סמל אלאור אזריה - החייל שהורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת, נידון היום (שלישי) לשנה וחצי (18 חודשים) מאסר בפועל. כמו כן, השופטים גזרו עליו 12 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, ושישה חודשי מאסר על תנאי נוספים, ואזריה הורד לדרגת טוראי. יש לציין כי זמן שהותו של החייל במעצר פתוח - 9 חודשים - לא ייספר כחלק מהעונש שלו. עם זאת, תשעת הימים בהם ישב אזריה במעצר סגור כן ייחשבו כחלק מהספירה.



אך בכך לא הסתיים המשפט שטלטל וסחף מדינה שלמה, כיוון שההגנה טענה מיד בפני השופטים כי יש לעכב את עונשו של החייל לצורך הגשת ערעור. עו"ד נדב ויסמן אמר כי עמדת התביעה היא שכיוון שאזריה הורשע לפני 45 ימים, "הוא צריך להתחיל לרצות את עונשו מיום ראשון הקרוב. עונש שהוטל בגין עבירת הריגה דינה ביצוע מידי".



תאריך הכניסה לכלא: 5 במרץ


בתגובה לכך אמר עורך דינו, עו"ד אייל בסרגליק, כי "הנאשם עמד בכל המגבלות שהטיל עליו בית המשפט. אני חושב שמגיע לו לכל הראוי 15 ימים על מנת להתארגן". בסופו של דבר קיבלו השופטים את בקשת ההגנה וקבעו כי אזריה ייכנס לכלא בעוד 12 ימים, ביום ראשון, חמישה במרץ, ויחל אז בריצוי עונשו. עד אז, יישב החייל במעצר פתוח במחנה נחשונים, שם היה עד כה. בסיום הדיון שרו הנוכחים באולם את ההמנון - "התקווה". 



צילום: ג'ים הולנדר/פול,פלאש 90



מחובק עם אביו. צילום: ג'ים הולנדר/פול,פלאש 90




12:30 מתחם העונש והפערים בין דעות השופטים

לפני הודעת השופטים על קביעתם, הם הציגו את מתחם העונש והדגישו כי ישנו פער בין דעת הרוב לדעת המיעוט של השופטים. רוב השופטים סברו כי יש להענישו במתחם של בין 18 ל-48 חודשי מאסר בפועל, כלומר בין שנה וחצי לארבע שנות מאסר.  אל"מ מיה הלר, ראש בית הדין הייתה בדעת מיעוט וטענה כי צריך לגזור על החייל בין 30-60 חודשי מאסר. עוד נאמר כי זמן שהייתו של אזריה במעצר פתוח לא ייספר כחלק מהעונש שלו.



לפני הצגת העונש הדגישה אל"מ הלר כי השופטים שוכנעו כי יש לקבוע את העונש במתחם העונש ההולם: "החלטנו פה אחד כי לא מתקיימים טעמים לחרוג מגבול הענישה הקיים". לאחר מכן השופטים ציטטו פסקי דין בהם לא ניתנו הקלות בגלל שהנאשם לא הביע חרטה, בדיוק כמו אזריה.

צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ

חייל צה"ל יורה במחבל פצוע


12:00 אמו של אזריה: "גיבור של העולם, ילד"



אזריה נכנס לאולם והתקבל במחיאות כפיים סוערות. אמו, אושרה, חיבקה אותו בחוזקה וקראה אליו: "אתה גיבור של העולם ילד עם חיוך של מלאכים".

השופטת מיה הלר נכנסה לאולם כשבידה קלסר עבה. במשך כשעה היא הקריאה את החלטת השופטים וסיפרה על התנהלותו של החייל ועל השפעת המשפט על משפחתו. "הוא התגייס לצה״ל כלוחם בחטיבת כפיר, סיים בהצלחה קורס חובשים ואין לו עבר משמעתי. בסמוך לאירוע סיפר האב כי הנאשם היה במצוקה ולדבריו הנאשם לא קיבל כל עזרה. האב הלין כי אף גורם משפטי או צבאי לא פנה למשפחה. ראינו את ההחמרה במצבו הבריאותי של האב שלקה באירוע מוחי, מצבה של האם שירדה במשקל ושל דודו שלקה באירוע לב. כמו כן גם היינו ערים למצבה של האחות שהפסיקה לימודים אקדמיים בגלל המשפט".
"מעשיו של הנאשם סותרים נורמות של החוק ואין ערך נעלה מערך קדושת החיים", הדגישה השופטת. "החייל השתמש בנשקו ובכוחות לביצוע העברה וניצל לרעה את השימוש בכוחו ובנשקו. הוא הפעיל כוח קטלני העולה על הנדרש".

אלאור אזריה ואמו אושרה, הבוקר. צילום: תומר אפלבאום, פול הארץ



צילום: ג'ים הולנדר/פול,פלאש 90


"לא ראינו נטילת אחריות על המעשה"
 
בהמשך התייחסה השופטת לכך שהחייל לא הביע חרטה על מעשיו, מה שנלקח בחשבון בקביעת גזר הדין. "לא ראינו נטילת אחריות על מעשיו". עם זאת, פירטו את הנסיבות להקלה בעונשו: "הנאשם טיפל בחברו שנפצע, הזירה טופלה באופן לא מקצועי ובמקביל נשמע קולם של אנשי היישוב היהודי שהתריעו על זירה מסוכנת. האירוע התרחש בסביבה עוינת שדקות קודם לכן ניסו מחבלים ליטול חיים של חיילי צה"ל. האיום של המחבלים לא היה ערטילאי אלא איום ממשי, הם הצליחו לפצוע חייל צה"ל. האווירה בהחלט השפיעה על הנאשם".

