פרסום ראשון: הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במילואים בני גנץ, התייחס היום (שישי) לראשונה לדו"ח מבקר המדינה שעתיד להתפרסם ביום שלישי הקרוב בנושא מבצע 'צוק איתן'. גנץ הופיע בפני פורום סגור של בוגרי אמ"ן בפגישה שנקבעה מראש. במהלך דבריו אמר: "אני לא מקבל את מה שנאמר בדו"ח. אי אפשר להפעיל מערכות ולנצח מלחמות בלי מודיעין".



"בצוק איתן היה מודיעין משובח, מעולה ומונגש, אם כי לא תמיד מושלם. אני מוכן ללכת למערכה הבאה עם המודיעין שהיה לנו במערכה הזו. באמ"ן נעשו מהפכות ורפורמות מדהימות. אני לא מקבל את הביקורת על המודיעין בדו"ח. היה אפשר לכבוש את עזה. בשום נקודת זמן לא ביקשו מאיתנו, ולא המלצנו. התוצאה של המבצע הזה היא פגיעה קשה בחמאס, שיבוש המנהרות, ייצור הרתעה והשארת חמאס בשטח כריבון. תעזבו את מה שאומרים. זה מה שאמרו המדינאים, זה מה שהמלצנו וזה מה שהושג. האם למישהו יש אינטרס לחזור למה שהיה פעם בעזה? לחזור אחורנית ברצועה?", הוסיף.



מנהרה שנחשפה ברצועת עזה. צילום: פלאש 90
מנהרה שנחשפה ברצועת עזה. צילום: פלאש 90




"לא ביקשנו ולא המלצנו לכבוש את עזה"



גנץ התייחס גם לפרשת אלאור אזריה ואמר: "אנחנו חייבים לדבוק בדרך מוסרית. מה שנעשה באירוע היה לא תקין. הפצ"ר חייב להיות עצמאי והרמטכ"ל חייב להוביל דרך מוסרית, כך הצבא נהג וכך צריך להיות".



בנושאים אחרים, אמר גנץ כי "צה"ל חזק מכל הצבאות הסדירים באזור גם יחד, יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם מצרים ואנחנו מקווים שמלך ירדן יישב יציב על כסאו". גנץ הביע תמיכה בהשארת מודל צבא העם וגיוס החובה, אם כי ציין כי ניתן לקצר את השירות והוא תומך ברפורמה זו.



גנץ עתיד להיות אחד ממושאי הביקורת המרכזיים בדו"ח מבקר המדינה שיפורסם באמצע השבוע, יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושר הבטחון יעלון. דבריו, לפיהם בשום נקודת זמן לא ביקשו מהצבא לכבוש את עזה והוא לא המליץ על כיבוש עזה, עומדים בסתירה להדלפה במהלך המבצע של המצגת הצבאית לכיבוש הרצועה, שהוצגה בפני שרי הקבינט. על פי המצגת, כיבוש עזה עלול היה לעלות במספר גדול של אבידות ונזקים.