משבר החשמל ברצועת עזה, שהחריף בשבועות האחרונים, הצליח בתחילת החודש גם לגבות קורבנות, כששלושה תינוקות קיפחו את חייהם. הקטן שבהם, בן 12 ימים, מוחמד סווארקה, שחי עם הוריו בקרוון בכפר ג'וחר א־דיק שליד גדר המערכת, מת מהיפותרמיה. שני התינוקות הנוספים - אחד בן שמונה חודשים מדיר אל־בלאח והשני בן שלושה חודשים מרפיח - מתו מקור. משרד הבריאות של חמאס הודיע כי "נבדקת נסיבות מותם של השלושה".



"ניתוקי החשמל הורגים את ילדינו", אמרו ל"מעריב המגזין" תושבים ברצועת עזה. אב משפחה ממחנה הפליטים נוסייראת, שהעדיף להישאר בעילום שם, סיפר: "זה כבר מוגזם. אנחנו בין פטיש חמאס לסדן הרשות הפלסטינית. יש לנו חשמל למשך ארבע שעות בלבד, שמחולקות לשעות הבוקר ולשעות הערב. לפעמים מנתקים לנו חצי שעה או שעה לפני הזמן".



מי שמעז לצייץ נגד חמאס בכל הקשור למשבר החשמל, יבולע לו. הזמר עאדל אל־משוואחי, שהעז לפרסם פוסט שבו הוא מאשים את חמאס והממשלה הפלסטינית במשבר החשמל, נעצר בידי כוחות חמאס. ארגון זכויות האדם הפלסטיני מסר בהודעה כי מדובר בפגיעה בחופש הביטוי. גם בכיר פת"ח, ד"ר פאיז אבו עיטה, חבר המועצה המהפכנית של אש"ף, הוזמן לחקירה במשרדי מנגנוני המודיעין של חמאס, ושוחרר לאחר שהכחיש כל קשר לציוצים שיצאו מדף הטוויטר שמישהו העלה בשמו. בראמללה גינו את המעצר.



ביום חמישי נערכה הפגנה במחנה הפליטים ג'בליה בצפון רצועת עזה. שוטרי חמאס פיזרו את המפגינים, תוך כדי יריות באוויר. מחאות נרשמו גם במרכז הרצועה. בשבת יצאה תהלוכה מחאן יונס שבדרום הרצועה, לשם שוגרו אנשי עז א־דין אל־קסאם. "הצעירים יוצאים להפגין מבלי לציין לאיזה פלג הם שייכים. בלי דגלים", מספר תושב מחנה הפליטים בורייג'. "אתה מוצא את אנשי החזית, פת"ח, הג'יהאד האסלאמי. חמאס שולחת לעתים את פעיליה כדי להשתלט על ההפגנה ולהפוך אותה לטובתה. ההוראות הן שמחאות הן פגיעה בביטחון הלאומי ובגידה בהתנגדות. מאשימים בעיקר את אבו מאזן והרשות. אבל לתושבי הרצועה נמאס מהמנגינה הזאת".



משבר החשמל ברצועת עזה אינו דבר חדש, והוא מתמשך לסירוגין כבר למעלה מ־20 שנה. המשבר הנוכחי הוא תוצאה של מתיחות בין הממשלה הפלסטינית ברמאללה לבין רשות האנרגיה ברצועת עזה, אשר נשלטת בידי חמאס, בנוגע לתשלום מס. כאשר הבינו ברשות כי חמאס ממשיך לגבות מהתושבים מס על החשמל על אף ההנחה שהוא מקבל, היא הפסיקה את משלוח הדלקים עד אשר חמאס יסכים לשלם את המחיר המלא ללא סבסוד. חמאס, מצדו, מסרב בתוקף, ותחנת הכוח של עזה נאלצת להפחית דרמטית את ייצור החשמל.



בימים האחרונים מתפללים במוקטעה כי מרי אזרחי יביא אל קצו את שלטון חמאס ברצועה, שנמשך למעלה מעשר שנים. ברצועה עצמה מחולקים התושבים לארבעה פלגים: זה שמאשים את חמאס כבעל השליטה, זה שמאשים את ישראל, זה שמאשים את מצרים ואלה שמאשימים את הרשות הפלסטינית.


