דוח מבקר המדינה בעניין תפקוד הקבינט המדיני-ביטחוני במבצע צוק איתן מעיר לראש הממשלה בנימין נתניהו הערות אישיות, ומטיל עליו אחריות לכך שלא היו תוכניות אופרטיביות ללחימה באיום המנהרות של חמאס. הדוח מעיר לנתניהו גם על העובדה שלחברי הקבינט לא נמסר מידע מהותי על איום המנהרות, ועל כי לא התקיים דיון אסטרטגי כלשהו על הנושא.



הדוח, בדומה מאוד לטיוטה השנייה שפרטים ממנה הודלפו לפני כמה חודשים, ממתן מאוד את הביקורת על צה"ל ומאשר את הגרסה של השרים נפתלי בנט ויאיר לפיד, שלפיה חברי הקבינט לא היו מודעים לאיום המנהרות, למרות שראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון החזיקו בכל המידע הנדרש, אך לא עדכנו אותם. הדוח מוגדר על ידי אנשים שנחשפו אליו כ”קשה מאוד” והביקורת נמתחת בעיקר על ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון הקודם יעלון והרמטכ"ל לשעבר רב אלוף (במילואים) בני גנץ.



על פי ממצאי הדוח, הדיון האסטרטגי היחיד שהתקיים בקבינט בעניין עזה התכנס באפריל 2014, והתקיים אחרי דיון אופרטיבי עם הצבא בנושא, במקום שהסדר יהיה הפוך: קודם הקבינט מחליט על יעדים אסטרטגיים, ורק אחר-כך מתקיים דיון אופרטיבי עם הצבא. על פי דוח המבקר, חברי הקבינט לא קיבלו חומרים רלוונטיים לפני הדיונים, מהסיבה שמדובר בחומרים מסווגים, וכך התרוקנו הדיונים עצמם מתוכן.



היום אמורה הוועדה לביקורת המדינה להחליט אם להטיל חיסיון על חלקים מהדוח הזה, או לפרסמו במלואו, כפוף לצנזורה, לידיעת הציבור. נכון לעכשיו, יש בוועדה רוב לפרסום הדוח, מכיוון שחברת הכנסת מירב בן-ארי ("כולנו") נחושה להצביע עם האופוזיציה ולתמוך בפרסום הדוח. גם שר הביטחון לשעבר יעלון, שנתפס כמי שעלול להיפגע מהדוח, סבור כי אין אופציה להשאירו חסוי. יעלון, בשיחות סגורות, מותח ביקורת חריפה על הדוח, בעיקר אל מול תוצאות צוק איתן, שנחשב לתפיסתו להצלחה מבצעית משמעותית.



על פי יעלון, במהלך המבצע סיכל צה"ל את כל ניסיונות הפיגוע הקשים שניסה חמאס לבצע בדרכים שונות, פגע קשה במנהרות ושיקם את ההרתעה בדרום, שנחשבת כעת ליעילה ביותר שהייתה לישראל מאז החל איום הרקטות על העורף.