאן בעדכון ישיר, ולאחר למעלה משעתיים וחצי היא ציינה כי השופטים קבעו פה אחד כי אזריה הורשע בהריגה. גזר הדין יינתן בעוד כחודש, ועורכי דינו של החייל כבר הודיעו כי יערערו על ההחלטה להרשיעו.



"ישנה עבירת הריגה מעל לכל ספק", ציינה השופטת הלר עם ההודעה על הכרעתם. בנוגע לעבירת התנהגות שאינה הולמת בה הואשם, ציינו השופטים: "מצאנו את העבירה ברף הגבוה ביותר, הנאשם פעל בכוח מעבר לנדרש וקיפח חיי אדם, גם אם מדובר במחבל". השופטים התייחסו לתפקידו של אזריה, שהיה חובש בשטח, וציינו כי "נוכח מעמדו כדרג צבאי רפואי מעשיו של הנאשם הינם התנהגות שאינה הולמת ואנו מרשיעים אותו גם בעבירה זו".



אזריה שומע את הכרעת השופטים. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



13:00 "ביזיון", "אלה ציטוטים של הרמטכ"ל"



על רקע ההכרעה ובמהלך התכנסות עצמה פרצו מהומות גדולות בצומת קפלן פינת בגין והרחוב נסגר לשני הכיוונים. מאות מפגינים מחו מחוץ לבית הדין על החלטת השופטים ופעילי "לה פמיליה" שהגיעו למקום אף תקפו עיתונאים וצעקו "נהפוך את המדינה". לפרטים המלאים על ההפגנה.



עם מתן פסק הדין, התפרצה אחת מקרובות משפחתו של החייל בקריאות: "ביזיון, אין צה"ל, מחר אין חיילים". האב צ'רלי אמר על דבריה של השופטת: "אלה ציטוטים של הרמטכ"ל", והלר הגיבה לאב: "עמלנו על תיק קשה ושמענו את כל העדים". כמו כן נרשמה אלימות קשה מצד בני משפחת אזריה כלפי העיתונאים באולם. האם אושרה והאחות אתי התפרצו גם הן לעבר השופטים.



עורכי הדין של אזריה: "הכרעת דין קשה"


כאמור, פרקליטיו של החייל הודיעו כי יגישו ערעור על ההחלטה. עו"ד אילן כ"ץ מסר כי "מדובר בהכרעת דין קשה, שדחתה את כל טענות ההגנה, אנחנו נצטרך ללמוד את הכרעת הדין. אנחנו מכבדים את בית הדין הצבאי ונשמיע את הביקורת במקומות הנכונים. אין לי ספק שלאור קביעות שכבר על פניהן נראו לנו שאינן תואמות את חומר הראיות, אנחנו נגיש ערעור. ביקשנו שהטיעונים לעונש ישמעו בזמן הקרוב ביותר, כדי לא להפסיד זמן". עו"ד אייל בסרגליק הוסיף כי "הכרעת הדין קשה. חשנו במהלך הדיונים על עוינות רבתי כלפי אלאור, וראינו אותה כעת. הראיות מצביעות על משהו אחר לגמרי. נגיש עליו ערעור, זה יום מצער".



12:20 "שיח המפקדים לא השפיע על העדים"


הקראת הכרעת הדין נמשכה למעלה משעתיים וחצי. השופטת התייחסה לטענות ההגנה על "שטיפת מוח של העדים מצד המפקדים" ואמרה כי הן "לא עומדות בקנה אחד עם הראיות שהוצגו בפנינו". לדבריה, "המג"ד אמר כי הסיבה לשיחות עם הלוחמים הייתה על מנת להבהיר כי מדובר באירוע חריג וכי המ"פ ציין כי זו חובתו לדבר איתם ולוודא שהם מבינים אות הוראות הפתיחה באש. שיח המפקדים לא השפיע על העדים".



