היום בשעה 12:00 יגיע לשיאו משפטו של סמל אלאור אזריה - החייל שהורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת. בית הדין הצבאי בקריה יחרוץ את גזר הדין במשפט שמטלטל כבר שנה את המדינה, את החברה הישראלית ואת צה”ל.



כזכור, התביעה הצבאית ביקשה מבית הדין שלא לגזור על אלאור פחות משלוש שנות מאסר ולא יותר מחמש שנים, ושהעונש יהיה ברף הנמוך של בקשת הענישה - כלומר בסביבות שלוש שנות מאסר. במשפחת אזריה מאמינים כי בית הדין לא יחוס על בנם וירשיע אותו על פי בקשת התביעה הצבאית. אמש העביר אזריה מסר למשפחתו, שבו הפציר בהם: "תהיו חזקים. כשאתם חזקים אני חזק".



ל"מעריב־השבוע" נודע כי מיד לאחר השמעת גזר הדין, יגיש צוות ההגנה בקשה לעיכוב ביצוע, כלומר ידרוש שלא לשלוח את אזריה למאסר בפועל עד ההחלטה בערעור.  עו”ד יורם שפטל, מי שמונה לעמוד בראש צוות ההגנה בשלב הערעור, העריך כי בית הדין לא יסרב לבקשה. “יש לכך תקדימים של בית משפט העליון”, אמר עו”ד שפטל ל"מעריב־השבוע". “אני לא מאמין שבית הדין יתעלם מזה”. המשמעות היא שהחייל לא ייכנס לכלא לאחר הדיון, אלא יוחזר למעצר פתוח.



בני המשפחה כבר הצהירו כי בכוונתם להגיש ערעור על הכרעת הדין. ל"מעריב־השבוע" נודע כי 70% מהערעור כבר נכתבו. לשאלתנו אם הערעור כתוב לצורך הקלה בהכרעת הדין, השיב עו”ד שפטל נחרצות: “זה ערעור שיזכה אותו כמו שזיכיתי את ג’ון דמיאניוק וכמו שזיכיתי את ניסים חדאד”.


לצד זאת, בסביבתו של החייל לא פוסלים לקיים הערכת מצב מחודשת בסיום גזר הדין ובטרם יוחלט להגיש את הערעור. אחת הסיבות לכך היא התקווה שמחזיקה המשפחה, ששופטי בית הדין בכל זאת יקבלו את דבריהם של התובע הצבאי סא”ל במילואים ועו”ד נדב ויסמן, שקרא לשופטים להקל בעונשו של אזריה.



"מעשה ששינה את מסלול חייו"



בין היתר, טען עו”ד ויסמן כי “מעשה העבירה שינה את מסלול חייו של אלאור. הוא נעצר לתשעה ימים, הושעה מתפקיד לחימה ועבר משפט שאין ספק שהיה משפט קשה, ולא משנה מאילו סיבות ומי תרם לעניין, וכעת הוא גם מורשע. אנחנו לא מתעלמים מהשלכות המשפט על בני המשפחה, ובראשם אביו ואמו של הנאשם".



"לאחר הכרעת הדין נפגשנו עם הסנגורים וביקשנו לקבל מצב רפואי לגבי בעיות בריאות של האב, האם והדוד”, הדגיש התובע.



גורמים משפטיים העריכו כי השופטים היו מקלים באופן ניכר בגזר הדין אם אזריה היה מביע חרטה, אולם בסיום המשפט סיכם החייל בפני השופטים את עמדתו במשפט אחד ויחיד: “עשרה חודשים אני כלוא ובמהלך המשפט המשפחה שלי התרסקה. אני מבקש מבית הדין שידון אותי לפי מידת הרחמים”.



מהירי עד גזר הדין



24 במרץ 2016 אלאור אזריה נעצר בפעם הראשונה לחקירה במצ"ח לאחר שירה במחבל פצוע בתל רומידה שבחברון. המחבל וחברו שנהרג אף הוא דקרו חייל ופצעו אותו. באותו יום, סרטון שצילם עימאד אבו שמסייה, צלם של ארגון בצלם, מופץ בכלי התקשורת ומעורר סערה.



25 במרץ אזריה מובא להארכת מעצר בבית הדין הצבאי בקסטינה, שבו צולם יוצא מחדר המעצרים עם אזיקים על ידיו. התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרו בחשד לרצח - סעיף שהשתנה כעבור יומיים.



31 במרץ שופט המעצרים מחליט לשלוח את אלאור לחלופת מעצר פתוח בבסיס נחשונים.



17 באפריל בית הדין מתיר לפרסם את שמו של החייל היורה בעקבות בקשת ההגנה.



18 באפריל מוגש כתב אישום המייחס לאזריה הריגה והתנהגות שאינה הולמת.



19 באפריל עצרת תמיכה באזריה נערכת בכיכר רבין.



10 ביולי שרון גל פתח קמפיין גיוס המונים למימון הגנתו של אלאור. נאספו 400 אלף שקל בפחות מ־12 שעות.



25 ביולי אזריה עולה בפעם הראשונה לעדות שנמשכת שלושה ימים.



4 בינואר 2017 בית הדין המיוחד בקריה מרשיע את אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת.



24 בינואר החל שלב הטיעונים לעונש.