"התקווה שלנו היא שיהיה לנו חשמל שמונה שעות ברציפות", אומר איש משפחה מאחד ממחנות הפליטים ברצועת עזה. "הגענו למצב של ייאוש. אני מסתובב בשטח, ומאז שאין לי אשרת עבודה בישראל, אני מנסה לחסוך כמה שיותר בהוצאות. לצערי, העזתים ידועים בהתאקלמות למצב. חשבו ששייח'ים יכולים להיות הגונים כלפי העם, ולכן בחרו בהם, עד שהסירו את המסכה מעל פניהם. מדובר בקבוצת נוכלים שדואגים קודם כל לביתם".



ברשות מתפללים לנפילת שלטון החמאס. אבו מאזן, צילום: רויטרס
ברשות מתפללים לנפילת שלטון החמאס. אבו מאזן, צילום: רויטרס



אין אלטרנטיבה



"חברת החשמל הפכה לכספומט של פקידי חמאס", אומר מחמוד א־זיק, מזכ"ל התאגיד הלאומי. "מוסדות חמאס, משרדי הממשלה ופקידי הארגון שמספרם מוערך ב־50 אלף, צורכים חשמל חינם מבלי שחברת החשמל תגבה אפילו שקל אחד מהם". לדבריו, "גם 170 השקלים ובסך הכל שמונה מיליון שמורידים משכר הפקידים, לא מועברים לחברת החשמל, כמו גם 2,000 המסגדים השייכים למשרד ההקדשים ולא משלמים תמורת צריכת החשמל". לפי הערכת כלכלן פלסטיני - מדובר בהוצאות לא משולמות בידי מוסדות חמאס ואנשיה בסך מיליארד דולר בשנה.



כדי להיכנס לעובי הקורה, יש להבין את עלויות תחזוקת הגנרטורים המספקים חשמל לרצועת עזה: מדי יום יוצאת חברת החשמל ברצועה בהודעת "מבזק החשמל" היומית. נכון לאתמול, כך ציינו בחברה, ישראל מעבירה 120 מגה ואט, מצרים ניתקה את החשמל כחלק "מעבודות התשתית", ותחנת הכוח ברצועה מספקת 45 מגה ואט. עוד מעדכנים שם כי אם המצרים לא ינתקו את החשמל, אז יתווספו 20 מגה ואט, שיניבו יחד בסך הכל 185 מגה ואט. אולם בחורף הצריכה של הרצועה בת שני מיליון האזרחים מטפסת ל־600 מגה ואט.



"אנחנו חברה ללא מטרות רווח, בבעלות של הרשות הפלסטינית והעיריות, ומטרתנו היא העברת החשמל לצרכנים", הסבירו בחברה. "אנחנו קוראים למוסדות הבינלאומיים ללחוץ על הכיבוש כדי לאפשר העברת מנופים מיוחדים לחברת החשמל".



מקור ברצועת עזה מסר כי מכיוון שחמאס לא מפעילים שני גנרטורים ברצועת עזה, הכנסתו של הארגון העזתי היא 30 מיליון שקלים בשנה. זה מיועד לחפירת מנהרות? אני שואל, והוא מתחמק: "לא יודע להגיד לך. מה שכן, ישנם כמה עשרות מיליונרים שצצו מאז השתלטות חמאס על הרצועה. ובמקביל, המשפחות מתחת לקו העוני הולכות ומתרבות. זה לא קו עוני של ישראל. ישנן משפחות שאין להן אוכל בבית. ישנם אנשים שאוספים את העור של העופות שמושלך לאשפה כדי להכין אוכל. מי שיש לו ארוחה כזאת, הוא מלך".



בימים האחרונים מוביל את המחאה גוף שנקרא "אל־חיראק א־שבאבי" ("התעוררות הצעירים"). מדובר בעיקר בצעירים מהחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין ואנשי שמאל אחרים, שמאסו במצב החמור ברצועת עזה. אביב ערבי ברצועה? אני שואל, ועיתונאי עמית עונה: "חמאס תדאג להפוך כל אביב כזה לסתיו. היא תהרוג אלפים כדי לשמור על עוגת השלטון. גם המוחים מבינים כי אין אלטרנטיבה שלטונית מלבד חמאס. גם ישראל אינה מעוניינת שחמאס ייפול. הוא הארגון הטוב ביותר לשמירה על הגבול, מלבד זליגות ירי. אתה רואה בעיני רוחך שמנגנוני הביטחון של פת"ח יוכלו לשמור על הגבול עם ישראל?"