השופטים לא קיבלו את הטענה לפיה עצם העובדה שאזריה לא השתתף בתחקיר המבצעי פגמה בהליך המשפטי: "לא ראינו את ההליך הזה כשהדברים ברורים ורלוונטיים שכן לא נחשפנו לתחקיר המבצעי לאורך המשפט".



הבוקר, מחוץ לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני



11:40 "גרסת אזריה בלתי מהימנה"



על גרסתו של אזריה אמרו השופטים כי היא "לא עולה בקנה אחד עם הפרטים שמסר לאחר ביצוע הירי ועדותו לא תואמת את הסרטונים שתיעדו את האירוע". לדבריהם, "מצאנו כי גרסתו של הנאשם בלתי מהימנה. המסקנה מתבססת גם לאור הסתירות שמסר בגרסותיו ואנו קובעים מפה כי הסיבה לירי לא הייתה נעוצה בתחושת סכנה, אלא מתוך נקם. לא מצאנו הצדקה לירי ובוודאי לא לירי לראש".



"נוכח הדברים הללו", ציינו השופטים, "נשמטה הקרקע תחת גרסת ההגנה עצמית של הנאשם". הם הדגישו כי טענת הנאשם לפיה הוראות הפתיחה באש הכריחו אותו לפעול לא עולות בקנה אחד עם העובדות בשטח וציינו כי אין הצדקה לירי והשימוש בנשק אמור לשמש רק כמוצא אחרון, ולכן "אין ספק כי אין הצדקה לירי".

10:00-11:00 "הירי של אזריה גרם למות המחבל"

בפתח הכרעת הדין ציינה השופטת כי "הירי של אזריה הוביל למות המחבל". לפי הנוסח שהקריאה, "המחבל מת בזירת האירוע לאחר שנפצע משישה קליעים בגופו. הוקפצו כוחות לזירה וביניהם הנאשם, שירה כדור בודד לראשו ולאחר מכן נקבע מותו. במעשיו אלו גרם למות המחבל".

בכך, אימצו השופטים את טענת התביעה כי התרחש בזירה ירי בניגוד להוראות הפתיחה באש של צה"ל. השופטים הדגישו כי נוכח האמור, בהכרעת דינו יינתן משקל רב לראיות ולעדויות. יש לציין כי במידה ויירצה עונש מאסר, הזמן בו שהה אזריה במעצר פתוח בבסיס צבאי לא ייחשב כחלק מהעונש שיינתן לו. בהמשך, השופטים הפריכו כמעט כל טענה של ההגנה ואימצו כמעט באופן מלא כל קביעה של התביעה. הם התייחסו לגרסת החייל, לעדויות של הנמצאים בשטח ביום האירוע ולחוות הדעת של המומחים מטעם שני הצדדים.

"כשלים רבים בחוות הדעת של ההגנה"

"הנאשם כפר באישום ההריגה, במסגרת המענה שלו לאישום הוא טען להגנה עצמית וציין כי נוכח הקריאות ששמע בזירה הוא נטה לחשוב כי המחבל יתפוצץ בזירה. לטענת הנאשם, הוא הגיע למסקנה כי על המחבל יש חגורת נפץ. הוא טען כי פעל בסמכות הפקודות הצבאיות וטען כי פעל בשבריר של שנייה. לאחר הטיפול בזירה התברר כי המחבל מת ולא נמצא על גופו מטען". על עבירת ההריגה קבעו השופטים: "אין מחלוקת כי הנאשם ירה לראשו של המחבל. לאחר הטיפול בזירה התברר כי המחבל מת ולא נמצא על גופו מטען".

השופטים הקריאו את עדותם של העדים המומחים. הם קיבלו את עדות הפתולוגית מטעם התביעה ודחו את עדות הרופא המומחה מטעם ההגנה, ואמרו כי "חוות הדעת הפתולוגית של ההגנה התבססה על כשלים רבים". כמו כן הם קיבלו את עדותם של המ"פ, המג"ד והפרמדיקית.
 
