בעקבות הפיגוע הקשה היום (ראשון) בירושלים, התכנס הערב הקבינט המדיני ביטחוני והחליט על שורת צעדים שינקטו בתגובה לפיגוע. בדיון הוחלט לפעול להריסת בית המחבל בהקדם האפשרי, לדחות בקשות לאיחוד של בני משפחת המחבל עם אנשים מעזה ויהודה ושומרון ולמנוע את העברת גופת המחבל למשפחתו. כמו כן, בעקבות החשד שהמפגע הזדהה עם ארגון המדינה האסלאמית, הוחלט להתחיל במעצרים מנהליים כנגד אלה שמביעים הזדהות עם ארגון דאעש. גורמי הביטחון שהשתתפו בישיבה, עדכנו על צעדים שכבר ננקטו למשל כתר על הכפר ג'בל מוכאבר, ממנו יצא המחבל.
תיעוד: הצוער שהסתער לעבר המחבל בירושלים

בתוך כך, בערוץ 10 פורסם כי החלה הצבה בטונדות בג'בל מוכבר, השכונה ממנה יצא המחבל שביצע את הפיגוע הקטלני. 



 קצינה ו- 3 צוערים נרצחו, שני צוערים נפצעו באורח קשה, וכן 15 קצינות וצוערים נפצעו בדרגות פציעה שונות בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים מוקדם יותר היום. בשעות הערב הותר לפרסום כי אחד הצוערים שנהרגו בפיגוע הוא ארז אורבך ז"ל, בן 20 מהיישוב אלון שבות שבגוש עציון. אורבך למד בישיבה התיכונית נוה שמואל באפרת ולאחר סיום לימודיו למד בישיבת ההסדר במעלות, ונלחם על הזכות להתנדב לשירות צבאי. במותו השאיר אחריו זוג הורים, אורי וקרן, וחמישה אחים קטנים. 

פיגוע דריסה בירושלים




בעקבות הפיגוע, התכנס הערב הקבינט המדיני ביטחוני והחליט על שורת צעדים שינקטו בתגובה לפיגוע. בדיון הוחלט לפעול להריסת בית המחבל בהקדם האפשרי, לדחות בקשות לאיחוד של בני משפחת המחבל עם אנשים מעזה ויהודה ושומרון ולמנוע את העברת גופת המחבל למשפחתו. כמו כן, בעקבות החשד שהמפגע הזדהה עם ארגון המדינה האסלאמית, הוחלט להתחיל במעצרים מנהליים כנגד אלה שמביעים הזדהות עם ארגון דאעש. גורמי הביטחון שהשתתפו בישיבה, עדכנו על צעדים שכבר ננקטו למשל כתר על הכפר ג'בל מוכאבר, ממנו יצא המחבל.




בנוסף לצעדים אלו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן הורה שלא להחזיר את גופת המחבל שביצע את הפיגוע הקשה. ארדן הסביר את החלטתו בכך שמדובר "בפיגוע נפשע, כואב וחמור במיוחד שעלול להוביל לפיגועי חיקוי נוספים. לא נאפשר למחבל הנתעב ולמשפחתו לקיים הלוויה בה הוא יזכה לכבוד שיעודד מפגעים נוספים. יש לקבור את גופתו אך ורק על ידי כוחות הביטחון ובמקום ללא נגישות למשפחתו ולתומכיו". 

כמו כן עודכן כי מיד לאחר הפיגוע פשטו כוחות משטרה ומג"ב על בית המחבל בכפר ג'בל מוכבר , אספו ממצאים הדרושים לחקירת הפיגוע ועצרו לחקירה 9 חשודים, 5 מהם בני משפחתו. כלל החשודים שהובאו לחקירה ביחידה המרכזית של המשטרה.

כזכור, סמוך לשעה 13:20 הגיח מחבל, שנהג במשאית כבדה ושהה באזור ארמון הנציב, והאיץ כשהגיע לכיוון תחנת אוטובוס, שם ירדו בדיוק צוערים מבה"ד 1 ששהו במקום במסגרת תרבות יום א'. הפגיעה היתה קשה מאוד, וגרמה לכך ששלוש חיילות וחייל - נרצחו במהלך האירוע. על פי חקירה ראשונית, המחבל ניסה להמשיך ולדרוס, גם אחרי שנורה על ידי אזרחים או חיילים ששהו במקום וחוסל. הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס בעקבות הפיגוע לדיון מיוחד. 



על פי הדיווחים מהשטח, כ-15 בני אדם נפצעו בפיגוע, רובם חיילים. למרות צו איסור הפרסום על הפרשה, דיווחו כוחות הביטחון על כך שמדובר בתושב מזרח ירושלים, בעל תעודת זהות כחולה, תושב ג'בל מוכאבר, אחת השכונות הקיצוניות ביותר שיש כלפי ישראל, ולא מעט מחבלים יצאו משם בגל הטרור האחרון.

זירת הפיגוע בארמון הנציב. צילום: מרק ישראל סלם
זירת הפיגוע בארמון הנציב. צילום: מרק ישראל סלם



למרות שמועות רבות שהתרוצצו על כך שחיילים שהיו במקום ברחו או לא הגיבו, מפקד בית הספר לקצינים, אלוף- משנה יניב אללוף הגיע לזירת האירוע לאחר פיגוע הדריסה וביצע תחקיר ראשוני ממנו עולה כי לפחות שני צוערים ירו מטווח קצר לעבר המחבל לאחר פיגוע הדריסה. בצה״ל הודיעו כי האירוע יתוחקר לעומקו.

