שלושה ימים לפני שבית המשפט צפוי לגזור עונש מאסר עולם או גזר דין מוות על הישראלי בן חסין, בארגון זק"א לא מתכוונים להעביר את כספי הכופר שנאספו בסך 120 אלף דולר, לאחר שבשבועיים האחרונים עלו שאלות ותהיות באשר לנסיבות המעצר סביבו. ארגון זק"א הודיע לתורמים כי הוא אינו מתכוון להעביר את הכסף שנאסף במבצע 'פדיון שבויים' עבור כופר להצלת חייו של חסין, הישראלי העצור במדינה אסלאמית ששמה אסור בפרסום.

חסין בן ה-20, שאביו ישראלי ואמו מתגוררת בעשורים האחרונים בישראל, נסע לפני שנתיים לבקר את משפחתו במדינת אויב, ובסופו של דבר הצטרף ללוחמים מקומיים נגד פעילי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש). לאחר שאביו ביקש ממנו להימנע מהלחימה ולשוב ארצה, עלה חסין על מונית לבית משפחתו, שם שמע אותו הנהג מדבר בעברית ורצה להסגיר אותו ללוחמי ארגון הטרור. בין השניים התפתח ויכוח שהוביל למותו של הנהג, חסין נעצר, נכלא והואשם ברצח. 
לרשותו הועמד עורך דין מקומי שייצג אותו ושמר על קשר עם משפחתו, ובמשפטו אמר הישראלי כי פעל מתוך הגנה עצמית. גם לפי הגרסה שמסרה משפחתו, חסין ירה בנהג כדי להגן על עצמו לאחר שהנהג חשד בו שהוא יהודי וישראלי. המשפחה פנתה למשרד החוץ בישראל, ומאז נעשים מאמצים לשחררו. 

"ארגון זק"א חרט על דגלו את הססמה: 'להציל את מי שניתן להציל ולכבד את מי שנשאר כבר רק לכבד'" נמסר מהארגון. "אנחנו נעננו למצווה החשובה של 'הצלת נפשות' ו'פיקוח נפש". ובתום לב גייסנו בקמפיין מהיר בגיוס המוני את הסכום הנדרש של מאה ועשרים אלף דולר עבור כופר להצלת חייו של בן חסין. ברגע שהמונה הראה שהגענו ליעד, עצרנו את הקמפיין והודענו לגורמים המעורבים על העמידה ביעד. אולם זה כשבועיים מאז שפרסמנו שגייסנו את כל הכסף, איננו מצליחים לאתר גורם משפטי אחראי המוכן לקבל את הכסף לידיו ולהוכיח שיש עסקת כופר שבתמורה לכסף הבחור ישתחרר. וזאת מעבר לשאלות נוספות שהתעוררו".

עו"ד אייל פלטק. צילום: מא"צ פוינט


בין היתר עלו שאלות קשות בשאר לנסיבות המעצר של חסין, שכזכור על פי פרסומים טען באמצעות אביו כי הוא נעצר לאחר שהרג נהג מונית שרצה להסגירו לידי דאעש בגלל ששמע אותו מדבר עברית בזמן שהסיע אותו. מבירור וחקירה שקיים עו"ד אייל פלטק עולה כי יתכן בכלל שחסין נעצר לאחר שהתקוטט בפאב באותה מדינה, התקוטטות שהסתיימה במותו של האזרח האסלמי בגינו הוא עצור.

עו"ד אייל פלטק סיפר למעריב און ליין: "נגררנו להרפתקה שככל הנראה לא הייתה ולא נבראה. עבדו על כולנו והפילו את השר איוב קרא שהתגייס למען עבריין ישראלי שנמצא בכלא במדינה מוסלמית, הביכו את ארגון זק"א היקר שהתגייס לאסוף כסף, ועבדו על יהודים יקרים בעולם שתרמו הרבה מאד כסף , שכמעט הלך לקרן הצבי"

עד הוסיף עו"ד פלטק כי "סיפרו לנו על ישראלי שעובר עינויים נוראיים כמו עקירת ציפורניים, עונש מוות צפוי והתברר שכל אלו היו תפאורה להצגה אחת גדולה וניצול ציני של ארגון זק"א, שנחלץ לעזרת 'יהודי במצוקה'".

ארגון זק"א מסר למעריב אונליין: "אנחנו גוף ציבורי אחראי, ואם תוך יומיים לא יימצא גורם אחראי ומשפטי שיעמוד מאחורי עסקת הכופר. עורך הדין הנאמן על הכסף יתן הנחייה לחברת הסליקה להחזיר את הכסף לתורמים".

משפטו של הישראלי בן חסין, שמוחזק במדינת אויב ערבית באישום ברצח ועלולים לגזור עליו 25 שנים בכלא או עונש מוות במידה וכספי הכופר שנדרשו על מנת לשחררו לא יימסרו, נדחה בשבועיים. השר איוב קרא, שנמצא בקשר עם המשפחה עוד לפני התרת הפשרה לפרסום, התייחס לנושא ברשת הטוויטר וכתב: "הצלחנו לדחות את משפטו של חסין בעוד שבועיים כדי לארגן לשלוח ולסכם סופית את העסקה בין הצדדים, זאת לאחר שרוב כספי הכופר בידינו. התוכנית בשליטה".