אמו ואחותו של אלאור אזריה מגיעות לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
"המחבל צריך למות": עדות החבר הקרוב והסירוב של אזריה לעימות

השופטת התייחסה לדבריו של העד מ', חברו הקרוב של אזריה, לפיו החייל אמר לו לאחר הירי 'המחבל הזה צריך למות', וציינה כי דבריו "אמינים בצורה גורפת". לדברי השופטים, "ההגנה לא ביקשה לברר עם העד את הדברים במהלך החקירה הנגדית ומצאנו לתת לעדותו משקל גבוה". עוד הוסיפו כי "בחקירתו במצ"ח היה עד הנאשם לטענות שהוצגו בפניו, הוא הכחיש את השיחה עם העד מ' וכשהוצע לו לערוך איתו עימות הוא סירב. הנאשם אמר 'אני דיברתי עם העורך דין ואני רוצה לקרוא עוד פעם את העדויות".

"גם רס"ן נ' העיד כי הנאשם אמר לו שהוא ירה בגלל ש'המחבל צריך למות'. בגרסתו של המ"פ מצאנו תשתית ראייתית, כמו גם בעדויות הלוחמים והמפקדים", הדגישו. "הנאשם סיפר גרסה אחרת לגמרי כאילו הוא פירט מולו את מגוון הסכנות, זו הייתה גרסה מתפתחת ומתפתלת, גם על חשש מהסכין וגם על חשש מהמטען וגרסה זו לא תואמת לעדויות מהזירה. לא מצאנו אי התאמות בגרסת המ"פ", סיכמו. לדבריהם, "גרסתו של רס"ן נ' עולה בקנה אחד עם גרסתו של רב"ט מ' שמלמדת על בעייתיות בגרסתו של הנאשם".

על גרסתו של המג"ד, אמרו השופטים: "הנאשם טען כי התריע בפני המג"ד על שתי הסכנות - סכין ומטען - וההתפתחות שחלה בגרסת הנאשם מלמדת כי הוא לא ידע להסביר אותה. דבריו של המג"ד היו לגופו של עניין והנאשם בחר שלא להשיב בצורה עניינית לגרסתו המתפתחת ולטענות כי המג"ד שיקר בעדותו". בכך קיבלו השופטים גם את גרסת המג"ד. השופטים קיבלו גם את עדותה של הפרמדיקית שהייתה בזירה ושוחחה עם אזריה וסיפרה כי אזריה לא התריע בפניה מפני סכנה למטען. נקבע כי בניגוד לטענת ההגנה, הפרמדיקית אמינה וכי לא היה לה אינטרס לשקר: "היא מסרה עדות מדויקת והתייחסה ברצינות לכל דבר שהועלה בפניה, לכן נתנו לעדותה משקל מלא".
 
הבוקר בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


"העלה לראשונה את החשש ממטען רק לאחר שיחה עם עו"ד"

בהמשך התייחסו לתשתית הראיות ואמרו כי היא מלמדת כי אזריה שוחח עם עורך דינו ורק לאחר מכן העלה לראשונה את החשש למטען. לדבריהם, "הגרסה שמסר הנאשם המשיכה להתפתל גם במהלך המשפט, בין היתר בטענה כי המ"פ סטר לו, אולם איש לא ראה ולא שמע על כך. בנוסף המ"פ נ' לא נחקר בנושא ולא תושאל על כך. כמו כן הדבר לא נראה בסרטון". על גרסת הסטירות מהמ"פ הם הוסיפו: "זו נועדה לתרץ את התנהלותו בזירה, אולם דבריו תרמו להתרשמותנו על מהימנותו של הנאשם. מצאנו מקום לדחות את גרסתו בנושא".

