כלי תקשורת בלבנון מדווחים הערב (שני) כי מטוס טקטי ללא טייס, מסוג "רוכב שמיים", נפל בשטח לבנון סמוך לגדר עם ישראל. כלי הטיס, של חיל התותחנים, זעיר בגודלו ומשמש כ'עיניים' לכוחות הקרקעיים המתמרנים ברמת הגדוד. הכלי מסוגל להגיע למרחק של 15 ק"מ מהכוחות הלוחמים שמפעילים אותו בשטח. בצה"ל אישרו את הדיווח ובודקים את נסיבות נפילתו של המזל"ט.



מוקדם יותר היום התעופף בלון תצפית באיו"ש לשטחי הרשות הפלסטינית. כוחות גדולים של צבא ערכו סריקות בשעות הבוקר אחר הבלון שהתנתק מסיבה לא ברורה מעמדתו. אחרי 12 שעות של חיפושים ודאגה בצה"ל, החזירו הערב הפלסטינים לצה"ל את בלון התצפית בתיווך מנגנוני הביטחון הפלסטינים. הבלון שמשמש את צה"ל כאמצעי תצפית נייד נחשב לאחד העזרים החשובים שיש לכוחות בשטח. מדובר בפיתוח ייחודי וטקטי מהמתקדמים בעולם, פרי פיתוח ישראלי שהותאם בעיקר למשימות תצפית מורכבות.



בלון תצפית. צילום: דו"צ
בלון תצפית. צילום: דו"צ



את הבלון מאייש צוות לוחמים נייד מצומצם ביחס לצוות שמפעיל את אמצעי התצפית הנייחים. גורם בצה"ל סיפר עם כניסתו של הבלון לפעילות מבצעית כי "ניתן באמצעות הבלון להגיע לצפייה באיכות גבוהה מאוד לשטח רדיוס של מספר קילומטרים. מי שיושב ברכב או בחמ"ל מקבל תמונה בדיוק כמו תצלום אוויר של לוויין".