נערכים לפינוי המאחז: צה״ל סיים הערב (שלישי) פריסה מלאה של שמונה גדודים בעוטף עמונה, זאת לקראת הפינוי אשר צפוי להתרחש ביממה הקרובה ולאחר שצה"ל קיבל היום את פקודת הפינוי. הגדודים נפרסו לסגירת צירים וטיפול באירועים חריגים. מוקדם יותר היום פורסם כי הרמטכ״ל רא״ל גדי איזנקוט ישוב ללשכתו בבסיס הקריה בתל אביב, לאחר כשבועיים של מנוחה והחלמה. בין היתר הקדים איזנקוט את חזרתו בשל רצונו להיות בלשכתו במידה והפינוי יהפוך למבצע צבאי רגיש מאוד.

תושבים בעמונה, אתמול. צילום: פלאש 90
תושבים בעמונה, אתמול. צילום: פלאש 90

 
תושבי עמונה התעוררו הבוקר לצו החתום על ידי מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון אלוף רוני נומה, בו הם מתבקשים להתפנות בתוך 48 שעות מבתיהם. מספר שעות לאחר מכן החלה חסימת הדרכים ליישוב, ובצה"ל אישרו כי הם נערכים לפינוי, זאת על פי המלצת הדרג המדיני. גורם צבאי מסר למעריב אונליין כי "ההכנות בעיצומן".
הצו, שיצא כבר אתמול, מורה לתושבים לעזוב את המאחז עד היום בלילה, ולא - "יהיה המפקד הצבאי או מי מטעמו רשאים להשתמש בכל הסמכויות הקבועות בצו בדבר מבנים בלתי מורשים לשם ביצוע הוראת הצו". איסור הכניסה ליישוב ייכנס לתוקפו כאמור במהלך הלילה, ולאחר מכן הם לא יורשו לשוב למקום. על פי הצו, הפעולות שנאסרו לביצוע הן בינוי, כניסת אדם או הכנסת רכוש לתחום המוכרז לצורך ביצוע פעולות בינוי.

למרות איסור הכניסה לעמונה, הגיעו היום כמה מאות נערים למאחז. ראש מטה השטח, צבי סוכות הזהיר: "לא יהיה פה גוש קטיף 2, אותנו לא יוציאו מהבתים בשירה וחיבוקים. אנחנו נאבק כמה שנוכל על מנת להראות שחשוב לנו מארץ ישראל. "ראש הממשלה לא רוצה לראות פה מראות קשים, שלכם, בני הנוער יוצאים מהבתים באלימות ובכוחניות, והוא פועל כעת שהוא יכול על מנת למנוע את המראות האלה תחת ממשלת ימין מובהקת". 

היום דן בג"ץ דן בעתירה שהגישו בעלי קרקעות פלסטינים נגד המתווה לפינוי המאחז. זאת לאחר שאתמול הגנה המדינה בפני בית המשפט על המתווה שעליו חתמה עם התושבים. אם יקבלו השופטים סלים ג'ובראן, יורם דנציגר וניל הנדל, את העתירה, מתווה עמונה יוקפא ולא יוכל לצאת לפועל. 

העתירה הוגשה באמצעות ארגון "יש דין" ובשמם של תשעה בעלי קרקעות בכפר סילוואד, אליו אמורות להתפנות המשפחות המתגוררות בעמונה. מדובר על שלוש חלקות אדמה בשטח של כ-45 דונם. העותרים מבקשים מבג"ץ להוציא צו ביניים, אשר יאסור על המדינה ליטול מהם חזקה בחלקות בגוש 21 באדמות הכפר סילוואד. עוד מתבקש בית המשפט לאסור מתן היתרי בנייה ולמנוע עבודות בנייה להכשרת השטח למגורי תושבי עמונה.  

בתוך כך, בסיכום בין שר הביטחון, אביגדור ליברמן לרה״מ בנימין נתניהו, הוחלט על אישור לבניית למעלה מ-3000 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון. 
כ-2000 מתוכן הינן יחידות המוכנות לשיווק מיידי והשאר בשלבים שונים להפקדה ולתוקף.

השר ליברמן אמר לאחר אישור ההחלטה כי ״אנו נמצאים בתקופה חדשה בה החיים ביהודה ושומרון חוזרים למסלול נורמלי ותקין וניתן מענה הולם לצרכי החיים באזור״.