התיעודים מהזירה, מעיל המחבל ומזג האוויר

על הסרטונים שהוצגו מהזירה אמרו השופטים כי הם קבילים ואותנטיים, ובכך אימצו פעם נוספת את הנרטיב של התביעה. "לא מצאנו מקום לפקפק במהימנות הסרטונים", אמרו והדגישו כי "צפייה בכל הסרטונים מלמדת כי אין טענה בגרסתו של הנאשם בנוגע למסוכנות מהסכין".

בהמשך התייחסו לטענת ההגנה כי לבוש המחבל לא תאם את תנאי מזג האוויר באותו היום, ואמרו: "הנאשם ביטא את חששו מהמעיל ביום שמש חם, אך הצפייה בתיעודים מלמדת כי אין לקבל את גרסתו של הנאשם".
 
התקבל במחיאות כפיים, אלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני
9:50 אזריה מתקבל במחיאות כפיים

לאחר שהתובע נדב וייסמן נכנס לאולם, אזריה הגיע גם כן והתקבל במחיאות כפיים ובחיבוקים מצד הלוחמים שהשתחררו. הנמצאים באולם עמדו ומחאו לו כפיים. אזריה התיישב בין אימו לבין חברתו וקיבל מהן חיבוק גדול ונשיקה. גם שרון גל, שליווה את החייל ואת משפחתו במהלך המשפט, נכנס לאולם.

9:40 אמו של אזריה אינה חשה בטוב

הוריו של אזריה נכנסו לבית הדין כשהם מחובקים עם בני המשפחה והחברים. אביו צ'רלי נכנס והתקבל בחיבוקים חמים על ידי בני המשפחה הנרגשים. אמו, אושרה הייתה בהתרגשות רבה, היא פרצה בבכי וכמעט התעלפה. קודם לכן הגיע אזריה עצמו לאולם הסמוך לבית הדין הצבאי ונפגש עם בני משפחתו. "אנחנו מתפללים לטוב ומודים לכולם על התמיכה הגדולה", אמרו. למקום הגיעו גם כמה מחבריו הקרובים.

אזריה מחבק את אמו אושרה, הבוקר בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני

 
הוריו של אלאור אזריה הגיעו להכרעת הדין. צילום: נועם אמיר


צ'רלי ואושרה אזריה בבית הדין בקרייה. צילום: נועם אמיר
צ'רלי ואושרה אזריה בבית הדין בקרייה. צילום: נועם אמיר




7:30 תומכי אזריה: "הגשם לא יעצור אותנו"


מחוץ לאולם בית המשפט, ולמרות הגשם השוטף, החלו להתאסף כבר בשעות הבוקר המוקדמות תומכיו של אזריה, שאמרו ל"מעריב-אונליין": "שום גשם לא יעצור אותנו אוטובוסים מרמלה ומירושלים בדרכם". בנוסף אליהם, עשרות שוטרים צבאיים ואזרחיים פקדו את המקום.

משפטו של אזריה ישליך גם על יחסה של החברה הישראלית לצה"ל. בבית משפחת אזריה סיפרו כי בני המשפחה לא ישנים כבר מיום שישי - מהרגע שאלאור הגיע מהמעצר הצבאי לביקור אחרון לפני ההכרעה במשפטו. מאז היו עסוקים האחים והאחיות, הדודים, החברים ומאות הפעילים בשני דברים - הצפה בלתי פוסקת של הרשת החברתית ותפילות לבורא עולם. "יש שופט אחד בלבד וזה אבא שבשמיים, והוא שומר על ילדיו", התפללה האחות אתי אזריה. 
"אבא היקר, הקב"ה, בבקשה החזר את אלאור הביתה, החזר אותו למקומו הטבעי, החזר לו את הכנפיים והחיוך המתוק", היא התפללה. "החזר לנו את האור לחיים. עם ישראל היקר, אנא ממכם - הדליקו נר והתפללו חזק לבורא עולם שיחזיר לנו את הילד של כולנו", סיכמה האחות. כעת, נדמה שהמשפחה תיאלץ למצוא כוחות נוספים לקראת הערעור שיוגש, לפי ההגנה, בהקדם.