"ההגנה אף טענה כי יש להתחשב במצבה הקשה של המשפחה ובשירות הצבאי הקרבי והמצטיין של הנאשם. ההגנה ציינה כי הנאשם סובל מסימנים של פוסט טראומה ונגרם לו נזק באמצעי התקשורת כולל התבטאויות של בכירים במערכת הצבאית והפוליטית. לבסוף טענה ההגנה כי הפגישה שהתקיימה עם מח"ט כפיר ואביו של הנאשם יש בה פגיעה בהליך ויש להקל על עונשו. הנאשם לא הגיב לעניין העונש, למעט בקשתו שנדון אותו במידת הרחמים".
  

11:30 "העם השפוי איתנו"


עשרות צוותי תקשורת מהארץ ומהעולם התפרסו כבר משעות הבוקר בעמדות שידור לקראת גזר הדין הדרמטי, כ-11 חודשים לאחר פתיחת המשפט. גם בני משפחתו של החייל שהגיעו למקום סיפרו כי הם מתוחים ונרגשים לקראת גזר הדין. "לא ישנו כל הלילה אנחנו מתפללים ומודים לכל עם ישראל על התמיכה הגדולה",סיפרו.



דודו של החייל, ויקטור, שהגיע עם בני משפחתו הקרובים כאשר הוא נעזר במקל הליכה אמר: "אנחנו מקווים לטוב. אנחנו במתח ובעזרת השם יהיה טוב". בת משפחה שהיתה לצידו הוסיפה: "אנחנו מאמינים בצדקת הדרך של אלאור. כל העם איתנו, העם השפוי". 


הדוד ויקטור אזריה, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני

 
מפגינים מחוץ לבית הדין, היום. צילום: רויטרס

 

כזכור, התביעה הצבאית ביקשה מבית הדין שלא לגזור על אזריה פחות משלוש שנות מאסר ולא יותר מחמש שנים, ושהעונש יהיה ברף הנמוך של בקשת הענישה - כלומר בסביבות שלוש שנות מאסר. אמש העביר אזריה מסר למשפחתו, שבו הפציר בהם: "תהיו חזקים. כשאתם חזקים אני חזק". 





כפי שפורסם אתמול במעריב אונליין לראשונה, מיד לאחר השמעת גזר הדין, הגיש כאמור צוות ההגנה בקשה לעיכוב ביצוע, כלומר דרש שלא לשלוח את אזריה למאסר בפועל עד ההחלטה בערעור. עו”ד יורם שפטל, מי שמונה לעמוד בראש צוות ההגנה בשלב הערעור, העריך כי בית הדין לא יסרב לבקשה. "יש לכך תקדימים של בית משפט העליון”, אמר. "אני לא מאמין שבית הדין יתעלם מזה". המשמעות היא שהחייל לא ייכנס לכלא לאחר הדיון, אלא יוחזר למעצר פתוח.

בני המשפחה כבר הצהירו כי בכוונתם להגיש ערעור על הכרעת הדין. 70% מהערעור כבר נכתבו, ולשאלתנו אם הערעור כתוב לצורך הקלה בהכרעת הדין, השיב עו"ד שפטל נחרצות: “זה ערעור שיזכה אותו כמו שזיכיתי את ג’ון דמיאניוק וכמו שזיכיתי את ניסים חדאד". גורמים משפטיים העריכו כי השופטים היו מקלים באופן ניכר בגזר הדין אם אזריה היה מביע חרטה, אולם אז סיכם החייל בפני השופטים את עמדתו במשפט אחד ויחיד: “עשרה חודשים אני כלוא ובמהלך המשפט המשפחה שלי התרסקה. אני מבקש מבית הדין שידון אותי לפי מידת הרחמים”. 

מתכונן לערעור, עו"ד יורם שפטל. צילום: אבשלום ששוני



מהירי עד גזר הדין

24 במרץ 2016 אזריה נעצר בפעם הראשונה לחקירה במצ"ח לאחר שירה במחבל פצוע בתל רומידה שבחברון. המחבל וחברו שנהרג אף הוא דקרו חייל ופצעו אותו. באותו יום, סרטון שצילם עימאד אבו שמסייה, צלם של ארגון בצלם, מופץ בכלי התקשורת ומעורר סערה.

25 במרץ אזריה מובא להארכת מעצר בבית הדין הצבאי בקסטינה, שבו צולם יוצא מחדר המעצרים עם אזיקים על ידיו. התביעה הצבאית ביקשה להאריך את מעצרו בחשד לרצח - סעיף שהשתנה כעבור יומיים.

31 במרץ שופט המעצרים מחליט לשלוח את אלאור לחלופת מעצר פתוח בבסיס נחשונים.

17 באפריל בית הדין מתיר לפרסם את שמו של החייל היורה בעקבות בקשת ההגנה.

18 באפריל מוגש כתב אישום המייחס לאזריה הריגה והתנהגות שאינה הולמת.

19 באפריל עצרת תמיכה באזריה נערכת בכיכר רבין.

10 ביולי שרון גל פתח קמפיין גיוס המונים למימון הגנתו של אלאור. נאספו 400 אלף שקל בפחות מ־12 שעות.

25 ביולי אזריה עולה בפעם הראשונה לעדות שנמשכת שלושה ימים.

4 בינואר 2017 בית הדין המיוחד בקריה מרשיע את אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת.

24 בינואר החל שלב הטיעונים לעונש.