ראש אמ"ן, אלוף הרצי הלוי, העריך היום (רביעי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי קיימת סבירות נמוכה להתלקחות של סבב לחימה עם חמאס וחיזבאללה משום שלדבריו שני הארגונים אינם מעוניינים בעימות צבאי עם ישראל. לדברי גורמים שנכחו בדיון הסגור הסביר ראש אמ"ן כי החיזבאללה שקוע עמוק בלחימה בסוריה והוא אינו רוצה לפתוח כעת בחזית עם ישראל. עם זאת אמר כי הצפי הוא שבעימות הצבאי הבא עם חיזבאללה בצפון גם צבא לבנון יצטרף למערכה בשל הצורך הגובר בלבנון להסתמך על סיוע איראני.



בהתייחסו לדוח צוק איתן, שיבח ראש אמ"ן את רמת ואיכות המודיעין ערב ובמהלך המבצע ואמר כי שיתוף הפעולה כיום עם שאר גורמי המודיעין הוא טוב מאוד. גורמים שהאזינו לסקירתו אמרו עוד כי ראש אמ"ן אמר כי כיום יש לצה"ל יותר מידע על המנהרות מאשר בעבר אך תמיד צפויות הפתעות אם כי המנהרות, למרות הסכנה שבהן, אינן מהוות איום קיומי על ישראל.



בהתייחסו למצב בשטחים אמר ראש אמ"ן כי בהעדר אופק מדיני ולאור המצב הכלכלי, הפוטנציאל בשטחים נפיץ וכדי להוריד את רמת הנפיצות יש לקדם מהלכים לשיפור המצב הכלכלי בקרב הפלסטינים.




ח"כ פרי: "בדוח עלה כי הייתה בעיה של תרגום תמונת המודיעין"



חבר הקבינט המדיני-ביטחוני בעת מצבע 'צוק איתן' וראש השב"כ לשעבר, ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), אמר לאחר הדיון עם ראש אמ"ן: "שמענו עכשיו בוועדת החוץ והביטחון סקירה של ראש אמ"ן שלדבריו אמ"ן הצטיין במבצע צוק איתן . זוהי דעתו ואני מבין אותה אך לעומת זאת, כשאתה קורא בעיון את דוח מבקר המדינה – היו פערים מודיעיניים והייתה בעיה של תרגום תמונת המודיעין של כן או לא איום אסטרטגי, שזה אחד משורשי הבעיה".



ח"כ יעקב פרי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ יעקב פרי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"יש גם היום מי שלא רואים במנהרות איום אסטרטגי. נכון, המנהרות לא יכולות להביא להפלת משטר בישראל אך אם ניקח תסריט תאורטי שמחבלים יוצאים ממנהרה בגן ילדים בעוטף עזה אין ספק שזה יכול לשנות את המאזן האסטרטגי בזירה ולא רק בזירת ישראל-עזה, אלא בכל המזרח התיכון", אמר. לדבריו, "לא הייתה מוכנות מדינית וצבאית לטפל באיום המנהרות, היו פערים בין תרגום המודיעין ליישומו בשטח  - לבין התכניות וטיפול הדרג המדיני".



עוד אמר כי "אין סבירות למלחמה או מערכה ב-2017, לעומת זאת מדינת ישראל מוקפת מהצפון עד אילת וזה נפיץ. טעות של טרוריסט או חייל ישראלי יכולה להצית אש שהרבה מאוד חכמים יתקשו לכבות אותה".