"להדק את הסגר"



ואיך מגיבים למשבר בחמאס? שם מטילים את האשמה על הרשות הפלסטינית ועל ישראל. חבר הפרלמנט מטעם הארגון, עאטף עדוואן, הודיע בפוסט שפרסם בפייסבוק כי הם מוכנים לוותר על תיק החשמל ולמסור אותו לידי הרשות הפלסטינית. "שהרשות, שמקבלת את כספי התמיכה של העם הפלסטיני ועוד 60 מיליון דולר מסים מעזה, תיקח על עצמה את סוגיית החשמל", כתב.



דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר: "אנו מטילים על אבו מאזן וראש הממשלה ראמי אלחמדללה את האחריות המלאה להשלכות משבר החשמל המלאכותי והפוליטי, שנועד להדק את הסגר, לחנוק את תושביה ולעורר כאוס, זאת בתזמון ברור ומסוכן למדיניות של האויב הישראלי, החותרת לפגוע בעם הפלסטיני ובהתנגדותו. ומתוך שכך נדרש מאבו מאזן, מממשלתו ומתנועת הפת"ח לחדול ממדיניות מסוכנת זו ולהפסיק את המשחק בזירה הפלסטינית ולנצל את צורכי תושבי עזה כאמצעי להפצת כאוס ולפגיעה בביטחון הציבורי. התנועה קראה לאבו מאזן להאיץ את קידום הפתרונות ולשים קץ למשבר החשמל ויתר המצוקות האחרות. בסיום הדגישה חמאס את עמידתה לצד העם הפלסטיני ותושבי עזה ואת מאמציה לספק את כל צורכיהם וכן את נכונותה לשתף פעולה עם כל מאמץ הנוגע למשבר".



בכיר חמאס אסמעיל הניה פרסם בשבת האחרונה הודעה לעיתונות שבמסגרתה ציין כי לאחר מאמצים רבים שעשה במהלך הימים האחרונים, ניאותה טורקיה לשלוח 15 מיליון ליטר סולר, באופן מיידי, לצורך הפעלתה של תחנת הכוח. בד בבד, הניה צפוי להיפגש במהלך הימים הקרובים עם אמיר קטאר ולדון עמו בפתרונות למצוקת החשמל.



נפגש עם אמיר קטאר כדי לפתור את המצב. איסמעיל הניה, צילום: רויטרס
נפגש עם אמיר קטאר כדי לפתור את המצב. איסמעיל הניה, צילום: רויטרס



בהודעה של חמאס לציבור בעזה נטען: "רוצים חשמל, תנועת פת"ח הורגת את עזה. המבצע החל מיוזמת תנועת פת"ח והתקשורת הישראלית, דרך מתאם הפעולות בשטחים, המשתף פעולה עם תנועת פת"ח כדי להפיץ את השקרים. הצעדות מלוות בקללות כנגד מנהיגי ההתנגדות. ואז זה מגיע להצתת גלגלים ומעשי חבלה, אשר תורמים לאי יציבות ביטחונית. גורמים בפת"ח מציתים גלגלים ומתחילים ביידוי אבנים אל עבר צמתים. המשטרה מתערבת כדי להפריד בין משתתפי הצעדה העבריינים לתנועת פת"ח ולעצור אותם. על מחמוד עבאס (אבו מאזן – י"ע) לבטל את מסי החשמל ולהפחית את המצור על עזה, ורק אז יסתיים המשבר".



הצרה היא שברשות לא ששים לפתור את הבעיות של ממשל חמאס בעזה, לא בענייני החשמל וגם לא בענייני הבריאות. עניין הבריאות הוא סוגיה של חיים ומוות, וגם כאן האזרחים הפלסטינים ברצועת עזה הסובלים ממחלות קשות נופלים בין הפטיש לסדן. בעצם, מתים.



ומה אומר אלוף יואב מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים? לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" אמר כי ישראל מעבירה 122 מגה ואט חשמל לרצועת עזה, חברת החשמל של עזה מספקת 60 מגה ואט ואילו המצרים מספקים 20־30 מגה ואט דרך תחנת הכוח באל-עריש. "ישראל מעבירה מדי יום 350 מיליון ליטר סולר לתחנת הכוח ברצועה, ואנחנו מוכנים להכפיל את הכמות אם יהיה כסף לכך", הוסיף. "הנהגת חמאס נהנית מזרם החשמל מסביב לשעון, אך תושבי עזה נהנים משלוש שעות חשמל ביום. חמאס מנצל את כספי החשמל לאינטרסים אישיים או הכנות צבאיות". עוד טוען מרדכי כי "למנהרות לא מתנתק החשמל. ליד כל מנהרה פועלים גנרטורים לשימוש חמאס בלבד".