כאמור, כוחות המשטרה ומד"א קבעו את מותם של ארבעה חיילים שהיו בפיגוע, כשהמחבל שביצע את הפיגוע חוסל. פרט להרוגים, ישנם כ-15 פצועים בדרגות פציעה שונות, שפונו לבית החולים שערי צדק. אחד במצב קשה, ארבעה באורח בינוני להדסה עין כרם, ו-10 במצב קל. הפצועים הגיעו גם לבית החולים הדסה עין כרם. 

ד"ר עופר מרין, מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק בירושלים התייחס לפצועים שהגיעו: "היא יצאה מחדר הטראומה, וסובלת במספר פגיעות גוף, בדקות האלה מצבה יציב. רוב הפציעות הן גפיים ופנים. מצבה קשה מאוד, אך ייצבנו אותו".

רנ"צ רוני אלישיך אמר: "אנחנו מדברים על אזרח ממזרח ירושלים, מג'בל מוכאבר, הוא יכול להסתובב בכל מקום, אנחנו מדברים על פיגוע ללא התראה. במקרה הזה, כפי שאמרתי, מדובר במזרח ירושלמי. הוא צריך בסך הכל 2-3 שניות כדי למצוא דרך לפיגוע. החיילים הגיבו מיד, והרגו את המפגע. מעבר לכך, אנחנו תחת צו איסור פרסום גם בשביל השב"כ. נוכל לשחרר פרטים בתיאום עם בית המשפט. סביר להניח שזה חיקוי של הטרור האיסלאמי באירופה. ירושלים מתוגברת, אנחנו מגייסים שוטרים למחוז בצורה משמעותית".

 מדריך קבוצת החיילים: "התגלגלתי על הדשא, אף אחד מהצוערים לא הגיב" 


אחד מלוחמי האש ששהה במקום סיפר: "הפעלנו את העגורן, כלי גדול שלנו, על מנת לחלץ נפגעים. שלושה היו לכודים שם מתחת למשאית. אני חייב לציין שהזירה היתה מאוד קשה, והיו שם נפגעים גם מחוץ לזירה. היה פה כאוס אחד גדול של משטרה, מד"א, זק"א, הגענו לזירה, והתחלנו לתפעל את העניין, למרות הזירה הקשה".

הנפגעים מפונים לבתי החולים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הנפגעים מפונים לבתי החולים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


מדריך הקבוצה, איתן רון, שהיה במקום, אמר: "יצאתי בזול מזה. רק חבלות מהמשאית נכנסה בי. ירדנו מהאוטובוס עם 45 חיילים של בה"ד 1. בשבריר שנייה ראיתי את המשאית דוהרת במהירות גדולה לתוכנו והעיפה אותי. אחרי כמה גלגולים על הראש חשבתי שזו תאונה, אבל אז ראיתי אותו נוסע ברוורס. הרגשתי שהאקדח שלי עדיין עלי. רצתי מהר והתחלתי לירות את כל המחסנית. הוא נסע אחורה ועולה על הפצועים. 
 
"רק שבריר שנייה הסתכלתי הצידה וראיתי משאית נכנסת בדהרה. קיבלתי את כל המשאית לתוך הפנים. אחרי כמה גלגולים, הייתי בטוח שזאת תאונה, אבל המשאית שילבה לרוורס, ואז הבנתי שזה פיגוע ולא תאונה. הרגשתי וראיתי שהאקדח לא עף לי. יריתי כדור אחד בגלגל, והבנתי שזה מיותר, רצתי מקדימה, עמדתי מול הקבינה, ורוקנתי עליו את כל המחסנית שלי. אחרי שסיימתי לירות, חלק מהצוערים החלו לירות גם כן. לא ראיתי את פניו, השמש סינוורה, פשוט יריתי. למה 40 חיילים לא ירו, אין לי ספק, שאם הם היו יורים מיד, היינו יכולים להיות עם פחות פצועים".
 
"הם ירו בו אחרי שאני יריתי בו. איך שסיימתי לירות בו, הוא נסע עוד, לירות דרך משאית עם אקדח 9 מ"מ זה לא מספיק. אחרי הכדורים שלי הוא לא מנוטרל. אני מורה דרך, הייתי בתחילת הדרכת החיילים. באתי מטעם "יד בן צבי" להדריך אותם, לא הספקנו להגיד שלום, ואז זה קרה. לכיווננו. הוא עלה על המדרכה. כוחות החילוץ הגיעו מאוד מהר".




פאראמדיקית מד"א חן לנדי שרון שהגיעה ראשונה למקום סיפרה: "כשהגענו למקום הייתה המולה רבה, ראיתי משאית שפגעה בצעירים שירדו מאוטובוס סמוך לעמדת התצפית של ארמון הנציב, על הדשא סמוך לכביש שכבו כ 10 פצועים, חלקם לכודים מתחת למשאית. כוחות גדולים של מד"א שהגיעו למקום העניקו טיפול רפואי ופינו אותם לבתי החולים"

מאור זינו, תושב העיר סיפר למעריב אונליין: "סיימנו פגישה עם כלה שתכננה להתחתן על נוף הטיילת בירושלים. התערבבנו עם קבוצת חיילים שהגיעה לסיור בטיילת, ופתאום משאית פרצה במהירות לתוך החיילים. רצנו במהירות ואז ראינו תגובה מהירה של החיילים שניסו לפגוע בדורס שהחל ביריות לכל עבר. מאבטחים במקום הזרימו בריצה את כולם לאולם העולמיא.