דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן שיפורסם בשבוע הבא אינו צפוי לכלול המלצות אישיות כלפי הדרג הצבאי או המדיני, כך מעריכים המבוקרים ומי שקראו את טיוטות הדוח. עם זאת, הדוח צפוי להעיר הערות קשות, שכמותן כנזיפות חמורות לראש הממשלה בנימין נתניהו, למי שהיה אז שר הביטחון משה יעלון לרמטכ"ל בעת המבצע, רב אלוף בני גנץ ובדרגות חומרה פחותות לגם לראש אמ"ן באותה התקופה האלוף אביב כוכבי, למי שהיה אז ראש השב"כ דאז יורם כהן ולמי שעמד בראשות המועצה לביטחון לאומי אז יוסי כהן, המשמש כיום כראש המוסד.



הדוח, שיפורסם ביום שלישי הקרוב בשעה ארבע ועליו חתום מבקר המדינה יוסף שפירא, חובר בידי אנשי חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה,  שבראשו עומד תא"ל בדימוס יוסי בינהורן. הביקורת כלפי נתניהו ויעלון היא שלא קיימו בקבינט דיונים אסטרטגיים לפני המבצע שהיה בקיץ 2014 על המצב בעזה, התעלמו מהמצוקה ההומניטרית בה ולא הביאו לקבינט חלופות מדיניות או הומניטריות שאפשר והיו מונעות את המלחמה, וזאת למרות שנתניהו ויעלון היו הראשונים שהגדירו את איום המנהרות מעזה כאיום אסטרטגי, עוד בדצמבר 2013.



צפוי למתוח ביקורת, אך לא לכלול המלצות אישיות. יוסף שפירא, צילום: יאסר עוקבי
צפוי למתוח ביקורת, אך לא לכלול המלצות אישיות. יוסף שפירא, צילום: יאסר עוקבי



השב"כ ואמ"ן לא חלקו את המידע המודיעיני שבידיהם



כאמור, גם הרמטכ"ל גנץ מבוקר על כך שלא הכין תוכניות אופרטיביות בצה"ל להתמודד עם איום המנהרות ולא הכשיר יחידות בצבא - בזרוע היבשה או האוויר - באימונים ובתורת לחימה לטיפול במנהרות. כוכבי וראש השב"כ יורם כהן זוכים להערות על כך שלארגונים שהם עמדו בראשיהם לא היה די מידע מודיעיני על המנהרות וכי ארגוניהם התקשו לחלוק במידע שהיה בידיהם ולשתף פעולה אחד עם השני. כמו כן מדבר הדו"ח, על פי מה שידוע עד כה, כי המידע המודיעיני החלקי לא הובא לידיעת הקבינט.



יוסי כהן זוכה להתייחסות בדוח על שבהיותו ראש המל"ל לא דאג להכין לקבינט ניירות עמדה על המצב בעזה. עם זאת, ההערכה היא כי דוח המבקר לא ייפגע פגיעה פוליטית, אך כן יכול לגרום נזק ליעלון שממתין לחזור לזירה הפוליטית ולבני גנץ שיוכל בעוד שנה, לאחר תקופת הצינון שלו, להשתלב בפוליטיקה, ואולי גם לאלוף כוכבי, שהוא אחד המועמדים המובילים להחליף את גדי איזנקוט כרמטכ"ל. יודגש כי רק לאחר המלחמה ב-2015 נחתמה בין שבכ לאמ"ן אמנה על חלוקת עבודה ביניהם בנוגע לכיסוי המודיעיני בעזה, שהוגדרה, בהנחיית הרמטכ"ל איזנקוט, "כמדינת יעד", כלומר ישות שהיא בגדר של מדינת אויב.