הרמטכ"ל במהלך מבצע צוק איתן, רא"ל במיל' בני גנץ, עונה לביקורת שהוטחה בו בדוח מבקר המדינה על המבצע של קיץ 2014. בראיון בחדשות 2 ששודר הערב (רביעי), אומר גנץ כי מדובר בחוכמה בדיעבד וכי הוא שלם עם פעולותיו במהלך הלחימה. מנגד, הוא מותח ביקרות מרומזת על חברי הקבינט.



"אני חושב שהמבקר צריך לדבוק בבחינת תהליכים, במתן הערות על בניין כוח ארוך טווח וזה בחלט ראוי מצדו", אמר גנץ, "אני לא בטוח שהוא נמצא במקום שהוא יכול את השיפוט האסטרטגי הזה במקופם אלו שנשאו באחריות".



על טענת המבקר שפירא כי התקיפות מהאוויר היו מיותרות והפריעו ללחימה הקרקעית, אמר גנץ כי צריך לקחת את ההחלטות האלה לפי הזמן בהן הן התקבלו, "אמרנו שיכול להיות שלא ניכנס פנימה. לבוא ולומר היה צריך להיות ככה ולא ככה, זה חוכמה בדיעבד. הקביעה שדבר כזה ישבש את הלחימה נאמרה בזמן אמיתי. היה ברור שכשתוקפים את הפירים המנהלתיים תהיה לכך השפעה עוכרת על המערכה. חברי הקבינט ידעו ואף שאלו על כך.

גנץ מתח ביקורת מרומזת על הדרג הפוליטי ועל השרים שטענו כי לא עודכנו במהלך המבצע: "זה לברוח מאחריות. אני לא בורח מאחריות, אלא נושא אותה עלי בגאווה. אני לא ממליץ לאך אחד מהדרג המדיני לטאטא מעליו את האחריות כי זה לא ראוי. שכל אחד יבדוק את עצמו".



על קביעת המבקר, יוסף שפירא, כי השר נפתלי בנט היה מבין חברי הקבינט היחידים שדרשו לקבל מידע על המנהרות, אמר גנץ כי "תפקידו כחבר קבינט לשאול שאלות ואני שמח שעשה את הדברים. אני לא נותן ציונים לאנשים".



גנץ גם התייחס לביקורת שלא עדכן את השרים במידע ובפערי המודיעין ולטענה של יו"ר הבית היהודי שהוא לא היה מוכן להילחם. "תפקידי לא רק לכבוש גבעות אלא להסתכל על התמונה המלאה, זה מה שעשיתי כרמטכ"ל", אמר. הוא סירב לענות לבנט באופן אישי, למרות שכינה אותו "סוס עצל". "עדכנתי, סקרתי, פיקדתי, הובלתי. את הציון שלי אני מקבל מהפקודים והחיילים שמתחתיי ומהאזרחים", אמר.



"לא פשוט לעבור חלק מהחוויות שעברתי בקבינט. עשיתי את משימתי בצורה מקצועית ואתית", אמר גנץ, "הציבור והמבקר צריכים לזכרו, שאנחנו לא רוצים רמטכ"ל שמתייצב לקבינט עם הפצ"ר כדי לסדר את הדברים לוועדת החקירה שתבוא אחר כך". 



בדוח המבקר נכתב כי "ראש הממשלה, שר הביטחון לשעבר והרמטכ"ל לשעבר לא וידאו שקיימות בצה"ל תכניות מבצעיות ללחימה במרחב רווי מנהרות ולהתמודדות עמן בלחימה, שצפוי היה שיידרשו במסגרת תמרון ברצועת עזה - תמרון שהיה בבחינת הזדמנות לטפל באיום, שלא היה לו פתרונות אחרים יעילים דיים בעת ההיא", קובע המבקר שאומר במילים פשוטות השלושה הובילו את צה"ל למבצע כשהוא לא ערוך לכך בהתאם.